Jeśli powoli przymierzasz się do zainwestowania w firmową stronę internetową i szukasz inspiracji, to na pewno obiło Ci się o uszy pojęcie szablonu graficznego. Utworzenie strony na szablonie jest bardzo popularnym rozwiązaniem, które niesie ze sobą kilka korzyści – w tym finansowych. W Soluma Interactive nie jesteśmy przeciwnikami tej metody, sami oferujemy projektowanie witryn w oparciu o szablony graficzne i widzimy, jak duże jest zapotrzebowanie na tę usługę.
Stworzenie strony internetowej dla firmy na szablonie wcale nie jest złym pomysłem. Wprost przeciwnie: w niektórych sytuacjach może to być nawet optymalna decyzja. Trzeba jednak wiedzieć, że na drugiej szali są takie okoliczności, w których szablon powinien zostać z góry skreślony. Oba warianty szczegółowo omawiamy w naszym poradniku.
Szablon strony internetowej – co to jest?
Mianem szablonu określamy po prostu gotowy projekt graficzny, czyli layout witryny internetowej, który z uwagi na swoją uniwersalność może zostać wykorzystany do tworzenia najróżniejszych stron – najczęściej wizerunkowych. Stosuje się również szablony stron sprzedażowych oraz sklepów internetowych, blogów, portali internetowych itd.
Oferta gotowych szablonów jest bardzo szeroka. Na rynku znajdziemy nawet layouty dopasowane do witryn firmowych ze względu na branżę, w której działa dane przedsiębiorstwo, np.:
- szablon strony dla restauracji,
- szablon strony dla kwiaciarni,
- szablon strony dla firmy budowlanej,
- szablon strony dla warsztatu samochodowego,
- szablon strony dla myjni,
- szablon strony dla komisu samochodowego itd.
Jeśli chodzi o wybór szablonów, to zdecydowanie najpopularniejsze są te przystosowane do stron tworzonych w oparciu o CMS (system zarządzania treścią) WordPress. Liczba gotowych layoutów www na WordPressa jest olbrzymia, choć własne szablony www stosują również niektóre agencje interaktywne – w tym Soluma Interactive.
Zalety stworzenia strony internetowej dla firmy na szablonie
Czy warto zdecydować się na stronę na gotowym szablonie graficznym? Sprawdź argumenty na TAK i oceń, czy są one dla Ciebie bardzo istotne.
- Dużo korzystniejsza cena wykonania strony – jasne jest, że gdy agencja interaktywna nie musi projektować nowego layoutu strony, to oszczędza mnóstwo czasu oraz nie angażuje studia graficznego. Przekłada się to na znacznie niższą cenę wykonania witryny. Jeśli agencja dysponuje własnym szablonem, to może go sprzedawać wielokrotnie, tym samym obniżając koszt tworzenia stron opartych na gotowym layoucie.
- Dużo krótszy czas realizacji – jeśli zdecydujesz się na szablon, nie zgłosisz potrzeby wprowadzania w nim jakichś istotnych zmian, dostarczysz agencji komplet treści (możesz też zlecić napisanie tekstów) oraz szybko i wyczerpująco wypełnisz brief, to realny czas wykonania strony na szablonie graficznym wynosi około 14 dni, w zależności od aktualnego obłożenia pracą. To duża różnica w porównaniu z projektowaniem całego serwisu od podstaw, co w przypadku skomplikowanych i rozbudowanych stron może zająć nawet kilka miesięcy.
- Od razu wiesz, jak będzie wyglądać Twoja strona – możesz to ocenić na przykładzie wcześniejszych realizacji agencji, do których wykorzystano wybrany szablon. Oczywiście Twoja strona będzie mieć inną kolorystykę, treść czy zdjęcia, ale jej układ pozostanie niezmienny (charakterystyczny dla danego szablonu). Nie musisz więc stresować się myślą, że projektanci agenci nie do końca zrozumieją Twoje wytyczne.
- Mniejsze zaangażowanie po stronie zleceniodawcy – to duża zaleta dla tych przedsiębiorców, którzy nie mają czasu, by osobiście nadzorować proces tworzenia strony internetowej, a nawet nie mogą sobie pozwolić na przygotowanie szczegółowych wytycznych. Dodatkowo szablon jest fajnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy sam nie wiesz, jaki efekt chcesz osiągnąć, trudno jest Ci wyrazić swoje oczekiwania lub pokrywają się one z wyglądem szablonu.
Wady stworzenia strony internetowej dla firmy na szablonie
Strona zbudowana w oparciu o gotowy szablon nie jest rozwiązaniem idealnym. Poniżej znajdziesz główne wady tej opcji.
- Wtórność – nie ma się co oszukiwać, że strona na szablonie będzie w 100% unikalna. Zawsze istnieje ryzyko, że inna firma, np. Twoja bezpośrednia konkurencja, ma stronę wyglądającą bardzo podobnie, co nie pozwoli Ci się wyróżnić.
- Ograniczony zakres możliwości wprowadzania zmian – wielu klientów decyduje się na opcję z szablonem, po czym oczekuje, że agencja całkowicie go zmodyfikuje (oczywiście w ustalonej cenie). Tak to nie działa. Kupujesz szablon z całym dobrodziejstwem inwentarza, w tym z jego ograniczeniami. Jeśli chcesz coś unikalnego, stworzonego specjalnie dla Twojej firmy, to musisz wybrać stronę z indywidualnym layoutem.
Kiedy powinieneś zdecydować się na stronę na szablonie graficznym?
Najczęściej rekomendujemy zakup strony na gotowym szablonie, gdy:
- klient ma bardzo ograniczony budżet, a zależy mu na posiadaniu strony dobrej jakości, bez żadnych przykrych niespodzianek,
- klient potrzebuje prostej strony wizerunkowej, bez modułu składania zamówień online, specyficznej prezentacji produktów etc.,
- klient z góry zakłada, że nie będzie „grzebać” przy stronie przez kilka lat, a po tym czasie zamówi nową witrynę również na szablonie,
- szablon z naszej oferty idealnie pasuje do charakteru marki klienta oraz jego działalności,
- strona ma być alternatywą dla prostych gotowców z kreatorów stron internetowych,
- strona jest potrzebna „na już”, a ta szablonowa spełnia wszystkie oczekiwania klienta.
Kiedy nie należy decydować się na szablon?
Zdecydowanie odradzamy zamawianie strony dla firmy na szablonie, gdy:
- masz konkretną wizję wyglądu strony i szablon do niej nie przystaje,
- szablon Ci się podoba, ale chciałbyś go mocno zmodyfikować – może się okazać, że koszt wprowadzenia oczekiwanych zmian w szablonie będzie wyższy, niż gdybyśmy zaprojektowali stronę na indywidualne zamówienie,
- zależy Ci na unikalnym wyglądzie strony,
- chcesz dodać na stronie rozwiązania, których nie uwzględnia szablon, na przykład moduł sklepu internetowego, moduł prezentacji portfolio etc.,
- nie zależy Ci na szybkim wykonawstwie, ale bezkompromisowo podchodzisz do kwestii funkcjonalności oraz estetyki strony,
- chcesz mieć duży wpływ na ostateczny wygląd i układ witryny firmowej.
Rozważ wszystkie argumenty, które podaliśmy w naszym poradniku i sam oceń, czy strona internetowa dla firmy na szablonie jest dobrym rozwiązaniem dla Ciebie. Możesz również skorzystać z zupełnie darmowej konsultacji z naszym ekspertem, który przeanalizuje Twoją sytuację i zaproponuje Ci optymalne rozwiązanie. Konsultacja jest oczywiście niezobowiązująca, dlatego jeśli wciąż masz wątpliwości co do szablonu, to zachęcamy do kontaktu.