Data wpisu: 23.07.2021

Stało się. Reklama online wyprzedziła telewizyjną

Pierwszy kwartał 2021 roku był relatywnie dobry dla całej branży reklamowej. Wydatki na promocję zwiększyły się w tym okresie o około 2 proc. w stosunku rok do roku i wyraźnie przekroczyły kwotę 2 miliardów złotych. Co ważne, liderem została reklama internetowa, która zaliczyła ponad 17 proc. wzrost wydatków, tym samym wyprzedzając reklamę telewizyjną (spadek o 1,3 proc.).

Nie ma zaskoczenia

Rosnące wydatki na reklamę internetową nie mogą dziwić, gdy weźmiemy pod uwagę z jednej strony sukcesywnie rosnący wzrost zainteresowania marketingiem online, a z drugiej realia, w jakich przyszło nam funkcjonować. Pandemia i związane z nią lockdowny gospodarcze zmusiły przedsiębiorstwa do szukania tańszych, a jednocześnie precyzyjniejszych form docierania do klientów. Obie te potrzeby idealnie łączy właśnie reklama online.

Efekt jest taki, że nastąpiła symboliczna zmiana na pozycji lidera polskiego rynku reklamowego. Z badania przeprowadzonego przez Publicis Groupe wynika, że w pierwszym kwartale 2021 roku wydatki na reklamę telewizyjną zmalały o blisko 12 milionów złotych (rok do roku) i wyniosły 922 miliony złotych. Jednocześnie znacząco wzrosły budżety przeznaczane na marketing w sieci – o ponad 142 miliony złotych, do poziomu 956 milionów.

Jest to pierwszy przypadek w historii, kiedy firmy chętniej reklamowały się w Internecie niż w telewizji. Ten moment musiał nastąpić, jednak pandemia wyraźnie przyspieszyła zmiany na rynku reklamowym – w dobie lockdownów marketing online okazał się najlepszym wyborem dla marek, które zostały zmuszone do przeniesienia swojej działalności do Internetu.

Rosną wydatki na wszystkie formy reklamy online

Warto odnotować, że sukces sektora reklamy internetowej jest udziałem praktycznie wszystkich narzędzi marketingu online. W pierwszym kwartale 2021 roku wzrosły wydatki nie tylko na digital (już ponad 51-procentowy udział rynku), ale także na marketing w wyszukiwarce, wideo marketing oraz reklamę na urządzeniach mobilnych.

Przegraną w pierwszego kwartału jest nie tylko reklama telewizyjna. Bardzo wyraźny spadek wpływów zaliczyli też wydawcy reklamy prasowej oraz przede wszystkim zewnętrznej, gdzie nakłady zmniejszyły się aż o 35 proc. w ujęciu rok do roku.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry