Data wpisu: 29.06.2021

Doradztwo marketingowe. Kiedy i dlaczego warto?

Firmy coraz chętniej korzystają z różnego rodzaju usług doradczych. Największą popularnością cieszy doradztwo HR, biznesowe oraz prawne, jednak sukcesywnie przybywa przedsiębiorstw zainteresowanych wsparciem ekspertów z zakresu szeroko rozumianego marketingu. Właściciele firm doskonale rozumieją, że bez dobrej strategii promocyjnej nie ma co marzyć o dalszej ekspansji oraz umocnieniu pozycji marki na rynku. Zdają sobie również sprawę, że nieprzemyślane działania marketingowe narażają ich biznesy wyłącznie na straty – finansowe oraz wizerunkowe.

Dlaczego zatem warto skorzystać z doradztwa marketingowego? Kiedy jest to wskazane? Na czym ono dokładnie polega? Wszystko to omawiamy w naszym artykule.

Doradztwo marketingowe, czyli właściwie co?

Wiemy, że już sam termin „doradztwo marketingowe” kojarzy się z pustosłowiem i pogaduszkami o niczym. W końcu marketing się robi, a nie o nim dywaguje. Zawsze jednak trzeba mieć jakiś punkt wyjścia, w którego wypracowaniu pomaga właśnie konsulting.

W ramach tej usługi, najczęściej świadczonej przez profesjonalne agencje marketingowe, przedsiębiorca otrzymuje informację zwrotną na temat:

  • celowości lub bezcelowości jego dotychczasowych działań marketingowych,
  • proponowanych zmian w strategii promocji marki, ze wskazaniem konkretnych narzędzi,
  • perspektywy czasowej, w jakiej podjęte działania mogą przyjąć oczekiwane rezultaty,
  • kosztów wdrożenia zaproponowanej strategii oraz przewidywalnego zwrotu z inwestycji w marketing.

Często jest też tak, że doradztwo zaczyna się na poziomie samych podstaw. Dotyczy to sytuacji, w której przedsiębiorca dopiero startuje na rynku lub do tej pory nie podejmował żadnych działań promocyjnych, przez co nie udało mu się wypracować rozpoznawalnej marki. Wszystko, co osiągnął, jest wyłącznie sumą ciężkiej pracy i walki o klientów, którzy nie są jednak w stanie znaleźć go we własnym zakresie z powodu zerowej widoczności marki na rynku.

Doradztwo marketingowe w 5 etapach 

Trzeba sobie uświadomić, że doradztwo marketingowe nie jest działaniem akcyjnym, czyli nie mówimy tutaj o usłudze świadczonej jednorazowo, która diametralnie zmieni położenie marki niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Jest to proces, który można podzielić na 5 podstawowych etapów.

Etap 1 – oczekiwania klienta

Rzeczą, od której wychodzimy, jest określenie swoich oczekiwań przez klienta – choćby w dużym przybliżeniu. Jasne, że większość przedsiębiorców powie: „Chcę więcej sprzedawać”, natomiast jest to zbyt ogólnikowe stwierdzenie.

Chcąc skorzystać z doradztwa marketingowego warto się dokładnie zastanowić, na jakim etapie znajduje się firma, jaki potencjał jej dalszego rozwoju widzi właściciel, które działania marketingowe prowadzone przez konkurencję mu się podobają oraz jaki budżet na marketing może przeznaczyć.

Etap 2 – konsultacje

Na tym etapie agencja przeprowadza szczegółowy audyt dotychczasowych działań marketingowych podjętych przez klienta. Musi również dobrze poznać i zrozumieć jego biznes, aby móc umieścić go w jakimś kontekście.

Przykładowo: jeśli firma działa w branży funeralnej, to jasne jest, że zostaną zaproponowane nieco inne narzędzia marketingowe niż te, które świetnie działają w branży rozrywkowej.

Agencja analizuje również ogólną sytuację rynkową, przygląda się działaniom marketingowym podejmowanym przez konkurencję klienta, sprawdza grupę docelową marki, jej status majątkowy i społeczny etc.

Etap 3 – analiza marki

Przeprowadza się ją niezależnie od tego, czy przedsiębiorca rzeczywiście ma jakąś markę, czy tylko tak mu się wydaje. Agencja sprawdza, jak postrzegana jest firma klienta, czy w ogóle można ją znaleźć w Internecie, w tym w mediach społecznościowych, kładzie akcent na te kanały komunikacji, które są preferowane przez grupę docelową marki.

Jeśli widoczność firmy klienta jest słaba lub żadna, to zostaną zaproponowane rozwiązania, które pozwolą stworzyć markę przygotowaną do dalszego promowania jej oferty.

Etap 4 – opracowanie szczegółowego planu

Znając firmę klienta i wiedząc, kto tworzy grupę docelową jego marki, agencja może już ułożyć konkretny plan marketingowy. Będzie się on różnić w zależności od tego, czy firma dopiero startuje, czy prowadziła wcześniej jakieś działania promocyjne, czy posiada podstawowe narzędzia, takie jak strona internetowa, profile w mediach społecznościowych, blog etc.

Podstawą z pewnością będzie strategia SEO, content marketingowa oraz zmiana sposobu komunikowania się z klientami, ponieważ na tych polach firmy mają największe problemy.

Etap 5 – propozycja rozpoczęcia kampanii

Współpraca z agencją marketingową nie musi się sprowadzać tylko do konsultacji. Jeśli klient jest pod wrażeniem jej zaangażowania, a zaproponowane metody budowania i wzmacniania marki mu odpowiadają, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby przejść od słów do czynów i ruszyć z dobrze zaplanowaną kampanią marketingową.

W grę wchodzi także tzw. doradztwo operacyjne, kiedy to agencja instruuje klienta (częściej jego pracowników), w jaki sposób mają prowadzić poszczególne działania, analizuje ich efektywność i na bieżąco wprowadza modyfikacje.

Kiedy warto (a nawet trzeba) skorzystać z doradztwa marketingowego?

Doradztwo marketingowe jest znakomitą propozycją dla przedsiębiorców z poniższych grup:

  • Ruszających z biznesem – dzięki temu mogą od razu rozpocząć przemyślaną i dobrze dopasowaną do swoich możliwości finansowych kampanię marketingową, która ułatwi im start na rynku.
     
  • Chcących zwiększyć zasięg działalności – obecne działania marketingowe mogą to blokować, ponieważ są skoncentrowane na grupach już pozyskanych klientów. Doradztwo pozwoli firmie otworzyć się na nowe możliwości marketingowe i sprzedażowe.
     
  • Mających wątpliwości co do skuteczności aktualnie prowadzonych działań marketingowych – gdy przedsiębiorca widzi, że wydatki na marketing rosną, ale nie idzie za nimi zwiększenie sprzedaży czy popularności marki, to nie powinien zgadywać, dlaczego tak się dzieje, ale otrzymać konkretną odpowiedź od specjalistów.
     
  • Podejmujących spontaniczne, nieprzemyślane działania promocyjne – rzucanie się od ściany do ściany jest dość charakterystyczne dla tych firm, które uwierzyły, że robienie marketingu jest łatwe. Przedsiębiorcy co i rusz zmieniają strategię, przez co żadna kampania nie jest porządnie przeprowadzona, a to generuje niepotrzebne wydatki.
     
  • Mających spore zasoby finansowe i chcących je mądrze zainwestować – nawet te firmy, które doskonale radzą sobie na rynku, nie powinny rezygnować z marketingu. Grunt, to zainwestować wolne środki w takie działania, które pozwolą wzmocnić pozycję marki w branży i zagwarantować jej stabilny wzrost sprzedaży w długim okresie, również w czasach kryzysu.
     
  • Chcących zbudować własny dział marketingu, ale potrzebujących wsparcia kompetencyjnego dla swoich pracowników.
     

Jeśli więc dotyczy Cię którakolwiek z opisanych sytuacji, a do tego masz wrażenie, że w Twoje działania marketingowe wdarł się chaos, to trudno o czytelniejszy sygnał świadczący o tym, że powinieneś skorzystać z usługi doradztwa marketingowego.

Korzyści, które trudno zlekceważyć

Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy jest to, że dzięki doradztwu marketingowemu przestanie działać po omacku. To frustrujące, gdy z miesiąca na miesiąc wydajesz sporo pieniędzy na promocję firmy np. w Internecie, a nie idą za tym żadne namacalne efekty. Wciąż musisz tłumaczyć klientom, kim jesteś, co oferujesz i dlaczego chcesz za swoje produkty lub usługi więcej pieniędzy niż konkurencja.

Doradztwo jest najlepszą receptą na zatamowanie dziur w firmowym budżecie, przez które wyciekają pieniądze przeznaczane na bezsensowne działania marketingowe. Jeśli nie wiesz, czy Twoja firma rzeczywiście potrzebuje kampanii linków sponsorowanych, to po co ją zacząłeś? Może lepiej byłoby przeznaczyć te pieniądze np. na porządne SEO czy content marketing, skoro klienci nie są w stanie szybko znaleźć Twojej firmy w wyszukiwarce? Aby to wiedzieć musisz mieć wiedzę na temat potrzeb Twojej grupy docelowej oraz preferowanych przez nią kanałów komunikacji, którą zapewni Ci właśnie profesjonalne doradztwo marketingowe.

Doradztwo marketingowe jest również bardzo dobrą alternatywą dla tworzenia wewnętrznego działu marketingu – zwłaszcza, jeśli nie masz przekonania co do kompetencji pracowników lub od tygodni nie możesz zakończyć rekrutacji na nowe stanowiska. Doradztwo, świadczone w formule B2B, stanowi idealny start do kompleksowej, precyzyjnie zaplanowanej kampanii marketingowej, która także może zostać przeprowadzona w ramach outsourcingu.

Jest to o wiele korzystniejsze z finansowego (i podatkowego) punktu widzenia, a poza tym oszczędzi Ci nerwów związanych z kontrolowaniem pracowników. Tak naprawdę przecież nie potrzebujesz  działu marketingu. Potrzebujesz efektów, a te zagwarantują Ci eksperci od reklamy i brandingu.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry