Wiele agencji SEO ma tendencję do bagatelizowania elementów, których Google nie uważa za czynnik rankingowy, czyli nie bierze ich pod uwagę przy określaniu pozycji witryny w wyszukiwarce. Skoro tak, to może nie warto zaprzątać sobie tym głowy? To nie jest takie proste. Tworząc strategię pozycjonowania musimy myśleć nie tylko o wyszukiwarce, ale także – czy wręcz przede wszystkim – o użytkownikach, którzy mają stać się naszymi klientami.
Zastanówmy się, jak użytkownik trafia na konkretną stronę. Schemat wygląda mniej więcej tak: wpisujemy jakąś frazę w Google, widzimy listę stron, które według algorytmu najlepiej odpowiadają na zapytanie i klikamy w jeden z wyników. Ten wybór nie jest wcale determinowany wyłącznie pozycją strony w rankingu (zwłaszcza, że nad nią znajdują się jeszcze reklamy). Coraz więcej użytkowników wchodzi na daną stronę pod wpływem atrakcyjności jej tytułu (meta title) oraz opisu (meta description). Ten drugi jest szczególnie istotny, pomimo tego, że nie stanowi czynnika rankingowego.
W Soluma Interactive rekomendujemy naszym klientom, aby poświęcić trochę uwagi meta opisom, a dlaczego, to już szczegółowo wyjaśniamy w tym artykule.
Meta opis (meta description) to krótka treść wyświetlana poniżej tytułu strony i adresu URL, widoczna na stronie wyników wyszukiwania. Opis pozwala wyszukiwarce rozpoznać konkretną witrynę i ustalić, czy znajdują się na niej treści odpowiadające na zapytanie użytkownika.
Pisząc prościej: opis meta stanowi krótkie podsumowanie zawartości strony. Wskazujemy w nim to, co użytkownik znajdzie na witrynie po przejściu na nią z wyników wyszukiwania.
Porada eksperta Soluma Interactive:
Meta opis to nie to samo co meta tytuł (meta title). Pełni natomiast podobną funkcję, zachęcając użytkownika do przejścia właśnie na naszą stronę, zamiast na strony konkurencji wyświetlane na tej samej liście Google.
Tworząc meta opis powinniśmy pamiętać, że jest on skierowany przede wszystkim do CZŁOWIEKA, który po jego przeczytaniu powinien mieć przekonanie, że znajdzie potrzebne informacje czy np. produkty właśnie na naszej witrynie. Dla ułatwienia warto o nim myśleć jako o wizytówce strony, co już tłumaczy, dlaczego nie powinno się go tworzyć byle jak lub całkowicie z niego rezygnować.
Z technicznego punktu widzenia nie, ponieważ nie jest czynnikiem rankingowym, w odróżnieniu od meta tytułu. Pamiętajmy jednak, że roboty wyszukiwarki także sprawdzają opis meta, co ułatwia przypisanie strony do konkretnego zapytania zadanego przez użytkownika.
Kolejnym istotnym faktem jest to, że słowa kluczowe zawarte w opisie meta są automatycznie pogrubiane przez Google, jeśli znalazły się w treści zapytania użytkownika. Pogrubienie natomiast sprawia, że dany wynik wyszukiwania jest lepiej widoczny, bardziej rzuca się w oczy i tym samym zyskujemy większą szansę na pozyskanie ruchu organicznego z wyszukiwarki.
Zwracamy również uwagę na to, że dobry opis meta realnie wpływa na:
Wynika to z tego, że jeśli opis przekazuje użytkownikowi poprawne informacje, to wizyta na stronie jest dla niego satysfakcjonująca i trwa dłużej (użytkownik znajduje to, czego szukał i co zostało mu obiecane w opisie). Długie wizyty są natomiast dobrze widziane przez Google, co może wpłynąć na poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce.
Porada eksperta Soluma Interactive:
Z punktu widzenia technicznego SEO opis meta ma wpływ na CTR, czyli współczynnik klikalności, a tym samym na reputację witryny, co już stanowi jeden z kluczowych czynników rankingowych Google.
To jedno z najczęściej zadawanych pytań w kontekście opracowywania meta description, na które trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Są różne szkoły – najczęściej można się spotkać z teorią, że optymalny opis meta powinien liczyć do 155-157 znaków ze spacjami.
Można się jednak spotkać z opinią, że opis meta powinien mieć długość mniejszą niż 300 znaków ze spacjami.
Jak to zatem rozumieć? Najlepiej będzie kierować się zasadą, że pole meta description powinno mieć nie więcej niż 600 pikseli szerokości, co w praktyce odpowiada maksymalnie dwóm wierszom (2 zdania lub jedno zdanie wielokrotnie złożone).
Jeśli opis będzie zbyt krótki, to nie przekażemy w nim na tyle istotnych informacji, aby zachęcić do odwiedzenia strony.
Jeśli będzie zbyt długi, to zostanie automatycznie skrócony, np. urwany w połowie zdania, a to nie wygląda zbyt estetycznie.
Jeśli natomiast całkowicie zrezygnujemy z opisu meta, to wygeneruje go za nas Google, po prostu kopiując losowo wybrany fragment tekstu znajdującego się na stronie pod danym linkiem.
Porada eksperta Soluma Interactive:
Po stworzeniu i dodaniu opisu meta zawsze warto sprawdzić, czy wyświetla się on w całości w wynikach wyszukiwania – zarówno na komputerze, jak i na urządzeniu mobilnym.
Główną trudnością przy tworzeniu opisów meta jest ograniczona liczba znaków. To naprawdę nie jest takie łatwe, aby mając do dyspozycji np. tylko wspomniane 157 znaków ze spacjami, opracować opis, który będzie mieć i wartość informacyjną, i atrakcyjną, przykuwającą uwagę treść.
Oto 10 najważniejszych wskazówek, które są pomocne na etapie tworzenia meta description.
Meta opisy wciąż są lekceważonym elementem kampanii marketingowej w wyszukiwarce – przodują w tym niektóre agencje reklamowe, które wychodzą z założenia, że nie będą tracić środków i czasu na tworzenie opisów, które rzeczywiście nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie.
Pamiętajmy natomiast, że poza technicznym SEO liczy się również to organiczne, które ma na celu zwiększenie ruchu na stronie i pozyskiwanie użytkowników, którzy zostaną na witrynie nieco dłużej (a to Google bardzo lubi), znajdując na niej to, czego rzeczywiście szukali. W przekonaniu ich do tego ogromną rolę odgrywają właśnie meta opisy.
Koszt opracowania unikalnych opisów jest marginalny w skali budżetu całej kampanii SEO, stąd radzimy, aby nie szukać na tym oszczędności i zadbać o atrakcyjną, komplementarną prezentację witryny w wynikach wyszukiwania.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.