Czytelne menu – klucz do konwersji na stronie

Data wpisu: 10.08.2017
Zdjęcie główne #1318 - Czytelne menu – klucz do konwersji na stronie

Istnienie każdej strony internetowej ma jakiś cel. Dla firmy będzie to najczęściej chęć pozyskiwania klientów z sieci. Realizację celu nazywamy konwersją. Czyli: użytkownik odwiedzający stronę zrobił to, czego oczekiwał od niego właściciel witryny, np. wypełnił formularz kontaktowy lub zadzwonił do firmy z prośbą o ofertę. Uzyskanie konwersji nie jest takie proste, a często przeszkadza w tym nieczytelnie zbudowane menu. Jak uniknąć podstawowych błędów?

Nie komplikuj

Menu powinno być przede wszystkim przejrzyste, a więc użytkownik musi dokładnie wiedzieć, co znajdzie na danej podstronie. Z tego powodu zalecamy zrezygnowanie z super kreatywnego nazewnictwa. Najlepiej sprawdzają się jasne komunikaty, czyli np. podstrony: O firmie, Kontakt, Oferta, Referencje. Nie zastępuj ich np. nazwami: Ninja finansjery, Tu jesteśmy, Robimy fajne rzeczy, Inni nas pokochali. Może i wygląda to fajnie, ale wprowadza niepotrzebny zamęt i odstrasza użytkowników szukających szybkiej informacji.

Im mniej, tym lepiej

Oferta na stronie powinna być bardzo szczegółowa, co jednak nie znaczy, że możesz wrzucać dziesiątki elementów do menu. Jeśli Twoja firma oferuje np. 50 usług, pogrupuj je na np. 5 kategorii i umieść każdą z nich w rozwijalnym menu. Po przejściu do konkretnej podstrony użytkownik będzie mógł zapoznać się z każdą usługą.

Zbyt rozbudowane menu sprawia, że użytkownik czuje się osaczony i lekko znudzony. Nie będzie mu się chciało tracić czasu na szukanie tej jednej usługi, której potrzebuje.

Rada

Fajnym sposobem na poprawienie UX strony w przypadku rozbudowanej oferty jest stosowanie linkowania wewnętrznego. Ułatwi to użytkownikowi poruszanie się po stronie i płynne przechodzenie do poszczególnych usług.

Najważniejsze elementy na początku

Bardzo ważne jest logiczne pogrupowanie menu. Na pewno zdziwiłby Cię widok strony, której menu prezentowałoby się tak: Kontakt, Blog, Referencje, O nas, Cennik. Jest to nie układ bardzo nieintuicyjny, bo użytkownicy spodziewają się czegoś zupełnie innego.

Podstawowa zasada brzmi: najważniejsze elementy na stronie muszą znaleźć się na pierwszych pozycjach w menu. Dlatego klasyczny układ wygląda np. tak: O nas, Oferta, Referencje, Kontakt.

Rada

Obecnie odchodzi się już od dodawania do menu odnośnika „Strona główna”. Zabiera niepotrzebnie miejsce, a link do strony głównej spokojnie można umieścić pod logo firmy – tam też spodziewają się go użytkownicy.

Różne kolory

Kto powiedział, że czcionka w menu musi mieć jednakowy kolor? Jeśli któraś pozycja jest szczególnie ważna i zależy Ci na tym, aby użytkownicy w pierwszej kolejności docierali na konkretną podstronę, oznacz ją innym kolorem w menu – np. czerwonym (mocno przyciąga uwagę). Ten trik często stosują sklepy internetowej w przypadku podstrony „Promocje”.

Czytelne, logicznie ułożone i przyjazne użytkownikowi menu jest podstawą konwersji. Przyjrzyj się temu, co masz obecnie na stronie i ewentualnie wprowadź zmiany zgodnie z zasadami, które Ci opisaliśmy.

 

Autor wpisu: Soluma

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.