Strona internetowa to najważniejszy element wizerunkowy biznesu i z tym faktem nie da się dziś dyskutować. W idealnym świecie każda firma przeznaczyłaby na witrynę lwią część swojego budżetu marketingowego. Dobrze wiemy, że to jednak utopia. Większość przedsiębiorców dysponuje bardzo ograniczonymi środkami na promocję, dlatego muszą szukać sposobów na ograniczenie kosztów takiej inwestycji. Czy to oznacza konieczność rezygnacji z jakości? Nie do końca. W naszym poradniku podajemy kilka dobrych sposobów na obniżenie kosztu produkcji strony internetowej, co jednak będzie wymagać od Ciebie odrobiny wysiłku.
Strona internetowa bez treści jest niekompletna, nie da się jej pozycjonować, nie przyciągnie uwagi klientów i nie wesprze procesu budowania marki. Treść zatrzymuje użytkowników na stronie, przybliża ofertę firmy, motywuje do nawiązania kontaktu czy zakupu produktu/usługi. Nie ma zatem wątpliwości, że powinna ona prezentować bardzo wysoką jakość. Dobra treść na stronie internetowej stanowi połączenie perswazyjnego copywritingu z rzeczowym przedstawieniem faktów na temat oferty. To trudna sztuka, dlatego zawsze warto zlecić opracowanie tekstów profesjonalistom.
Z drugiej jednak strony to właśnie na treści można nieco zaoszczędzić. Jeśli Twój budżet na stworzenie strony internetowej jest bardzo ograniczony, zaproponuj agencji reklamowej, że sam dostarczysz teksty do poszczególnych zakładek. Pamiętaj jednak, że powinna to być tylko faza przejściowa. Docelowo musisz zainwestować w profesjonalne treści na stronę www – takie, które polubi Google, ale przede wszystkim atrakcyjne dla klientów.
Rada
Samodzielnie możesz również opracować hasła na slider czy nagłówki na stronę główną i podstrony. To jednak wyższa szkoła jazdy – pamiętaj, że to właśnie te hasła przyciągają uwagę odwiedzających i w ciągu kilku sekund od wejścia na stronę pozwalają zorientować się, z jaką marką mamy do czynienia.
W zasadzie od tego mogliśmy zacząć. Wielu przedsiębiorców zlecających produkcję strony internetowej bagatelizuje wpływ briefu na ostateczną cenę usługi. Tymczasem dokładne wypełnienie kwestionariusza dla agencji pozwala znaleźć oszczędności jeszcze przed rozpoczęciem prac. Wymaga to oczywiście przemyślenia, jak strona ma wyglądać, jaki jest cel jej posiadania, co ma się na niej znaleźć etc.
Precyzyjnie wypełniony brief pozwala agencji określić koszt produkcji strony i podpowiedzieć klientowi, z czego można zrezygnować bez wielkich strat w jakości witryny, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy. Prosty przykład: klient wymarzył sobie, aby mieć mobilną wersję strony www. Zaznacza to w briefie, przy czym ma mocno ograniczony budżet. Agencja może mu zasugerować, że na obecnym etapie rozwoju marki w zupełności wystarczające będzie posiadanie strony RWD (responsywnej), która poprawnie wyświetli się na ekranie urządzenia mobilnego, a nie przedroży całej inwestycji.
Zdjęcia są nieodłącznym elementem layoutu witryny. Agencje interaktywne zwykle kupują je w profesjonalnych bankach lub – przy wysokim budżecie po stronie klienta – zlecają ich wykonanie zawodowemu fotografowi. Tutaj omawiamy jednak sytuację, w której klient chce maksymalnie obniżyć koszt produkcji witryny. Dostarczenie własnych zdjęć jest całkiem niezłym pomysłem. Zaznaczamy natomiast, że to nie wpłynie jakoś bardzo istotnie na ostateczną cenę usługi.
Ważne!
Jeśli zamierzasz samodzielnie przygotować zdjęcia na stronę internetową, zwłaszcza te, które mają posłużyć do projektowania layoutu witryny, musisz uzgodnić z agencją oczekiwaną jakość fotografii – chodzi przede wszystkim o bardzo dobrą jakość. Regularnie zdarza się nam, że klienci dostarczają zdjęcia zrobione komórkami i są zdziwieni, że nie da się ich później wykorzystać na stronie.
Czyli – pisząc kolokwialnie – unikanie „wydziwiania”. Każda agencja marketingowa dysponuje gotowymi szablonami stron internetowych, które można dopasować do charakteru i identyfikacji wizualnej każdej marki. Owszem, wiele elementów szablonu (np. układ strony) jest wtórnych, jednak trzeba to zaakceptować chcąc maksymalnie obniżyć koszt produkcji witryny.
Jeśli zaproponowane szablony podobają Ci się pod względem estetycznym i funkcjonalnym, zaakceptuj propozycję agencji i nie bombarduj jej później mailami z prośbą o wprowadzenie „tylko maleńkiej zmiany”. Zwykle takie drobnostki pochłaniają mnóstwo czasu, co oczywiście spowoduje podwyższenie kosztu produkcji strony internetowej.
Bez względu na to, czy ostatecznie wykorzystasz te podpowiedzi, musisz pamiętać o naczelnej zasadzie: strona internetowa marki nie jest czymś, na czym należy bez opamiętania oszczędzać. Jeśli postawisz na tanią, niefunkcjonalną i pełną błędów witrynę, to tak samo klienci będą odbierać Twoją markę. A przyznasz, że nie są to szczególnie korzystne skojarzenia.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.