To już nie te czasy, gdy agencje SEO mogły mydlić klientom oczy niewiele znaczącymi wykresami, obrazującymi gwałtowny wzrost liczby odwiedzin na stronie. Dziś liczy się nie tyle sam ruch, co jego jakość. Wynika to z prostej zasady: korzystniej jest pozyskać jednego nowego użytkownika, który zostanie naszym klientem, niż dziesięciu, którzy ostatecznie i tak niczego nie kupią.
Firmy inwestujące w marketing online coraz lepiej rozumieją, że pozyskiwanie jakościowego ruchu na stronę internetową firmy jest nadrzędnym celem, ponieważ tylko taki ruch w bliższej lub dalszej perspektywie może przynieść wymierne efekty w postaci zwiększenia sprzedaży. Czym właściwie jest jakościowy ruch? Co go cechuje? Jak go pozyskać i dlaczego warto? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.
Co należy rozumieć przez jakościowy ruch?
Najłatwiej będzie to wytłumaczyć na przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz sklep stacjonarny z akcesoriami kempingowymi. Przychodzą do niego osoby, które chcą tylko skorzystać z toalety, rozmienić pieniądze na parking czy schować się przed deszczem. Ich wizyta nie generuje żadnych korzyści, dlatego nie jest to ruch jakościowy.
Co innego klienci, którzy przychodzą do sklepu po konkretne produkty lub chcąc się zainspirować do zakupu, zostawiający u Ciebie pieniądze, a w przyszłości polecający też sklep swoim znajomym. To jest właśnie ruch jakościowy.
Oczywiście w Internecie wygląda to nieco inaczej, ponieważ wiele przypadkowych wizyt ostatecznie może się zakończyć zakupem, a te celowe nie. Chodzi natomiast o to, że za jakościowy ruch uznajemy ten generowany przez użytkowników, którzy dają większe prawdopodobieństwo dokonania konwersji, czyli wykonania pożądanych działań na stronie – zakupu produktu, wypełnienia formularza kontaktowego, zapisania się na newsletter etc.
Porada:
Za jakościowy ruch uznajemy także powrót na stronę użytkownika, który już raz ją odwiedził, ale wówczas nie zakończyło się to konwersją. Najwyraźniej strona zrobiła na nim dobre wrażenie, zapamiętał ją, a co najważniejsze: przyswoił sobie markę przedsiębiorstwa.
Opozycją dla ruchu jakościowego jest ruch ogólny, na który bardzo często powołują się agencje marketingowe, chcące pokazać swoim klientom efekty pozycjonowania witryny. Z biznesowego punktu widzenia o wiele cenniejszy jest jednak ruch generowany przez użytkowników, którzy są bardziej zaangażowani, rzeczywiście są zainteresowani ofertą firmy i mogą lub wręcz chcą zostawić w niej swoje pieniądze.
Co cechuje użytkowników generujących jakościowy ruch na stronie?
Za jakościowy ruch odpowiadają osoby, których nie klasyfikujemy jako przypadkowych odwiedzających. Mogli oni trafić na stronę po kliknięciu w reklamę, natrafiając na jej adres w mediach społecznościowych, zainspirowani przeczytanym artykułem czy przechodząc bezpośrednio z wyszukiwarki Google, która zarekomendowała stronę jako źródło odpowiedzi na zadane pytanie.
Użytkowników tych cechuje:
- Rzeczywiste zainteresowanie ofertą firmy, sklepu etc.;
- Intencja zakupowa;
- Spędzenie większej ilości czasu na stronie w poszukiwaniu produktów, usług czy pożądanych informacji;
- Świadomość, czego mogą się spodziewać po odwiedzinach na stronie, dzięki czemu ich wizyta częściej kończy się konwersją.
Porada:
Ruch generowany przez tych użytkowników jest szczególnie cenny. Ma bezpośredni wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, jest tańszy w pozyskaniu (często odwiedziny następują bez inspiracji reklamą, czyli są to tzw. wizyty organiczne), a także pozwala na budowanie trwałych relacji z klientami. Nie jest to zwykłe „nabijanie statystyk”, co z kolei charakteryzuje ruch ogólny.
Dlaczego warto pozyskiwać ruch jakościowy?
Korzyści z pozyskiwania ruchu jakościowego są zupełnie oczywiste i odnoszą się wprost do interesu biznesowego firmy, jak i jej postrzegania przez klientów. Pisząc konkretnie, warto tutaj wspomnieć o:
- Wyższej konwersji - użytkownicy generujący jakościowy ruch są bardziej skłonni do dokonania zakupu lub podjęcia innej pożądanej akcji. Tym samym dużo łatwiej jest „zamienić” odwiedzających w rzeczywistych klientów np. sklepu internetowego.
- Zwiększeniu średniej wartości zamówienia – użytkownicy, którzy odwiedzają stronę w pełni świadomie, często wykazują większe zainteresowanie droższymi produktami i usługami, szybciej nabierają zaufania do firmy, a to może się przełożyć na wzrost wartości zamówień.
- Tańszej i łatwiejszej obsłudze klienta – ruch jakościowy nie pochodzi od osób przypadkowych, które nie znają przedmiotu działalności firmy, przez co jest mniejsza szansa, że zostaną jej klientami. Tacy użytkownicy często angażują np. doradców w odpowiadanie na zupełnie podstawowe pytania, by ostatecznie i tak nie skorzystać z oferty, ponieważ nie jest ona adresowana do nich.
- Niższym współczynniku odrzuceń – ruch jakościowy z reguły wiąże się z dłuższym czasem spędzonym na stronie, co ma pozytywny wpływ na postrzeganie witryny przez algorytm wyszukiwania. Niski współczynnik odrzuceń to jeden z czynników rankingowych, decydujących o pozycji strony w wyszukiwarce.
- Optymalizacji kosztów marketingowych – skupiając się na pozyskiwaniu ruchu jakościowego możemy ograniczyć wydatki na kampanie generujące duży, ale mało wartościowy ruch. Lepsze dopasowanie reklamy czy innych działań promujących markę do odbiorców przekłada się na niższe koszty pozyskania klienta (CAC – Customer Acquisition Cost) i wyższy zwrot z inwestycji (ROI).
- Budowaniu relacji z klientami - użytkownicy przychodzący na stronę w ramach ruchu jakościowego częściej wracają i stają się lojalnymi klientami.
- Pozyskiwaniu lepszych danych do analizy - jakościowy ruch generuje wartościowe dane, które mogą pomóc w lepszym zrozumieniu preferencji klientów, optymalizacji oferty, a także w ulepszaniu strategii marketingowej.
Jak pozyskiwać jakościowy ruch na stronę?
Intencją każdej strategii marketingowej, zwłaszcza realizowanej w przestrzeni Internetu, powinno być pozyskiwanie jakościowego ruchu na stronę www firmy. Można to realizować na wiele sposobów, przy czym kluczowe są:
- Content marketing (marketing treści) – nie ma mowy o długofalowym pozyskiwaniu świadomych użytkowników bez marketingu treści. Konieczne jest regularne publikowanie wartościowych artykułów poradnikowych czy to w kanałach własnych marki (strona www, strona sklepu, blog), czy kanałach zewnętrznych (artykuły sponsorowane, wywiady, wypowiedzi eksperckie, webinary, podcasty, wideo). Stawiamy tutaj przede wszystkim na treści edukacyjne, takie jak poradniki i recenzje produktów, które odpowiadają na pytania potencjalnych klientów. Dzięki temu uda się przyciągnąć wartościowy ruch prosto z wyszukiwarki Google, co jest priorytetem tej strategii. Ważne jest przy tym to, że tworzenie porządnego, unikalnego i przydatnego contentu, będzie generować ruch ze strony zaangażowanych użytkowników przez bardzo długi czas, niezależnie od prowadzenia innych działań marketingowych.
- Optymalizacja SEO – trudno jest pozyskiwać jakościowy ruch na stronę internetową, która nie została zoptymalizowana pod kątem algorytmu wyszukiwarki. Głównym nurtem tego ruchu powinny być wejścia organiczne, czyli prosto z Google, a to wymaga uzyskania wysokiej pozycji witryny w wyszukiwarce na interesujące nas słowa kluczowe. Należy zadbać nie tylko o techniczne aspekty SEO (szybkie ładowanie się strony, odpowiednia struktura witryny, poprawna gradacja nagłówków, opisy meta, właściwie opisane zdjęcia, linkowanie wewnętrzne etc.), ale także o regularne tworzenie wartościowych treści zawierających istotne frazy. W przypadku sklepów online czy stron prezentujących ofertę firmy, ważne jest zoptymalizowanie opisów produktów – przede wszystkim ich rozbudowanie, co pozwoli wzbogacić je o słowa kluczowe.
- E-mail marketing – to nieco zapomniana, a wciąż bardzo skuteczna forma pozyskiwania jakościowego ruchu na stronę. Dzięki e-mail marketingowi możemy zachować stały kontakt z osobami, które są lub były zainteresowane ofertą firmy, o czym świadczy zostawienie swojego adresu e-mail np. w formularzu kontaktowym. Atrakcyjne treściowo maile, które zawierają np. kody zniżkowe czy prezentują aktualne promocje, mogą znacząco zwiększyć liczbę odwiedzin ze strony osób będących o krok od dokonania zakupu.
- Działania płatne – chcąc przyspieszyć pozyskiwanie jakościowego ruchu na stronę internetową, warto uzupełnić działania organiczne o „ściąganie” ruchu płatnego. Reklama w wyszukiwarce (Google Ads) pozwoli stronie szybko uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, oczywiście pod warunkiem poprawnego zoptymalizowania treści reklamy. Bardzo dobre efekty może przynieść kampania remarketingowa (skierowana do osób, które już odwiedziły stronę, ale nie dokonały zakupu). Warto zainteresować się płatnymi kampaniami w mediach społecznościowych, które mają tę zaletę, że umożliwiają bardzo precyzyjne targetowanie reklam.
- Marketing rekomendacji – na każdym etapie współpracy z klientem (również takim, który ostatecznie nie zdecydował się na zakup), należy dbać o dobry wizerunek marki przedsiębiorstwa. Życzliwa, rzetelna obsługa, przejrzystość procesu zakupowego, dobra jakość sprzedawanych produktów i świadczonych usług, udzielanie wyczerpujących informacji, korzystna polityka cenowa – to wszystko sprawi, że klienci sami będą polecać ofertę firmy, niejako stając się jej ambasadorami i „ściągając” na stronę ruch w postaci swoich znajomych, rodziny etc. Pozyskanie tych osób nic nie kosztuje, co jest olbrzymią korzyścią dla przedsiębiorstwa i podstawowym argumentem, dla którego warto dbać o wizerunek swojej marki biznesowej.
Podsumowanie
Pozyskiwanie jakościowego ruchu na stronę internetową, czy to wizerunkową, czy stricte sprzedażową (np. sklep online), stanowi podstawowy cel każdej kampanii – niezależnie od jej zasięgu i budżetu, jaki możemy na nią przeznaczyć.
Istnieje szereg narzędzi pozwalających przyciągać ruch generowany przez osoby rzeczywiście zainteresowane ofertą firmy. Ich pozyskanie krótkoterminowo wymaga pewnych nakładów finansowych, natomiast zauważmy, że większość omówionych metod przynosi długofalowe korzyści, również już po zaprzestaniu finansowania kampanii. Tym samym realny koszt pozyskania klienta jest niższy w porównaniu z chociażby płaceniem za chaotyczne, podejmowane bez planu działania reklamowe.