Data wpisu: 04.08.2015

10 największych błędów strony internetowej, przez których stracisz klientów

Posiadanie profesjonalnej strony internetowej jest dziś praktycznie obowiązkiem każdej firmy, która chce zdobywać klientów w sieci. Oszczędzanie na tym etapie niemal zawsze źle się kończy, a efekt jest odwrotny od zamierzonego – strony nie odwiedza niemal nikt, a jeśli już, to szybko z niej ucieka, oczywiście do konkurencji. Złą stronę wbrew pozorom można stworzyć bardzo łatwo – najkrótsza droga wiedzie przez najtańszych wykonawców. Jakich błędów należy się ustrzegać? Mamy dla Was złotą dziesiątkę grzechów popełnianych przez słabych webmasterów.

Niepotrzebne animacje

Animacje Flash są efektowne, fajne, lubiane przez wykonawców, ale w praktyce znienawidzone przez klientów. Użytkownicy stron nie lubią czekać na ich załadowanie – oni chcą od razu otrzymać konkretną informację na temat firmowych usług.

Jeśli koniecznie chcemy mieć na stronie animację Flash, zadbajmy o to, aby wykonawca umieścił opcję jej pominięcia.

Zły adres strony www

Sam zadaj sobie pytanie – której firmie zaufasz? Tej, której firmowy adres to np. www.hotel.krakow.panorama.edu.pl? Czy raczej np. www.hotel-skalny.pl? Właściwy dobór adresu strony ma kluczowe znaczenie dla jej popularności. Trzeba też pamiętać o tym, aby nie był on zbyt skomplikowany, bo klienci mogą mieć problem z jego zapamiętaniem i poprawnym wpisaniem. Tu jednak wiele zależy od nazwy firmy.

Generalnie powinno się inwestować w domeny .pl lub .com, które są najdroższe, ale budzą większe zaufanie.

Dźwięki/muzyka

Aż ciarki przechodzą, ale nadal wielu wykonawców stron wierzy, że relaksacyjna muzyka idealnie wpływa na decyzje zakupowe klientów. To błąd, bo w praktyce wszelkie efekty dźwiękowe na stronie po prostu irytują. Muzykę usuwamy i nigdy więcej po nią nie sięgamy.

Nadmiar reklam

Profesjonalna strona internetowa firmy powinna być wolna od wszelkich reklam, a jeśli już na jakieś się zdecydujemy, to niech to będą drobne banery reklamujące poszczególne składniki naszej oferty. Wyskakujące okienka na całej powierzchni ekranu skutecznie odstraszają, podobnie jak masa reklam z Google. Na firmowej stronie nie ma na nie miejsca.

Zła grafika/zdjęcia

Czy naprawdę każda strona warsztatu motoryzacyjnego musi być okraszona zdjęciem półnagiej kobiety zajmującej miejsce na masce samochodu? Nie musi, o czym powinniśmy pamiętać. Będą do nas trafiać różni klienci, dlatego zadbajmy, aby layout strony był uniwersalny, uporządkowany, estetyczny, ładny i zachęcający do odwiedzania poszczególnych zakładek.

Warto kupić profesjonalne zdjęcia, bo te zrobione samodzielnie praktycznie zawsze wyglądają bardzo źle w powiększeniu i po obróbce graficznej.

Kolory i czcionka

Strona internetowa musi być czytelna. Jeśli nie jest, to nikt nie zapozna się z jej zawartością. Rezygnujemy więc z kolorowych i wymyślnych czcionek oraz tła, na którym wszystko się po prostu zlewa. Strona ma podkreślać profesjonalny wizerunek firmy i jej wysoką jakość – zbyt duże nagromadzenie barw (szczególnie krzykliwych) zupełnie się z tym nie kojarzy.

Zła nawigacja

Budowa strony internetowej powinna rozpocząć się od stworzenia jej tzw. mapy. Dzięki temu programista i grafik wiedzą, jakie zakładki znajdą się na witrynie i gdzie należy je umieścić. Wszystko to robimy z myślą o użytkowniku, czyli kliencie. Nie może on spędzać wielu minut na szukaniu zakładki kontaktowej czy cennika, bo skutecznie ukryliśmy je w niewidocznym miejscu lub pod wieloma innymi zakładkami.

Wolne ładowanie strony

Nikt nie lubi czekać zbyt długo na otwarcie strony, dlatego dobrej jakości agencja interaktywna przed zakończeniem zlecenia musi przetestować działanie serwisu. Tempo otwierania strony zależy np. od zoptymalizowania obrazków (ich odpowiedniej kompresji) oraz serwera, na którym została umieszczona.

Brak danych kontaktowych

To poważny błąd, który zawsze uruchamia w głowie klienta komunikat: „Tej firmie nie można ufać”. Oczywiście nie ma potrzeby umieszczania wszystkich danych rejestracyjnych firmy, ale adres, numery telefonów, imiona i nazwiska kluczowych pracowników, a także mapka dojazdu, są bardzo potrzebnymi elementami zwiększającymi wiarygodność firmy. Należy je umieścić w dobrze widocznej zakładce lub na dole strony.

Nieaktualne informacje i złe teksty

Strona internetowa firmy żyje dzięki umieszczonym na niej treściom. Nie wolno tego bagatelizować, bo jeśli klient, nawet zauroczony grafiką i użytecznością, przeczyta ofertę pełną błędów i napisaną podwórkowym językiem, to z pewnością nie skorzysta z naszych usług. Stworzenie tekstów warto powierzyć profesjonalnemu copywriterowi, który wie, jak pisać, aby przyciągnąć uwagę klientów.

Pamiętajmy też o bieżącym aktualizowaniu treści i informacji o firmie. Jeśli chwalimy się zrealizowanymi inwestycjami, to nie dopuśćmy do sytuacji, w której ostatnia z wymienionych została zakończona 5 lat wstecz. Sprawia to wrażenie, że firma już nie działa.

Unikanie tych podstawowych błędów jest pierwszym krokiem w stronę skutecznej promocji w Internecie. Aby mieć pewność, że nasza witryna będzie wolna od tego typu „kwiatków”, zlećmy jej budowę profesjonalnej agencji, która udzieli nam gwarancji na swoją usługę.

 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry