Każdy biznes prędzej czy później będzie potrzebował wsparcia ze strony agencji reklamowej. Reklamowanie się nie jest bowiem zbytkiem, tylko zwykłą koniecznością. Agencja przygotuje dla firmy stronę www, logo, kompletną identyfikację wizualną, może projekty ulotek lub banerów, zaplanuje też kampanię w Internecie. To spory zakres usług, których realizacja wiąże się oczywiście z niemałym wydatkiem. Nic dziwnego, że firmy panicznie boja się „wpadki”. W praktyce okazuje się jednak, że prawidłowy wybór agencji reklamowej nie jest wcale taki prosty.
Żadna szanująca się agencja reklamowa nie pracuje za darmo, dlatego klienci nie mogą zwykle liczyć na „bezpłatne próbki”. W takiej sytuacji są zdani na spekulowanie, czy obietnice danej agencji pokryją się z późniejszą rzeczywistością. To ryzyko, jasne, ale tak już działa branża kreatywna.
Faktem jest, że podejmując współpracę z agencją interaktywną nie kupuje się produktu, ale pewną koncepcję. To tak naprawdę umowa między klientem oczekującym świetnego efektu w ramach budżetu, a agencją, która ma gwarantować osiągnięcie tegoż efektu. Nie ma jednak w 100% wiarygodnych dowodów na to, że podoła zadaniu. Stąd bierze się cały trud znalezienia dobrej agencji reklamowej.
Profesjonalne agencje reklamy, które jednak nie należą do absolutnego topu i nie mają powszechnie znanej marki, muszą zatem znaleźć sposób na przekonanie klienta o swojej jakości. Skoro nie ma możliwości przygotowania dla niego darmowych projektów próbnych, trzeba pochwalić się tymi dotychczas zrealizowanymi, ale dla innych firm. To pierwsza rzecz, na którą musisz zwrócić uwagę. Jeśli agencja nie ma portfolio lub nie chce go udostępnić, grzecznie podziękuj za współpracę.
Dobre portfolio nie świadczy jednak jeszcze o tym, że agencja doskonale wywiąże się z realizacji projektu dla Twojej firmy. Musisz sprawdzić jeszcze inne elementy. Przede wszystkim to, czy masz do czynienia faktycznie z agencją, czy też z freelancerem. To istotne, ponieważ zwykle jakość usług oferowanych przez firmy jest wyższa.
W grę wchodzi także to, czy agencja może Ci zapewnić kompleksową obsługę. Freelancer zwykle specjalizuje się w jakiejś wąskiej dziedzinie. Jest to kłopotliwe, bo wymusza na Tobie nawiązanie współpracy z kilkoma wykonawcami. Dlatego lepszym wyborem dla każdej firmy jest zaufanie większej agencji, która ma zasoby ludzkie i sprzętowe do realizacji całej strategii reklamowej klienta.
Tropem świadczącym o profesjonalizmie agencji jest także sposób komunikacji. Jeśli firma długo odpowiada na zapytanie, nie oddzwania lub wysyła ofertę w treści maila, to raczej trudno oczekiwać, że prezentuje wysokie standardy pracy. Profesjonalna agencja ma jasne zasady i szczegółowo przedstawia je klientowi, aby nie dopuścić do późniejszych nieporozumień. Zwróć więc uwagę na to, jak rozmawia z Tobą przedstawiciel firmy, czy zna odpowiedzi na Twoje pytania, czy przedstawia Ci rzetelny cennik. Są to drobne, ale bardzo ważne elementy rzutujące na dalszej współpracy.
Jakość agencji możesz wstępnie ocenić wchodząc na jej stronę internetową. Czy jest profesjonalna? Czy znajdują się na niej szczegółowe informacje o zakresie oferty, cenach, dane kontaktowe, dział FAQ? Czy strona jest funkcjonalna i rzeczowa? Jeśli nie, to trudno spodziewać się, że agencja, która nie dba o jakość własnej strony, odpowiednio zaopiekuje się projektem klienta.
Zwróć uwagę na to, czy strona jest aktualizowana. Fajnie, gdy agencja prowadzi blog i dzieli się poradami. Świadczy to o tym, że rozumie mechanizmy współczesnego marketingu internetowego i jest prokliencka. Strona-widmo powinna natomiast zapalić w Twojej głowie lampkę ostrzegawczą.
Na koniec sięgnij po sprawdzoną pomoc, czyli system poleceń. Jeśli znajdziesz pozytywne opinie o agencji lub też znasz firmę, która już z nią współpracowała i była zadowolona, możesz z dużą dozą prawdopodobieństwa uznać, że to właściwy adres dla Twojego biznesu.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.