Data wpisu: 01.11.2021

Jak sprawdzić, czy content marketing rzeczywiście działa?

Wielu przedsiębiorców ma problem z content marketingiem. Z jednej strony wiedzą, że bez inwestowania w atrakcyjną treść nie uda się im zbudować mocnej, wiarygodnej marki oraz osiągnąć wysokich pozycji w Google. Z drugiej jednak obawiają się, że będzie to tylko „sztuka dla sztuki”, ponieważ istnieją ograniczone możliwości kontrolowania skuteczności kampanii. Nic bardziej mylnego. Efektywność content marketingu jak najbardziej jest mierzalna, a kilka sposobów prezentujemy w naszym poradniku.

Narzędzia analityki internetowej

Chcąc mierzyć skuteczność content marketingu musisz się zaznajomić z podstawowymi narzędziami analitycznymi. Zacznij od Google Analytics, w którym znajdziesz masę informacji potwierdzających, że tworzenie wartościowych treści się opłaca. Analytics pokaże Ci np., skąd pozyskujesz ruch na stronę – jeśli widzisz, że z miesiąca na miesiąc rośnie liczba odesłać z zewnętrznych portali, na których publikujesz artykuły sponsorowane, to strategia przynosi podstawowy efekt.

Sprawdź wzrost liczby odwiedzin na stronie firmy

Zostając jeszcze przy Google Analytics musisz koniecznie sprawdzić, czy po uruchomieniu kampanii content marketingowej wzrosła liczba odwiedzin na stronie. Uwaga jednak! Nie liczą się same pozyskania, ale też średni czas wizyty na stronie internetowej firmy. Jeśli tych użytkowników przybywa lawinowo, natomiast większość z nich opuszcza stronę w ciągu kilku sekund, to najwyraźniej został popełniony błąd w planowaniu strategii content marketingowej.

Najczęstszym powodem takiego zachowania użytkowników jest nieadekwatność treści, na jakie natrafili w Internecie, z tym, co znajdują na stronie. Jeśli np. odwołujesz się w artykułach sponsorowanych do tematów wykraczających poza kompetencje firmy, to dojdzie tutaj do zgrzytu, co osłabi wiarygodność marki przedsiębiorstwa. Trzeba na to uważać.

Wyszukiwarka prawdę Ci powie

Prostym, ale zadziwiająco skutecznym sposobem na ocenienie efektywności kampanii content marketingowej jest regularne sprawdzanie, czy opublikowane artykuły dobrze pozycjonują się na wybrane frazy.

Przykładowo: masz firmę hydrauliczną i w ramach kampanii content marketingowej zleciłeś napisanie obszernego poradnika pod tytułem „Jak wymienić baterię zlewozmywakową?” Po kilkunastu tygodniach od jego opublikowania wpisz tę frazę w Google (może być lekko zmodyfikowana) i sprawdź, czy link do artykułu wyświetla się na pierwszej stronie.

Przeanalizuj zapytania od klientów

Dobrym kryterium oceny skuteczności działań content marketingowych jest sprawdzenie, czy firma zaczęła otrzymywać więcej konkretnych zapytań od klientów. Czyli: maleje liczba maili z prośbą o dokładne wyjaśnienie szczegółów oferty, za to przybywa wiadomości od klientów już zdecydowanych na współpracę z firmą.

Jest to sygnał świadczący o tym, że publikowane treści mają walor edukacyjny oraz dobrze tłumaczą potencjalnym klientom, czym firma się zajmuje, co może im zapewnić, na jakiej znajduje się półce cenowej etc.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry