Data wpisu: 28.09.2023

Agencja marketingowa czy specjalista ds. marketingu? Dokonaj dobrego wyboru!

Marketing ma na tyle istotny wpływ na wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa, że coraz więcej firm traktuje go jako elementarny proces biznesowy – podobnie jak produkcję, logistykę czy obsługę klienta. Tym samym przybywa przedsiębiorstw, już nie tylko tych największych, które rozważają stworzenie wewnętrznego działu marketingu lub co najmniej zatrudnienie specjalisty ds. marketingu. Alternatywnym rozwiązaniem pozostaje korzystanie z usług marketingowych świadczonych w formie outsourcingu przez zewnętrzną agencję.

Która opcja będzie korzystniejsza dla Twojej firmy? W podjęciu decyzji pomoże Ci nasz poradnik. Poznaj zalety i wady obu porównywanych rozwiązań.

Plan A: zatrudnienie specjalisty ds. marketingu

Decyzja o utworzeniu stanowiska specjalisty ds. marketingu jak najbardziej może się obronić. Posiadanie „pod ręką” osoby, która ogarnie sprawy marketingowe przedsiębiorstwa, a docelowo być może zbuduje zespół odpowiedzialny za opracowywanie kampanii, prowadzenie działań reklamowych oraz dbanie o wizerunek marki na zewnątrz, może być strzałem w dziesiątkę.

Warunek jest jeden: to stanowisko rzeczywiście musi zająć osoba, która ma odpowiednie kwalifikacje zawodowe, doświadczenie w branży marketingowej oraz spory zakres swobody w podejmowaniu decyzji dotyczących kreowania wizerunku marki przedsiębiorstwa.

Z naszych obserwacji, a współpracujemy z wieloma firmami mającymi własne działy marketingu, wynika, że sens ma utworzenie stanowiska równorzędnego z funkcją dyrektorską. Chodzi o to, aby specjalista ds. marketingu otrzymał szeroką autonomię i odpowiadał bezpośrednio przed właścicielem czy zarządem. W każdym innym przypadku jego praca będzie mocno utrudniona.

Prosty przykład (wzięty z życia):

Specjalista ds. marketingu zleca zewnętrznej agencji zaprojektowanie nowej strony internetowej reprezentowanej przez niego firmy. Prace postępują standardowo, wymagając jednak uzgodnień na poszczególnych etapach.

Problem w tym, że partner agencji, czyli specjalista ds. marketingu, nie jest osobą decyzyjną, a jedynie pośrednikiem. Każde pytanie ze strony agencji musi więc konsultować z przełożonymi, co zajmuje dni, nierzadko tygodnie, mocno opóźniając oddanie nowej strony do użytku. Robi się nerwowo, pojawiają się wzajemne pretensje itd.

Jeśli więc nie jesteś przygotowany na to, aby rzeczywiście oddać kwestie związane z marketingiem firmy kompetentnej osobie, to tworzenie stanowiska specjalisty będzie wyłącznie sztuką dla sztuki i niepotrzebnym obciążeniem dla budżetu przedsiębiorstwa. Taka osoba będzie zajmować się rzeczami na tyle podstawowymi (np. tworzenie treści, publikowanie artykułów na blogu, zlecanie projektów graficznych i wydruków), że mamy wątpliwości, czy rzeczywiście wymagają one osobnego etatu.

Zalety zatrudnienia specjalisty ds. marketingu:

  • Jeśli uda się zatrudnić osobę mającą wysokie kompetencje, to można dać jej wolną rękę w zakresie m.in. wyboru strategii marketingowej przedsiębiorstwa;
  • Współpraca z jedną osobą ułatwia modyfikowanie strategii, omawianie dotychczasowych działań i np. ustalanie budżetu marketingowego;
  • Docelowo można rozważyć zbudowanie większego zespołu czy działu marketingu;
  • Odciążenie innych pracowników w sprawach związanych z marketingiem firmy (np. tworzenie treści, prowadzenie profili marki w social media etc.);
  • Dobry specjalista zadba o interes przedsiębiorstwa w kontaktach z dostawcami różnych usług marketingowych, przede wszystkim z agencjami interaktywnymi;

Wady zatrudnienia specjalisty ds. marketingu:

  • Wysoki koszt stały (jeśli ma to być rzeczywiście specjalista);
  • Niska podaż osób posiadających odpowiednie kwalifikacje (najlepsi pracują w agencjach, gdzie mogą liczyć na wyższe zarobki i większą niezależność);
  • Zatrudnienie specjalisty nie oznacza, że firma zaoszczędzi na usługach marketingowych – nadal będzie musiała korzystać z pomocy zewnętrznych dostawców usług projektowania graficznego, copywritingu, pozycjonowania etc.;
  • Jeśli specjalista nie będzie mieć uprawnień dyrektorskich, to w praktyce jego rola ograniczy się do bycia pośrednikiem między agencjami a osobami decyzyjnymi w firmie;

Plan B: stała współpraca z agencją interaktywną

Naturalną alternatywą dla tworzenia stanowiska specjalisty ds. marketingu jest nawiązanie stałej współpracy z agencją. Akurat marketing należy do tej kategorii usług, z których śmiało można korzystać w formule outsourcingu.

Współpraca z agencją, która sprawdziła się przy realizacji jakiegoś projektu, udowodniła swój profesjonalizm, była terminowa i rzeczywiście zaangażowana w zlecenie klienta, to bardzo wygodne rozwiązanie z punktu widzenia przedsiębiorcy. Oszczędza czas potrzebny na przeprowadzenie rekrutacji, nie generuje stałych kosztów utrzymania stanowiska specjalisty, a co najważniejsze daje dostęp do profesjonalnych usług marketingowych wtedy, gdy są one naprawdę potrzebne.

Wielu przedsiębiorców ma jednak obawy przed taki modelem współpracy, które najczęściej wynikają ze złych doświadczeń. Kluczowe jest zatem znalezienie agencji gwarantującej oczekiwany poziom obsługi, realizującej projekty na poziomie zgodnym ze standardami marki, a najlepiej oddającej do dyspozycji klienta indywidualnego opiekuna projektu – wówczas nie będzie mowy o rozmywaniu odpowiedzialności za zlecenie, ponieważ pracę agencji swoim nazwiskiem zawsze sygnuje ta sama osoba.

Najważniejszą zaletą stałej współpracy z agencją interaktywną jest dostęp do wszystkich usług marketingowych, z jakich Twoja firma może potrzebować skorzystać. Co ważne, agencja zatrudnia specjalistów stale aktualizujących swoją wiedzę, ponieważ musi być na bieżąco z trendami, zmianami w Google, badaniami konsumenckimi etc. Można to zatem porównać do sytuacji, w której kupujesz subskrypcję programu antywirusowego z gwarantowaną aktualizacją bazy zabezpieczeń.

Zalety stałej współpracy z agencją interaktywną:

  • Dostęp do najnowszej wiedzy marketingowej;
  • Indywidualna obsługa ze strony przydzielonego opiekuna projektu;
  • Korzystanie z usług agencji tylko wtedy, gdy jest taka potrzeba;
  • Na dłuższą metę niższe koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo;
  • Pewność, co do współpracy z ekspertami;
  • Pełen zakres usług marketingowych, brak konieczności korzystania z wielu podwykonawców;

Wady stałej współpracy z agencją interaktywną:

  • Jednostkowy koszt realizacji poszczególnych usług może być wyższy, niż gdyby zajął się tym specjalista zatrudniony na etacie – o ile oczywiście posiada odpowiednie kwalifikacje w zakresie np. projektowania stron internetowych;
  • Konieczność znalezienia agencji, z którą warto nawiązać długofalową współpracę;
  • Brak bezpośredniego wpływu na harmonogram pracy agencji;
  • W praktyce i tak trzeba wskazać osobę z firmy, która będzie odpowiedzialna za kontakt z agencją i np. opiniowanie projektów;

Podsumowanie

Jak widzisz nie zajęliśmy jednoznacznego stanowiska i to pomimo faktu, że jako agencja interaktywna powinniśmy przekonywać do wybrania planu B. Rzetelnie trzeba natomiast napisać, że bywają sytuacje, w których najkorzystniej dla przedsiębiorstwa będzie zatrudnić specjalistę ds. marketingu, który następnie wybierze agencję realizującą powierzone przez niego projekty.

Takie rozwiązanie rekomendujemy wtedy, gdy chcesz zainwestować spore środki w zbudowanie atrakcyjnego i rozpoznawalnego wizerunku przedsiębiorstwa, a Twoja wiedza jest na poziomie niewystarczającym do monitorowania spraw związanych z marketingiem firmy.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry