To już tradycja, że właśnie w sierpniu Google wprowadza dużą aktualizację swojego algorytmu. Od kilku lat te zmiany są coraz bardziej kosmetyczne i na pewno nie tak rewolucyjne, jak w przypadku słynnych aktualizacji Panda czy Pingwin. Sprawdzamy, co tym razem zmieniło się w algorytmie wyszukiwania po wprowadzeniu aktualizacji August 2023 Core Update.
Wyszukiwarka to, pisząc obrazowo, żywy organizm, który musi dostosowywać się do aktualnych warunków wyznaczanych przez samych użytkowników. To, w jaki sposób dziś korzystamy z Google, diametralnie różni się od tego, jak robiliśmy to 5, 10 czy tym bardziej 15 lat temu.
Google musi reagować na te zmiany, zbierając szczegółowe dane na temat naszego zachowania w sieci, sposobu komunikowania się z wyszukiwarką, poziomu satysfakcji z uzyskanych wyników itd. Następnie analizuje te informacje i na ich podstawie modyfikuje zasadę działania swojego flagowego narzędzia, co nazywamy aktualizacją algorytmu Google.
Warto podkreślić, że sierpniowa aktualizacja jest pierwszą od marca, co tylko potwierdza, jak bardzo dopracowanym narzędziem jest współczesna wyszukiwarka Google. Internetowy gigant w zasadzie już od kilku lat skupia się na tym samym: promowaniu wysokiej jakości treści i wartości informacyjnej stron internetowych.
August 2023 Core Update kładzie jeszcze mocniejszy akcent na to, czy treści opublikowane na witrynie rzeczywiście służą użytkownikowi, odpowiadają na jego pytania, rozwiązują jego problemy i uzupełniają stan wiedzy.
Samo Google nie zdradza szczegółów aktualizacji, ograniczając się do lakonicznego komunikatu, że „służą one poprawie ogólnej jakości wyników wyszukiwania”. Pewne jest natomiast, że wciąż kluczowym czynnikiem rankingowym pozostaje wartościowa, obszerna treść – Google wyraźnie zaczyna premiować długie, rozbudowane teksty, które w ocenie AI mają największy potencjał do wyczerpywania podejmowanych w nich tematów.
Nie, aktualizacja algorytmu nie ma wpływu na zawartość i jakość Twojej witryny internetowej. Może natomiast solidnie namieszać w jej pozycji i widoczności w Google. Często tuż po aktualizacji algorytm „wariuje”, przez co właściciele dobrze wypozycjonowanych stron wpadają w panikę. Sytuacja powinna się unormować w ciągu kilkunastu dni.
Oczywiście może się zdarzyć, że założenia aktualizacji uderzą bezpośrednio w Twoją stronę internetową, powodując jej gwałtowny i trwały spadek w SERP. W takiej sytuacji trzeba już podjąć jakąś reakcję.
Jeśli w wyniku aktualizacji algorytmu Google Twoja strona www jest mniej widoczna w wyszukiwarce, trudniej jest ją znaleźć na kluczowe frazy, a to ma bezpośrednie przełożenie na ruch na witrynie, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że strona została sklasyfikowana przez algorytm jako mało wartościowa.
Wówczas należy wykonać kilka ruchów:
Duży spadek pozycji strony po aktualizacji algorytmu Google w większości przypadków sugeruje konieczność popracowania nad treścią witryny. To priorytet wyszukiwarki, która dąży do jak najdokładniejszego sugerowania stron swoim użytkownikom, bazując właśnie na analizie treści i tym samym przydatności witryny.
Jeśli obiektywnie jesteś w stanie uznać, że content na Twojej stronie kuleje, to nie zwlekaj z zainwestowaniem w wysokiej jakości treści – najszybszą reakcją może być uruchomienie bloga firmowego z artykułami poradnikowymi.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.