Data wpisu: 01.02.2021

Reklama online wygrywa pandemię

Bardzo ciekawą analizę i prognozę dla rynku reklamowego przygotowała agencja Zenith. Wynika z niej, że mamy czarnego konia globalnego kryzysu finansowego i epidemicznego. Jest nim reklama online, która w tym roku po raz pierwszy w historii osiągnie ponad 50% udział w światowym torcie reklamowym, zostawiając daleko w tyle reklamę w telewizji, prasie, radiu oraz oczywiście outdoor. Wynika z tego, że pandemia po prostu przyspieszyła to, co i tak było nieuniknione.

Spadek wydatków na reklamę

Globalnie branża reklamowa nie ma się z czego cieszyć. Zenith prognozuje, że w całym 2020 roku wydatki na promocję marek spadną aż o 9,1%. To i tak dość optymistyczne założenie, bo przecież mamy do czynienia z największym kryzysem gospodarczym od lat 30. XX wieku. Dla porównania: w czasie kryzysu z 2009 roku (po upadku banku Lehmann Brothers) rynek reklamy skurczył się o 9,5%.

Reklama najmocniej dostała po kieszeni w drugim kwartale tego roku, kiedy to większość krajów świata zdecydowała się na lokcdown. Reklamodawcy gwałtownie ograniczyli wówczas wydatki na kampanie marketingowe, albo całkowicie wycofując budżety, albo przenosząc je na drugą połowę roku – tak zrobił m.in. McDonald’s.

Zdaniem agencji Zenith kryzys na rynku reklamy nie potrwa zbyt długo. Już w 2021 roku spodziewane jest duże ożywienie i globalny wzrost wydatków na marketing w skali 5,8%. Jest to założenie uwzględniające przede wszystkim letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio, które zostały przeniesione o rok, a ta impreza zawsze generuje ogromną aktywność wśród reklamodawców.

Ciekawostka

Największy rynek reklamy na świecie, czyli Stany Zjednoczone, odczuje kryzys w relatywnie najmniejszym stopniu. Prognozuje się spadek wartości kampanii o około 7%, co jest zasługą przede wszystkim zbliżających się wyborów prezydenckich (wielkie kampanie finansowane przez sztaby obu kandydatów).

Kryzys nie ima się reklamy cyfrowej

Jeśli ktokolwiek może mieć powody do zadowolenia po pandemii, to z pewnością agencje reklamowe specjalizujące się w digitalu. Reklama online zamiast spadać, zaczęła gwałtownie rosnąć, czego efektem jest wzrost jej udziału do poziomu 51%. Na tym nie koniec, bo agencja Zenith prognozuje, że już w 2022 roku reklama cyfrowa będzie mieć aż 55% udział w globalnym rynku marketingowym.

Tak optymistyczne założenia nie mogą dziwić, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, iż mnóstwo firm wyciągnęło z pandemii gorzką, ale cenną lekcję. Lockdown pokazał, jak wartościowym kanałem sprzedaży jest Internet, dlatego marki z pewnością będą mocniej inwestować w promocję wizerunku online.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry