Data wpisu: 23.07.2022

Etapy projektowania logo marki, o których klient nie ma pojęcia

Projektowanie logo jest powszechnie kojarzone z szybką „robótką”. Ot, grafik dostaje jakieś wytyczne, siada przed komputerem, odpala program, wybiera czcionkę, łączy kilka elementów graficznych, zapisuje i gotowe – można skasować klienta. To wyobrażenie nie ma jednak nic wspólnego z procesem profesjonalnego projektowania logo marki. Po drodze jest kilka mało spektakularnych, ale czasochłonnych etapów, o których klient zlecający projekt nie ma zielonego pojęcia. Omawiamy je w naszym artykule.

Zebranie informacji od klienta

W praktyce jest to jeden z najtrudniejszych etapów, ponieważ klienci często nie chcą przekazywać potrzebnych informacji na temat swojej marki, konkurencji, sytuacji rynkowej, oferty, grupy docelowej etc. Część zasłania się brakiem czasu, część natomiast twierdzi, że „nie będzie odwalać czarnej roboty za agencję”. Brak współpracy na tym etapie nie wróży dobrze projektowi.

Analiza briefu

Gdy w końcu uda się „wyszarpać” od klienta potrzebne informacje spisane w briefie agencyjnym, przechodzimy do kolejnego etapu czyli analizy danych. Tutaj często trzeba pewne kwestie uściślić, o coś jeszcze dopytać itd. Robimy to po to, aby uniknąć błędów, które niepotrzebnie wydłużą realizację projektu i spowodują napięcie na linii klient-agencja.

Analiza konkurencji

Po poznaniu oczekiwań klienta agencja przystępuje do analizy rynku, na którym działa klient. Celem jest poznanie dobrych praktyk w zakresie tworzenia identyfikacji wizualnej na potrzebny marek należących do danej branży. Od razu wyjaśniamy, że nie chodzi tutaj o plagiatowanie czyichś pomysłów, ale o zorientowanie się, w jaki sposób najlepsze marki komunikują się z klientami, jak chcą być postrzegane, co akcentują w ramach własnej identyfikacji wizualnej etc.

Mitologia marki

Kluczowym etapem przygotowawczym przed właściwym projektowaniem logo jest znalezienie przewag konkurencyjnych marki klienta i zrozumienie jej filozofii. Staramy się określić unikalne wartości marki, które wyróżniają ją na tle konkurencji i tym samym powinny być uwypuklone w logotypie (np. poprzez podkreślenie luksusowego charakteru marki czy wprost przeciwnie – przyjaznych cen i luźniejszego podejścia do komunikacji z klientami).

Dopiero po przejściu wszystkich tych etapów, często z udziałem zespołu kreatywnego, grafik może się zabrać za właściwe stworzenie logo i przygotować kilka alternatywnych wariantów do wyboru. Dlatego cały proces projektowania zajmuje tak dużo czasu i nie da się go rzetelnie przeprowadzić w np. 24 godziny, czego czasami oczekują klienci.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry