Data wpisu: 24.09.2018

Inwestujesz w artykuły specjalistyczne? Jeśli nie, to szybko zacznij!

Content marketing najczęściej jest utożsamiany z prowadzeniem bloga i aktywnością w mediach społecznościowych. Tymczasem ta strategia przewiduje wykorzystanie także innych treści do promowania marki i budowania jej wiarygodnego wizerunku. Świetnym przykładem są tutaj artykuły specjalistyczne. Wciąż inwestuje w nie stosunkowo niewielu przedsiębiorców, co jest poważnym błędem. Takie treści pozwalają bowiem znakomicie wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć zaufanie klientów.

Czym jest artykuł specjalistyczny?

Jak sama nazwa wskazuje, jest to tekst, którego głównym atutem jest wysoka wartość merytoryczna. Artykuły specjalistyczne pisze się z myślą o starannie wyselekcjonowanej grupie czytelników. Nie są one kierowane do wszystkich, ale do osób, które orientują się w danej branży, często są jej przedstawicielami i szukają rozwiązań mogących usprawnić ich pracę czy rozwiązać jakieś konkretne problemy.

Posłużmy się tutaj prostym przykładem. Jeśli prowadzisz hurtownię materiałów hydraulicznych, to możesz dystrybuować treści skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i firm. Tych pierwszych bardziej zainteresują poradniki podejmujące relatywnie proste tematy (np. „10 sposobów na uniknięcie przecieków w domowej instalacji wodnej”). Firmy oczekują czegoś innego.

Profesjonalistów nie trzeba edukować na podstawowym poziomie. Warto ich natomiast inspirować do wybierania konkretnych produktów, dzięki którym np. zaoszczędzą czas czy pieniądze podczas realizacji inwestycji. Fachowca bardziej zainteresuje więc artykuł dotyczący chociażby nowego systemu rur zgrzewanych (trzymając się przykładu z hurtownią hydrauliczną).

Jakie cechy powinien mieć dobry artykuł specjalistyczny?

Jak już wspomnieliśmy, najważniejsza jest strona merytoryczna. Tekst specjalistyczny jest skierowany do fachowców, dlatego nie ma w nim miejsca na puste frazesy i marketingowy bełkot. Liczą się konkrety, które muszą jednak zostać przedstawione w bardzo atrakcyjny sposobów.

Obecnie teksty specjalistyczne publikuje się przede wszystkim w Internecie, a więc dostęp do nich mają wszyscy, także laicy. Nie możesz więc wykluczyć, że artykuł przeczyta osoba niezwiązana z Twoją branżą, za to potrzebująca produktu, który masz w ofercie. Tekst musi być zatem napisany fachowym, ale zrozumiałym językiem.

Wróćmy do przykładu z systemem rur zgrzewanych. Teoretycznie artykuł na ten temat powinien być skierowany do firm instalacyjnych. Jednak może się zdarzyć, że z jego treścią zapozna się zwykły Kowalski, który szuka najlepszego rozwiązania do budowy swojego domu. Taki artykuł może go zainspirować do wskazania tego systemu wykonawcy.

Artykuł specjalistyczny musi odpowiadać na pytania czytelników. Piszemy go więc z myślą o potrzebach grupy, do której tekst jest adresowany. Jeśli są to wspomniane firmy instalacyjne, to warto się zastanowić nad kilkoma kwestiami:

  • Dlaczego ten system rur zgrzewanych rzeczywiście jest taki świetny?
  • Co osiągnie instalator, który skorzysta z tego systemu?
  • Czy system jest drogi, a jeśli tak, to czy wysoka cena jest w jakiś konkretny sposób uzasadniona?
  • Czy system ma certyfikaty jakości, czy był już stosowany w jakichś inwestycjach?

Są to pytania, które zada sobie każdy czytelnik artykułu. Tekst musi rozwiać wszelkie wątpliwości i jednoznacznie udowodnić, że wybór akurat tego rozwiązania po prostu się opłaca.

Dlaczego profesjonalny copywriter napisze lepszy artykuł specjalistyczny niż Twój pracownik?

W Internecie czy wydawnictwach drukowanych nagminnie natykamy się na artykuły specjalistyczne, które są pisane przez same firmy. Można je rozpoznać w bardzo łatwy sposób.

  • Po pierwsze: sztywny, zbyt profesjonalny język.
  • Po drugie: przesadne chwalenie produktu lub usługi.
  • Po trzecie: brak kontekstu. Artykuł od początku do końca jest peanem na cześć danego rozwiązania, brakuje w nim jakiegoś interesującego punktu wyjścia.

W takiej sytuacji mamy do czynienia nie z artykułem specjalistycznym, ale nachalną reklamą. Osoby, które nie tworzą treści profesjonalnie, nie potrafią zgrabnie połączyć marketingu z merytoryką. Dobry copywriter nie ma z tym problemu. Dlatego artykuł specjalistyczny napisany przez zawodowca czyta się znacznie przyjemniej, w efekcie czego dociera on do większej grupy odbiorców.

Zapytasz: a skąd ten copywriter ma wiedzieć, o czym pisać? Przecież nie jest ekspertem w mojej branży. Masz rację. Jednak nie należy mylić artykułu specjalistycznego z pracą naukową. Ma on być jedynie inspiracją, a nie instrukcją obsługi.

Copywriter przed zabraniem się do pisania dokładnie zapoznaje się z dostarczonymi materiałami, sam również szuka informacji, które pozwolą mu lepiej zrozumieć podejmowany temat. Jest to bardzo czasochłonne, co oczywiście uzasadnia znacznie wyższą cenę artykułu specjalistycznego w porównaniu do chociażby luźnego tekstu na blog.

Artykuły specjalistyczne są bardzo ważnym elementem strategii content marketingowej. Ich zadaniem jest nie tylko promowanie produktów, ale także – a raczej przede wszystkim – wzmacnianie eksperckiego wizerunku marki. To kierunek, w którym należy podążać, szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach.

Chcesz, aby Studio Contentu Soluma Interactive stworzyło dla Ciebie profesjonalny artykuł specjalistyczny bardzo wysokiej jakości? Sprawdź ofertę.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry