Czym różni się SEO od SEM? Każdy przedsiębiorca powinien to wiedzieć

Data wpisu: 24.07.2018

Prowadzenie dochodowego biznesu bez inwestowania w działania reklamowe jest dziś niemal niemożliwe. W każdej branży panuje ogromna konkurencja, dlatego przedsiębiorcy nie mają wyboru i muszą robić wszystko, by się wyróżnić. Podstawą jest promowanie wizerunku firmy w sieci, do czego doskonale nadaje się strona internetowa. Przedsiębiorcy zwykle decydują się na zlecenie działań w obszarze SEO oraz SEM. Nie wiesz, na czym polega różnica między tymi strategiami? Dowiesz się tego z naszego poradnika.

SEO, czyli poprawa pozycji strony w wyszukiwarce

Możesz mieć najlepszą stronę internetową na świecie, a i tak nie czerpać z tego tytułu żadnych korzyści. Wszystko przez to, że witryna nie jest widoczna w wyszukiwarce Google. Badania pokazują, że większość internautów klika w tylko pierwsze linki zaproponowane przez wyszukiwarkę po wpisaniu konkretnego zapytania. Naprawdę mało kto w ogóle decyduje się zajrzeć na dalsze strony.

Dlatego celem przedsiębiorstwa powinno być umieszczenie witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, czyli w TOP 10 Google. Nie jest to niestety takie proste. Niezbędne jest tutaj zainwestowanie w działania SEO. Polegają one na zoptymalizowaniu witryny pod kątem wymagań wyszukiwarki, a w późniejszym etapie na wypełnieniu strony atrakcyjną, merytoryczną treścią i pozyskiwaniu linków zewnętrznych prowadzących do witryny.

Uwaga!

Nie daj się nabrać na obietnice firm, które deklarują, że w cudowny sposób umieszczą Twoją stronę w TOP 10 Google w ciągu np. miesiąca. Jest to niewykonalne, a działania łamiące regulamin Google mogą spowodować nawet usunięcie witryny z indeksu.

Obecnie trzeba się liczyć z tym, że zanim strona faktycznie trafi na czołowe pozycje wyszukiwarki, minie wiele miesięcy. Nie ma jednak sensu przyspieszać tego procesu. Najlepsze i najtrwalsze efekty przynosi inwestowanie w dobre teksty (chociażby prowadzenie bloga) oraz publikowanie artykułów sponsorowanych na popularnych portalach internetowych.

SEM – szybki efekt, ale okupiony wysokimi kosztami

Działania SEM polegają na pozyskiwaniu tzw. płatnego ruchu. Firma może skorzystać z programu Google AdWords, dzięki któremu w wynikach wyszukiwania pojawią się linki reklamowe prowadzące do jej strony. Płaci się za każde kliknięcie w link. Jest to bardzo dobry sposób na szybkie zwiększenie sprzedaży, ponieważ nie trzeba czekać, aż strona osiągnie wysoką pozycję w wyszukiwarce – można ją sobie po prostu kupić.

Z drugiej strony zainteresowanie programem AdWords jest tak duże, że obecnie nie wystarczy już tylko uruchomić kampanię i czekać na efekty. Niezbędne jest tworzenie atrakcyjnych tekstów reklamy, świetnych nagłówków oraz stałe zmienianie słów kluczowych, aby wyprzedzić konkurencję pozycjonującą się na te same frazy. Trzeba sobie też jasno powiedzieć, ze prowadzenie kampanii linków sponsorowanych jest dość kosztowne, wymaga też zatrudnienia agencji do jej obsługi.

Co zatem wybrać? Bezapelacyjnie lepszym rozwiązaniem jest SEO, ponieważ tutaj mówimy o trwałych, choć niezbyt szybkich efektach. SEM to opcja dla tych, którzy nie lubią czekać i dysponują pokaźnym budżetem na reklamę. Optymalnie będzie jednak połączyć obie te strategie.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski