Dlaczego niektórzy nasi klienci nie chcą inwestować w lepszą stronę internetową? 8 najczęstszych argumentów

Data wpisu: 24.07.2017

W biznesie jest jak w normalnym życiu – czasami przychodzi zderzyć się ze ścianą. Są po prostu tacy klienci, którym nie da się niczego przetłumaczyć, bo i tak wiedzą lepiej. Zawsze podkreślamy, że wydawanie pieniędzy na bylejakość jest bez sensu. Lepiej zainwestować raz, ale porządnie i mieć spokój na kilka lat. Ten argument nie zawsze działa i mamy wielu klientów, którzy wolą pozostać przy bardzo skromnych czy zwyczajnie słabych stronach internetowych. Dlaczego? Oto 8 najczęstszych powodów.

  1. Bo nie ufają - rozumiemy to, ponieważ nieufni klienci to najczęściej osoby, które zostały w przeszłości oszukane i teraz bardzo ostrożnie podchodzą do jakiejkolwiek współpracy marketingowej. Z góry zakładają, że agencja chce ich oskubać, naciągnąć na coś, co i tak nie jest im potrzebne. Rozmowy z takimi klientami są niezwykle trudne i czasami irytujące.
  2. Nie widzą w tym sensu – nie każdy musi wyczuwać aktualne trendy i naprawdę nie brakuje właścicieli firm, którzy wierzą w klasyczny system pozyskiwania klientów: znajomości, polecenia, kupowanie kontraktów. Zdarza się nam słyszeć, że „ja tę stronę mam tylko dlatego, że się syn uparł, ale sam bym nigdy tego nie zrobił.”
  3. Nie mają pieniędzy – i szukają oszczędności tam, gdzie się to absolutnie nie opłaca, czyli w promocji firmy. Jeśli przedsiębiorstwo nie zarabia lub zarabia grosze, trudno jest przekonać jego właściciela do wydania kilku tysięcy złotych na nową stronę, która kiedyś może pomóc w odwróceniu złej sytuacji. Taka już ludzka natura, że wierzymy w to, co widzimy przed sobą i czego możemy dotknąć.
  4. Nie potrafią sobie wyobrazić efektu zmiany – dla ogromnej rzeszy ludzi słowa typu: responsywność, funkcjonalność, nowoczesność, optymalizacja są wzięte z kosmosu i nic nie znaczą. Takich klientów trudno jest przekonać do zainwestowania w stronę, której nie widzą i nie mogą sobie jej wyobrazić. My z kolei nie możemy ryzykować własnymi środkami, że klient nie zapłaci za gotową stronę. Powstaje impas.
  5. Boją się kolejnych wydatków – klient myśli: teraz wydam pieniądze na nową stronę, za chwilę zaczną mi marudzić, że trzeba zrobić nowe logo, a na końcu jeszcze każą napisać teksty i prowadzić jakiś blog. To normalna reakcja na zmianę i nie dziwimy się, że klienci boją się podejmować współpracę z agencją z góry zakładając, że będą nękani telefonami i przedstawianiem ofert. Osobną kwestią jest to, że faktycznie – powstaje nowej strony w 99% przypadków wymaga wprowadzenia kolejnych zmian w identyfikacji marki.
  6. Są minimalistami – naprawdę dużo firm zadowala się tym, że ma 1-2 dużych kontrahentów i wyrabia tę przysłowiową pensję dla właściciela. Rzeczywiście, taka firma nie będzie traktować nowej strony, jako czegoś niezbędnego. Chyba że myśli o przyszłości, ale to już wyższa szkoła jazdy.
  7. Nie widzą korzyści z posiadania strony – bo np. nie analizują statystyk. Często słyszymy teksty w stylu: „Panie, ja mam tę stronę od 10 lat i żadnego klienta jeszcze z niej nie miałem.” Być może dlatego, że strona ma 10 lat?
  8. Nie chcą się ośmieszać – to może być dziwny argument, ale są firmy działające w dość hermetycznych branżach, które boją się reakcji ze strony konkurencji. Wyobraźmy sobie drobnego przedsiębiorcę zajmującego się wywozem nieczystości z szamb. Nietrudno sobie wyobrazić jego obawy przed byciem wyśmianym, że „strzelił sobie taką stronkę.”

Każdy z tych argumentów jest na swój sposób zrozumiały. Każdy też można łatwo i rzeczowo obalić – o ile oczywiście klient chce słuchać.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski