Data wpisu: 25.12.2024

Temat miesiąca. Reklama w prasie, telewizji i Internecie może mieć różne cele. Sprawdź, jakie medium wybrać dla Twojej marki

Pierwszym kanałem reklamowym w historii była prasa. Po niej nadeszła era radia, telewizji i wreszcie Internetu. Obecnie większość marek skupia się na trzech głównych obszarach dystrybucji treści reklamowych, czyli prasie, TV oraz Internecie. Co ważne, kanały te wcale nie muszą być dla siebie alternatywą. Mogą się uzupełniać, realizując zupełnie inne cele marketingowe. Jakie? Tego już dowiesz się z naszego poradnika, który powinien pomóc Ci w wyborze odpowiedniego medium na potrzeby promocji Twojej marki.

Reklama w prasie

Do niedawna: konieczność. Dziś: nisza. Prasa od lat przeżywa trudny czas, wpływy z reklam topnieją w oczach, dlatego wiele tytułów, zwłaszcza czasopism, siłą rzeczy przenosi się do kanałów cyfrowych. Mimo to reklama w prasie nadal może mieć głęboki sens, zwłaszcza z punktu widzenia marek, które istnieją już w świadomości grupy docelowej, natomiast chcą ugruntować swoją pozycję i zyskać dodatkowy, prestiżowy kanał promocji.

Współcześnie reklama w prasie realizuje kilka bardzo ważnych celów:

  • Zyskanie reputacji - prasa, szczególnie specjalistyczna i branżowa, to nadal wiarygodne źródło wiedzy. Reklama w magazynach czy szanowanych tytułach codziennych może wspierać postrzeganie marki jako eksperta w swojej dziedzinie, budząc zaufanie do niej i dodając jej prestiżu.
     
  • Dotarcie do niszowych grup odbiorców - zwłaszcza magazyny branżowe pozwalają precyzyjnie targetować reklamę do czytelników o określonych zainteresowaniach. Jest to szczególnie ważne w przypadku adresowania oferty do osób ze starszego pokolenia, z różnych powodów unikających mediów cyfrowych czy po prostu nieufających treściom znalezionym online.
     

Reklama w telewizji

Reklama telewizyjna charakteryzuje się ograniczoną dostępnością. Wynika to oczywiście z kosztów kampanii – stworzenie atrakcyjnego spotu i wykupienie emisji to nierzadko setki tysięcy, a nawet miliony złotych. I właśnie ten fakt decyduje o tym, że reklama w TV pozwala kreować prestiżowy wizerunek marki. W telewizji reklamują się głównie duże podmioty.

Reklama w telewizji pozwala markom realizować bardzo istotne cele, jak:

  • Budowanie zaufania do marki – telewizja linearna pozostaje podstawowym źródłem informacji i rozrywki dla około 33 milionów Polaków, bo tylu deklaruje regularne włączanie telewizora. To potężna grupa, którą trudno byłoby zbagatelizować.
     
  • Nawiązanie emocjonalnej więzi z odbiorcami – telewizja pozwala na szybkie przekazywanie angażujących, a przy tym przystępnych treści, które oddziałują na emocje widzów, co przekłada się na dużo łatwiejsze zapamiętanie marki.
     
  • Zwiększenie zasięgu marki - dzięki dużej oglądalności reklama telewizyjna może dotrzeć do masowego odbiorcy w bardzo krótkim czasie.
     
  • Wspieranie świadomości marki - spoty telewizyjne skutecznie zwiększają rozpoznawalność marki, czemu sprzyja także mimo wszystko mniejsze zagęszczenie reklam niż w Internecie.
     

Reklama w Internecie

Ma już ponad 50 proc. udział w tzw. torcie reklamowym. I trudno się temu dziwić, skoro jest zdecydowanie najłatwiej dostępna i przystępna cenowo dla firm. Na reklamowanie się w Internecie, choćby w podstawowym zakresie, może sobie pozwolić praktycznie każde przedsiębiorstwo. Niski próg wejścia, możliwość samodzielnego uruchomienia i zautomatyzowania kampanii, pełna kontrola nad wskaźnikami efektywności – to wszystko zachęca do reklamowania się online.

Reklama w Internecie, choć może realizować podobne cele jak reklama prasowa czy telewizyjna, to jednak służy głównie:

  • Precyzyjnemu targetowaniu - dzięki zaawansowanym algorytmom Internet pozwala dotrzeć do konkretnej grupy docelowej na podstawie chociażby danych demograficznych czy zainteresowań użytkowników.
     
  • Natychmiastowej sprzedaży - reklamy w sieci umożliwiają odbiorcom bezpośrednie działanie, w tym dokonanie zakupu zaraz po zobaczeniu komunikatu, czego nie zapewnia żaden inny kanał reklamowy.
     
  • Łatwemu mierzeniu wyników i maksymalizowaniu efektów - kampanie online można stale monitorować, co pozwala optymalizować czy nawet zmieniać strategię w czasie rzeczywistym, osiągając tym samym wyższy zwrot z inwestycji w marketing.
     
  • Przyciągnięciu uwagi i angażowaniu – dobre treści edukacyjne, media społecznościowe, video marketing, influencer marketing to znakomite narzędzia do nawiązywania i wzmacniania relacji z konsumentami. Internet daje też nieograniczone możliwości w zakresie komunikowania się z  odbiorcami treści reklamowych, dzięki czemu możemy szybko reagować np. na krytykę.
     

Jak widzisz wybór kanału reklamowego nie powinien być uzależniony wyłącznie od posiadanego budżetu, ale także od tego, na jakim etapie znajduje się Twoja marka i co chce osiągnąć poprzez kampanię. Nie zamykaj się na żadne opcje, ponieważ często to te kanały, które zostały odrzucone na początku, mogą okazać się szczególne skuteczne w realizacji celów marki.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry