Google co jakiś czas wprowadza pewne zmiany w swoim algorytmie wyszukiwania, aby maksymalnie dostosować działanie tego narzędzia do zachowania użytkowników wyszukiwarki. W większości przypadków są to kosmetyczne modyfikacje, ale teraz czeka nas coś znacznie większego. W maju 2021 roku Google wprowadzi Page Experience Signals. Ta aktualizacja algorytmu może mocno namieszać w wynikach wyszukiwania, a docelowo zmusić właścicieli stron do jeszcze lepszego zadbania o ich jakość i użyteczność.
Page Experience Signals nie będzie nowym algorytmem, ale dodatkowym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Google zamierza wykorzystać go do tego, aby polecać użytkownikom te witryny, które zapewniają najlepsze doświadczenia zarówno na poziomie technicznym, jak i wizualnym.
Google zdradziło, jakie kryteria będą brane pod uwagę przez Page Experience Signals przy ocenianiu użyteczności strony internetowej. Zbiorczo określa się je jako Core Web Vitals. Są to:
Ponadto Page Experience Signals będzie uwzględniać takie cechy strony, jak protokół HTTPS, szybkość wczytywania się witryny, responsywność, brak reklam, które zasłaniają treści na stronie, a także użyteczność i funkcjonalność mobilnej wersji witryny.
Google jest bardzo konsekwentne, jeśli chodzi o zmuszanie właścicieli stron internetowych do stałego podnoszenia ich jakości. Celem jest zapewnienie użytkownikowi jak najlepszych doświadczeń z odwiedzenia witryny poleconej przez wyszukiwarkę na gruncie treści, aspektów wizualnych i technicznych.
Ten trend utrzymuje się od dobrych kilkunastu miesięcy. Przypomnijmy, że tylko w 2020 roku Google przeprowadziło cztery duże aktualizacje algorytmu, które położyły dużo większy nacisk na unikalność i wartościowość treści opublikowanych na stronie, jak również na ich widoczność, czytelność oraz prawidłowe linkowanie do witryny z zaufanych źródeł.
Można tutaj wspomnieć chociażby o aktualizacji Core Update z maja 2020 roku, wprowadzającej zasadę premiowania stron, do których prowadziły mocne linki zewnętrzne, np. z artykułów sponsorowanych opublikowanych na renomowanych portalach.
Na ten moment nie znamy realnej skali oddziaływania Page Experience Signals na wyniki wyszukiwania. Google jednak nie zwykło tak szczegółowo informować o modyfikacji algorytmu, gdy nie ma to większego wpływu na jego biznes. Możemy więc domyślać się, że po aktualizacji nastąpią spore roszady w wyszukiwarce, przynajmniej na samym początku.
Jak przygotować na to swoją firmową stronę internetową? Podstawą jest przeanalizowanie jej pod kątem Core Web Vitals, choć z doświadczenia wiemy, że strony wypełnione dużą ilością wartościowej treści / grafiką - nie są w stanie osiągnąć czasu ładowania rekomendowanego przez Google (pisaliśmy już o tym na blogu).
Radzimy więc skupić się na uporządkowaniu strony startowej oraz poprawieniu nawigacji, aby użytkownik po wejściu na witrynę mógł bardzo szybko odnaleźć interesujące go elementy i zakładki. Czytelne menu, rozbudowana stopka, duże odległości pomiędzy kluczowymi elementami layoutu, hasłowe treści na stronie głównej, prosty formularz kontaktowy – to tylko kilka zmian, które warto wprowadzić.
Przeczytaj też, jak UX strony internetowej wpływa na SEO.
Oczywiście nadal fundamentalne znaczenie ma rozbudowa treści. Stawiamy na unikalność, która w dalszym ciągu będzie bardzo mocno premiowana przez algorytm. Własne opracowania, artykuły specjalistyczne, raporty, badania, ekskluzywny content – tego nie może zabraknąć na firmowej stronie www, która ma zawalczyć o wysokie pozycje w Google w 2021 roku.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.