Data wpisu: 15.06.2023

Temat miesiąca: AI w marketingu. Te zadania już wkrótce będą realizowane wyłącznie przez sztuczną inteligencję

Choć wieszczenie, że sztuczna inteligencja przetrzebi rynek marketingu i wyśle tysiące specjalistów na bezrobocie jest mocno przesadzone, to musimy sobie zdawać sprawę z jednego: trwa rewolucja technologiczna. AI, zwłaszcza przy utrzymaniu obecnego tempa rozwoju uczenia maszynowego, zdaniem wielu hurraoptymistów wkrótce wyręczyć nas może w wielu zadaniach związanych z tworzeniem kampanii marketingowych.

W naszym poradniku omawiamy przykłady zadań, które z całą pewnością już w niedalekiej przyszłości zostaną w pełni zagospodarowane przez AI.

Tworzenie reklam Google Ads

Reklama w wyszukiwarce to wciąż popularny sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Dobrze zoptymalizowana kampania jest dostępna nawet na przeciętną kieszeń, a może przynieść naprawdę dobre efekty sprzedażowe.

Obecnie samo Google udostępnia już narzędzia AI, które samodzielnie projektują reklamy Google Ads – zarówno na poziomie tekstu reklamy, nagłówka, zdjęcia produktowego czy planowania emisji. Ten trend będzie się rozwijać i wkrótce kampanie w wyszukiwarce zostaną w pełni zautomatyzowane.

Pisanie tekstów SEO

Proste teksty SEO, które nie wymagają ani wnikliwego researchu, ani umiejętności kreatywnego pisania, to kolejny obszar, w którym AI z powodzeniem może zastąpić ludzi – a dokładnie copywriterów. Twórcy treści muszą być świadomi, że lada moment zapotrzebowanie na słabe teksty będzie marginalne. Na szczęście treść wysokiej jakości jeszcze długo pozostanie domeną specjalistów od contentu. Należy też być świadomym, że era prostych tekstów SEO już dawno dobiegła końca - ich efektywność w osiąganiu celów związanych z pozycjonowaniem jest marginalna, Google od dłuższego czasu premiuje dobrej jakości teksty.

Tworzenie prostych artykułów sponsorowanych

Tutaj mamy do czynienia z podobną sytuacją, jak w przypadku tekstów SEO. Artykuły sponsorowane, które nie mają na celu wzmacniania marki przedsiębiorstwa, a służą jedynie kolekcjonowaniu linków zewnętrznych, mogą i coraz częściej są już pisane przez sztuczną inteligencję - choć uważam takie działanie to błąd, podobnie jak ww. pisanie słabej jakości tekstów SEO.

Generowanie zdjęć produktów

Sesje produktowe są bardzo kosztowne i czasochłonne, dlatego to naturalne, że poszukuje się rozwiązań pozwalających ograniczyć inwestycje w tym zakresie. AI stanowi naprawdę duże zagrożenie dla zawodowych fotografów, szczególnie specjalizujących się w fotografii produktowej, ponieważ sztuczna inteligencja już dziś zadziwia jakością generowanych obrazów – a jesteśmy dopiero na początku rozwoju tej technologii.

Generowanie prostych stron www

AI już potrafi programować, natomiast na ten moment trudno jest sobie wyobrazić, aby ktokolwiek powierzył sztucznej inteligencji zaprojektowanie całej, unikalnej strony internetowej. Co innego strona szablonowa – w przypadku takich witryn AI może być w przyszłości  wsparciem.

Jeśli potrzebujemy prostej i taniej strony www, która ma być wyłącznie nośnikiem treści, a nie fasadą marki przedsiębiorstwa, to witryna wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być w zupełności wystarczająca.

Tworzenie postów w social media

W tym przypadku nie mówimy o przyszłym trendzie, ale o zjawisku, które już jest standardem. Coraz więcej kampanii wizerunkowych i reklamowych w mediach społecznościowych jest w pełni realizowanych przez narzędzia AI, jedynie pod kontrolą ludzi. Takie rozwiązania reklamodawcom udostępniają nawet same platformy social media, na czele z Facebookiem i Instagramem.

Tworzenie wiadomości e-mail

Elementem marketingu jest również dbanie o wizerunek marki w komunikacji mailowej. Ten proces jak najbardziej można zautomatyzować, a docelowo powierzyć go AI. Chodzi nie tylko o znane już chatboty, ale również o generowanie automatycznych odpowiedzi na maile dotyczące tych samych kwestii, jak zwrot towaru, cena usługi, czas realizacji etc.

Jak widać istnieje co najmniej kilka obszarów marketingu, w których ludzie jak najbardziej mogą zostać w 100% zastąpieni przez sztuczną inteligencję. Nie przewidujemy tego natomiast tam, gdzie priorytet wciąż będzie mieć kreatywność i unikalny sposób prezentacji marki – czyli np. na poziomie wysokiej jakości artykułów blogowych i sponsorowanych, projektowania zindywidualizowanych stron www czy tworzenia projektów graficznych z zakresu identyfikacji wizualnej marki.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry