Jak wykorzystać ten potężny rynek? Użyteczność strony internetowej wyświetlanej na urządzeniach mobilnych

Data wpisu: 05.08.2015

Sądzicie, że Polacy są tradycjonalistami i nie chcą kupować w Internecie przy użyciu urządzeń mobilnych? Jesteście w sporym błędzie. Jak wykazało niedawne badanie mShopper „Polacy na zakupach mobilnych” aż 33% procent osób, które mają nawyk kupowania w sieci, robi to przy użyciu smartfona lub tabletu. W skali ogólnej jest to 24% wszystkich internautów. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał każda firma powinna mieć mobilną wersję strony www, ale nastawioną głównie na użyteczność.

Strona mobilna? Fajnie. Użyteczna? Nie bardzo

Badanie dotyczyło generalnie rynku e-commerce, ale wiadomo, że skala dokonywania zakupów w sieci jest o wiele większa. Najczęściej wykorzystujemy do tego jednak laptop lub komputer stacjonarny. Powód? Problemy z użytecznością stron mobilnych. Blisko połowa pytanych przyznaje, że nie robi zakupów online przy użyciu smartfonów lub tabletów, bo ma problem z prawidłowym wypełnieniem formularza zamówienia. Jednocześnie około 40% choć raz zatwierdziło płatność w sieci mobilnie. Gdzieś więc nastąpił błąd.

Słowem-kluczem jest funkcjonalność. Firmy mają coraz większą świadomość, że posiadanie mobilnej wersji strony, a już szczególnie sklepu internetowego, jest niezbędne dla osiągnięcia długofalowych sukcesów w sieci. Problem w tym, że jeszcze nie do końca wiedzą, na co należy zwrócić uwagę zlecając przygotowanie takiej strony. Korzystają na tym niezbyt profesjonalne agencje, które pod hasłem „respondywność” ukrywają wszystkie swoje grzeszki.

Strona, owszem, prezentuje się efektownie na ekranie smartfona, ale co z jej użytecznością? Czy przejścia między zakładkami, obsługa koszyka zakupowego, a później zatwierdzenie zamówienia są równie dobrze zaprojektowane? To najważniejsze funkcjonalności, o których zbyt często się zapomina.

Nie tylko dla e-commerce

Wbrew powszechnej opinii internauci wykorzystują urządzenia mobilne nie tylko do robienia zakupów w sieci, ale także zapoznawania się z ofertami firm z interesującej ich branży. Nadal mamy do czynienia z wyraźnym zjawiskiem, w którym z jednej strony lubimy poczytać sobie o ofercie i ją przeanalizować przy pomocy smartfona czy tabletu, ale z drugiej decyzję o zakupie lub podjęciu kontaktu zostawiamy sobie na czas, gdy będziemy już mieli dostęp do komputera. Choć nie doszło do „aktu sprzedaży”, to firma już na tym etapie może dużo zyskać lub dużo stracić.

Można być pewnym, że przeciętny klient trafiający na stronę jakiejś firmy, która nie jest przystosowana do poprawnego wyświetlania na ekranie urządzenia mobilnego, szybko ją opuści i poszuka czegoś lepszego u konkurencji. Jeśli jednak otrzyma czytelny obraz strony, łatwy dostęp do interesujących go zakładek i ekspresowo odnajdzie dane kontaktowe oraz cennik, wówczas zyskujemy ogromną przewagę nad innymi. Do świadomości klienta trafi komunikat o naszym profesjonalizmie i doskonałej adaptacji do aktualnych warunków rynkowych. „Oni są fajni, zapiszę sobie stronę i poczytam więcej w domu, przed monitorem” - to bardzo pożądana postawa.

W pełni responsywną, ale UŻYTECZNĄ wersję strony www powinna mieć praktycznie każda firma, która swoją promocyjną strategię opiera na Internecie. Wkrótce będzie to główny kanał reklamy (kwestią kilku lat jest zdystansowanie nawet telewizji), dlatego wszelkie inwestycje poczynione na tym etapie dają gwarancję zwrotu w przyszłości. Pod warunkiem, że strona mobilna spełni oczekiwania klientów i podstawową zasadę funkcjonalności.

 

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski