Data wpisu: 05.08.2015

Strona www jako prezentacja oferty firmy. 4 rzeczy, o których trzeba koniecznie pamiętać

Każda firma, która planuje uruchomienie własnej strony www, marzy o tym, aby była najdoskonalsza prezentacja jej oferty. Przedsiębiorca wyobraża sobie, że tłumy klientów zaczną nagle słać setki maili, a telefon na biurku sekretarki rozgrzeje się do czerwoności. Aby tak się stało należy jednak zadbać o prawidłowe przedstawienie firmy na stronie głównej. Jeśli tu popełnimy błędy, czytelnicy prawdopodobnie zlekceważą pozostałe zakładki i z ekspansji nic nie wyjdzie. Przygotowaliśmy 4 podstawowe zasady, o których trzeba pamiętać planując stronę główną firmy.

1. Poinformuj o celu, jaki chcesz osiągnąć

Internauci nie są naiwni i trafiając na komercyjną stronę www doskonale wiedzą, że za chwilę zapoznają się z ofertą jakiejś firmy. Pytanie tylko, czy uda nam się ich zachęcić do skupienia uwagi. W tym celu należy poświęcić bardzo dużo czasu na dokładne rozplanowanie strony głównej i umieszczenie na niej konkretnej informacji – co i jak jestem w stanie zrobić dla swoich klientów.

Dużym błędem popełnianym przy projektowaniu strony głównej jest ukrywanie biznesowego celu. Wynika to pewnie z obawy przed tym, aby czytelnik od razu nie uznał, że nasza oferta nie jest dla niego. W efekcie powstają strony bardzo efektowne, nasycone elementami graficznymi, ale kompletnie oderwane od rdzenia firmy i zasłaniające zakres jej usług.

Szukając mechanika użytkownik sieci chce wiedzieć od razu, że trafił na stronę firmy zajmującej się naprawą samochodów. Chce także w ciągu kilkunastu sekund przekonać się, czy dany zakład potrafi rozwiązać jego problemy z autem. Stosujemy więc odpowiednie grafiki i nagłówki wprowadzające do oferty.

2. Prawidłowa kompozycja

Strona firmowa ma być stroną firmową, dlatego zawsze umieszczamy na niej logo, a całość wzbogacamy elementami jasno komunikującymi, jaki jest zakres naszej działalności. Może to być hasło, slider z sugestywną grafiką, nagłówek zachęcający do poznania całej oferty.

Logo umieszczamy w lewym-górnym rogu strony, bo intuicyjnie czytelnik właśnie tam będzie go szukał. Rezygnujemy ze strony powitalnej i filmików wstępnych, bo to tylko opóźnia dotarcie do szczegółów oferty.

Strona główna powinna wyróżniać pozostałe elementy witryny, ale pozostać najbardziej efektownym jej składnikiem. Przyciągać wzrok i zmuszać do pozostania na niej. W Internecie nie ma czasu na szerokie wprowadzanie do oferty – nie mamy do dyspozycji wirtualnego handlowca, który nie da klientowi dojść do słowa. Tutaj klient ma przewagę, którą daje mu krzyżyk w prawym-górnym rogu witryny.

3. Czytelnik chce wiedzieć, z kim ma do czynienia

Kolejny błąd popełniany przez projektantów stron firmowych polega na usilnym ukrywaniu danych kontaktowych przedsiębiorstwa. Owszem, do ich umieszczania służy specjalna zakładka, ale należy umożliwić użytkownikowi jak najszybsze do niej dotarcie. Intuicyjnie będzie jej szukał w górnym menu i tam musi zostać umieszczona.

Warto również pomyśleć o podaniu danych kontaktowych, przynajmniej częściowych, już na stronie głównej, np. w stopce na samym dole lub w wydzielonym obszarze po lewej stronie. Dzięki temu czytelnik od razu wie, z kim ma do czynienia.

Pamiętajmy też o zastosowaniu łącza do szybkiego kontaktu, najlepiej na dole strony i w wyraźnie wyodrębniony sposób – można zastosować np. ikonkę koperty. Po kliknięciu w łącze klient od razu zostanie odesłany do formularza kontaktowego lub uruchomi się jego domyślny klient poczty e-mail.

4. Spójna identyfikacja

Strona internetowa nie jest osobnym dodatkiem, ale jednym z kluczowych elementów identyfikacji wizualnej firmy oraz jej wirtualną wizytówką. Trzymajmy się więc raz zastosowanej kolorystyki (w logo) i nie wprowadzajmy wrażenia, że firma ma oddział „realny” i „internetowy”. To, co znajdzie się na stronie www, ma mieć swoje odbicie w prawdziwej ofercie przedsiębiorstwa. Jeśli np. nasze biuro podróży nie oferuje wycieczek do Tajlandii, to nie umieszczajmy na stronie głównej zdjęć z palmami i posągami Buddy. To fałszuje obraz i powoduje dezorientację wśród odbiorców.

Strona www służy celom marketingowym, dlatego nie należy jej traktować, jako źródła wiedzy dla pracowników firmy – umieszczamy na niej wyłącznie informacje atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

Te wszystkie zasady są kluczowe w procesie projektowania strony głównej i całej witryny firmy. Najważniejsze jest bowiem zrozumienie, że tworzymy serwis internetowy z myślą o naszych klientach, a nie realizacji własnych ambicji.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry