„Konto firmowe z wymarzoną stroną” w Raiffeisen Polbank. Brzmi nieźle, ale to KIT

Data wpisu: 17.04.2018

„65% firmowych stron internetowych jest do bani. Profesjonalna strona i kampania w Internecie dla małych firm już od 97 złotych netto miesięcznie” - tak Raiffeisen Polbank reklamuje swoją ofertę dla przedsiębiorców i trzeba przyznać, że sam pomysł jest świetny. Bank zagwarantował sobie duży rozgłos, jednak tylko naiwni mogą liczyć na to, że nie ma tutaj żadnych kruczków. Przyjrzeliśmy się tej ofercie bardzo dokładnie, bo – jakby nie patrzeć – bank robi nam konkurencję. Już teraz możemy zdradzić, że oferta jest KITEM i w gruncie rzeczy skorzystanie z niej kompletnie się nie opłaca.

Oferta w szczegółach

Raiffeisen Polbank oferuje swoim klientom założenie konta firmowego, które jest praktycznie darmowe. To jednak nie jest wystarczający wabik. Dlatego tym, co ma przekonać przedsiębiorców do Wymarzonego Konta dla Biznesu jest możliwość zamówienia strony internetowej dla firmy wraz z zestawem usług marketingowych.

Dostępne są 3 pakiety:

  • Podstawowy – za 127 złotych netto miesięcznie
  • Optymalny – za 147 złotych netto miesięcznie
  • Kompleksowy – za 197 złotych netto miesięcznie

W każdym z tych wariantów umowa jest zawierana na 12 miesięcy. Bank zachęca jednak do związania się z nim na dłużej, a konkretnie na 36 miesięcy. Wówczas pakiet Optymalny jest oferowany za 97 złotych netto miesięcznie.

Bez względu na wybrany pakiet przedsiębiorca otrzymuje w ramach miesięcznej opłaty stronę internetową. Jaką?

  • Responsywną – czyli dopasowaną do urządzeń mobilnych
  • Zawierającą do 5 podstron

Do tego klient otrzymuje do 5 firmowych adresów e-mail pod własną domeną oraz usługę hostingu na 12 lub 36 miesięcy. Od 13 i 37 miesiąca opłata za hosting wynosi 47 złotych netto miesięcznie.

Jedynie w najwyższym pakiecie oferowane są dodatkowe usługi, czyli stworzenie projektu logo marki, zaprojektowanie e-wizytówki firmy w języku angielskim oraz projekt i wydruk wizytówek papierowych.

Dodatkowo w ramach pakietu Optymalnego oraz Kompleksowego bank, a pośrednio współpracująca z nim agencja, oferuje klientowi kampanię reklamową w wyszukiwarce Google w ramach usługi AdWords o wartości do 350 złotych, monitorowanie ruchu na stronie oraz dokonanie wpisów do 4 katalogów internetowych.

Dlaczego „Konto firmowe z wymarzoną stroną” w Raiffeisen Polbank to KIT?

Powodów jest mnóstwo, ale zacznijmy od tego, że oferta przede wszystkim jest strasznie nieprzejrzysta. Owszem, bank i jego Partner informują o tym, jakie elementy znajdą się na stronie w ramach wykupionego pakietu. Nie podają jednak żadnych szczegółów. Wcielając się w rolę klienta chcielibyśmy wiedzieć chociażby:

  • Jaka jest maksymalna liczba poprawek projektu strony/logotypu?
  • Jaki charakter mogą mieć poprawki zgłaszane przez klienta: generalny, kosmetyczny?
  • Czy strona jest tworzona w oparciu o szablon, czy może projektowana indywidualnie? (w tej cenie musi to być oczywiście szablon, ale dla klienta niezwiązanego z branżą niekoniecznie będzie to takie jasne).
  • Kto odpowiada za poprawne działanie strony? Czy pomoc techniczna w razie awarii/ataku hakerskiego jest dodatkowo płatna?
  • Jakie są szczegóły dotyczące usługi hostingu? Gdzie znajduje się serwer? Jaki jest zakres gwarancji udzielanych przez dostawcę?
  • Na jakim CMS zostanie uruchomiona strona (czy w ogóle jest CMS)? Czy wykonawca zapewnia przeszkolenie z obsługi? W jakim wymiarze godzinowym?

Takich pytań jest znacznie więcej, a bank nie udziela na nie oficjalnie żadnych odpowiedzi! Trzeba o to dopytać na etapie rozmowy z wykonawcą, jednak wtedy może być już „po ptakach”. Dane osobowe/firmowe zostały przekazane, wielu przedsiębiorców ulegnie też magii niskiej miesięcznej opłaty i nie poprosi o wyjaśnienia.

Jak to wygląda w Agencji Interaktywnej Soluma?

Bez wątpienia jest TANIEJ. Rozpatrzmy wariant Optymalny, ponieważ w gruncie rzeczy wygląda on najsensowniej i pewnie zdecydowania większość klientów się na niego zdecyduje. Po kolei. Bank oferuje podpisanie umowy na 36 miesięcy z opłatą miesięczną 97 złotych netto. Daje nam to kwotę 3492 złotych. W jej ramach klient otrzymuje:

  • Stronę internetową (o, jak dowiedliśmy, niejasnych parametrach)
  • Kampanię AdWords o wartości do 350 złotych
  • Wpis do 4 katalogów internetowych

Słabiutko! Gdyby firma zainteresowana ofertą Raiffeisen Polbank chciała ją skonfrontować z realiami rynkowymi, to w AI Soluma ceny przedstawiają się następująco:

  • Strona internetowa w wariancie Mikro – 299 złotych netto
  • Projekt wizytówki wraz z wydrukiem – 250 złotych netto
  • Wpis do 4 katalogów – 5 złotych netto
  • Hosting na 36 miesięcy – 1440 złotych netto

Razem daje to 1994 złote netto. O blisko 1500 złotych taniej niż w ofercie banku. Środki te można przeznaczyć na profesjonalny projekt logo (899 złotych netto za 3 propozycje), który w bankowej „promocji” jest zawarty dopiero od pakietu Kompleksowego za 197 złotych netto miesięcznie.

Wnikliwi na pewno zauważyli, że „zapomnieliśmy” o kampanii AdWords o wartości 350 złotych. Nie, nie zapomnieliśmy. Tutaj bank mocno nagina rzeczywistość, by nie napisać, że wprowadza klientów w błąd. Kupon o takiej wartości dostaje KAŻDA firma, która po raz pierwszy rozpoczyna kampanię linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Bez łaski i żadnych promocji. Z kolei bank nie informuje, czy w ramach oferty klient otrzyma teksty reklam (wątpliwe).

Idźmy dalej. Ktoś mógłby nam zarzucić, że strona za 299 złotych ma bardzo podstawową funkcjonalność i szablonową grafikę. OK, weźmy więc pakiet ze stroną Biznes za 1399 złotych netto i domeną EU gratis. Dodajmy do niej projekt i wydruk wizytówek, wpis do 4 katalogów, hosting na 36 miesięcy za 1260 złotych netto i otrzymujemy kwotę 2914 złotych netto. Nadal znacznie taniej niż w akcji „Konto firmowe z wymarzoną stroną”.

Sprytny zabieg marketingowy, ale nic ponadto

Oferta Raiffeisen Polbank na pierwszy rzut oka wygląda fajnie. Nie przeczymy, że jest świetną zagrywką marketingową i nawet jesteśmy skłonni bić za to brawo. Trudno jest nam jednak uwierzyć, że znajdą się rozsądni przedsiębiorcy, którzy z tej promocji skorzystają. Wystarczy pobieżne przeanalizowanie szczegółów, by dojść do wniosku, że to się po prostu nie opłaca.

Owszem, opłata miesięczna jest niska i być może będzie to stanowić wabik na niektóre firmy. Jednak poniesienie jednorazowego wydatku jest znacznie korzystniejsze: cena jest niższa, a przedsiębiorca zyskuje fakturę kosztową do natychmiastowego odliczenia.

Dowiedliśmy, że zamawiając stronę internetową i pakiet usług marketingowych o podobnym stopniu zaawansowania w Agencji Interaktywnej Soluma, firma wyda znacznie mniej. Będzie mieć również 100% pewność, za co płaci i to jeszcze przed podpisaniem umowy, a nie po fakcie. Jeśli więc potrzebujesz „wymarzonej strony” dla swojego biznesu, to nie szukaj jej w banku, ale w profesjonalnej agencji. Jesteśmy do dyspozycji.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski