Data wpisu: 06.06.2025

Rebranding – kiedy i jak odświeżyć identyfikację wizualną marki?

To dziwi, ale faktem jest, że mnóstwo firm nadal kompletnie bagatelizuje wpływ swojego wizerunku na wyniki finansowe i szeroko rozumiany sukces biznesowy. Postrzeganie marki przez klientów czy kontrahentów ma kluczowe znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa. Co ważne, raz stworzona identyfikacja wizualna (m.in. logo) nie musi zostać z marką na zawsze. Są sytuacje, w których warto poważnie rozważyć, a ostatecznie też przeprowadzić rebranding, czyli modyfikację lub odświeżenie wizerunku marki. Jak rozpoznać, że to odpowiedni moment? Jak się do tego przygotować? Zajrzyj do naszego poradnika.

Kiedy musisz pomyśleć o rebrandingu?

Rebranding to naturalna konsekwencja zmiany strategii biznesowej marki, czyli np. wejścia na nowe rynki, zmiany lub rozszerzenia grupy docelowej czy przemodelowania oferty. W każdej z tych sytuacji należy co najmniej odświeżyć dotychczasowy wizerunek przedsiębiorstwa.

O rebrandingu trzeba pomyśleć wtedy, gdy aktualna identyfikacja wizualna jest już nieaktualna, przestarzała i bardziej szkodzi marce niż wspiera jej działania biznesowe.

Rozważ rebranding, gdy zauważasz, że Twoja marka, pomimo długiej działalności, wciąż nie jest rozpoznawalna i klienci po prostu jej nie kojarzą.

Motywacją do rebrandingu są także zmiany wewnętrzne (fuzja, zmiana strategii marki, reorganizacja, nowa filozofia działania etc.) oraz kryzysy wizerunkowe, które spowodowały, że obecny wizerunek marki budzi negatywne skojarzenia wśród klientów.

Jak przygotować się do rebrandingu?

Zawsze zaczynamy od określenia celu rebrandingu. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Czy zależy Ci na większej rozpoznawalności, a może tylko na unowocześnieniu wizerunku marki lub całkowitym odcięciu się od dotychczasowej działalności?

Ważnym etapem jest tzw. audyt wizualny obecnych materiałów marketingowych. Warto zapytać zaufanych klientów i samych pracowników o ich skojarzenia z marką. Porównaj również swoją identyfikację z tym, co proponuje konkurencja.

Zastanów się, czy wraz z rebrandingiem zmianie nie powinien ulec sposób komunikacji marki – zmiana tonu wypowiedzi, mocniejsze postawienie na treści edukacyjne etc.

Etapy rebrandingu

W tym artykule jedynie je zasygnalizujemy, ponieważ ten temat wymaga szerszego omówienia (o co z pewnością pokusimy się w przyszłości). Kluczowymi etapami rebrandingu są:

  • Projekt nowego logo i pozostałych elementów identyfikacji wizualnej marki (nowe kolory, typografia, ikony, szablony grafik itd.);
     
  • Stworzenie brandbooka (księgi marki), czyli dokumentu precyzyjnie opisującego zasady stosowania nowych elementów identyfikacji wizualnej;
     
  • Stopniowe wdrażanie zmian – muszę one objąć także stronę www, social media, materiały drukowane, reklamy, nośniki zewnętrzne (szyldy) itd.
     
  • Komunikacja zmian – rebranding to świetna okazja do przypomnienia o sobie klientom. Ogłoś nowe otwarcie, wykorzystując zmianę identyfikacji do przeprowadzenia kampanii wizerunkowej.
     

Pamiętaj przy tym, że rebranding to nie tylko zmiana elementów graficznych marki, ale także nowe podejście do komunikacji, która powinna być spójna z odświeżonym wizerunkiem i nową filozofią marki. Mówimy tutaj o poważnej, wręcz strategicznej zmianie, która wymaga szczegółowego przemyślenia i ostrożnego przeprowadzenia.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry