UX, czyli User Experience (doświadczenie użytkownika), to kluczowy parametr, jaki należy brać pod uwagę na etapie projektowania witryny. W dużym skrócie: chodzi o to, aby użytkownik mógł poczuć się na stronie komfortowo i łatwo oraz szybko wyszukać na niej potrzebne informacje. Jest to szczególnie ważne w dobie powszechnego odwiedzania stron na urządzeniach mobilnych. Samo posiadanie strony mobilnej/responsywnej nie daje Ci pewności, że witryna jest przyjazna użytkownikom. W naszym poradniku wymieniamy najczęstsze błędy w UX mobilnych wersji stron internetowych.
Wolne, czyli trwające dłużej niż 2,5 sekundy (zalecenie Google). Jeśli w tym czasie na ekranie smartfonu nie wyświetli się największy element strony, to poziom irytacji użytkownika może wzrosnąć na tyle, że ten po prostu opuści witrynę.
Przyciski call to action są niezbędne, aby zadbać o dobre UX mobilnej wersji strony internetowej. Nie należy natomiast rozmieszczać ich byle jak. Liczy się również treść CTA, która musi być zrozumiała i ułatwiać użytkownikowi poruszanie się po stronie.
Formularze kontaktowe na stronach mobilnych to ciężki temat. Jedni są ich zwolennikami, drudzy przeciwnikami. W Soluma Interactive jesteśmy zdania, że formularz warto mieć, natomiast trzeba zadbać o jego maksymalne uproszczenie. Nie zmuszamy użytkownika to wypełniania wielu pól, zwłaszcza ręcznie. Stosujemy również proste, krótkie komunikaty (np. „Imię i nazwisko” zamiast „Podaj swoje dane”).
Strona mobilna nie może być przeładowana informacjami. Osoby odwiedzające witryny firmowe z poziomu smartfonu czy tabletu chcą otrzymać szybką, jasną informację, a nie tracić czas na przebijanie się przez poszczególne zakładki, elementy graficzne, nagłówki etc.
Twoja strona służy jakiemuś celowi, na przykład sprzedaży produktu. Trzeba się na tym maksymalnie skupić na etapie projektowania strony www, wycinając wszystko, co nie jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonego rezultatu sprzedażowego.
Zdjęcia wstawione na siłę, nic nie wnoszące do kontekstu również mocno zaburzają UX strony mobilnej. Umieszczaj zdjęcia przemyślane – takie które np. pokazują szczegóły produktu. W realizacjach nie umieszczaj wszystkich zdjęć z danej realizacji, wybierz te najlepsze.
Tak, tekst na stronie mobilnej musi być maksymalnie skondensowany, ponieważ i tak nikt nie przeczyta długiego elaboratu na ekranie smartfonu. Co więcej, ogromne, zbite fragmenty tekstu, zniechęcą użytkownika do dalszego zapoznawania się z zawartością strony, przez co nie dotrze on do kluczowych informacji (brak konwersji).
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.