Data wpisu: 09.04.2024

Temat miesiąca: SEO na YouTube. Podstawy

YouTube to zdecydowanie najpopularniejsza platforma wideo na świecie, która już dawno przestała służyć wyłącznie rozrywce. Obecnie to szeroki kanał komunikacji marketingowej, który umożliwia szybkie dotarcie z precyzyjnie sformatowanym przekazem do swojej grupy docelowej.

Planując ekspansję marki na YouTube trzeba mieć świadomość, że zbudowanie popularnego kanału zależy nie tylko od jakości contentu, ale także od SEO. Tak, na YouTube też obowiązują ścisłe zasady optymalizacji treści pod kątem algorytmu wyszukiwarki, które omawiamy w naszym poradniku.

Algorytm YouTube – jak to właściwie działa?

Algorytm YouTube'a działa na identycznej zasadzie jak każda wyszukiwarka internetowa, na przykład Google. Jego zadaniem jest dostarczanie treści możliwie jak najlepiej odpowiadających zapytaniom użytkowników.

Oczywiście ostateczny sposób działania algorytmu jest znacznie bardziej skomplikowany. Roboty wyszukiwarki biorą pod uwagę wiele czynników rankingowych, które są unikalne dla tej platformy. Ich znajomość i zrozumienie jest warunkiem zbudowania kanału zawierającego dobrze zoptymalizowane filmy, co z kolei pozwoli dotrzeć z nimi do jak największego grona odbiorców.

Na czym skupia się SEO na YouTube?

Działania SEO na platformie YouTube skupiają się na optymalizacji filmów pod kątem czynników rankingowych. Należy tutaj uwzględnić zarówno standardowe, typowe dla każdej wyszukiwarki kwestie, jak dobór słów kluczowych i meta opisy, jak i czynniki charakterystyczne tylko dla tej platformy wideo.

Warto przy tym pamiętać, że YouTube jest częścią Google, dlatego korzysta z podobnych lub nawet takich samych algorytmów wyszukiwania. Oznacza to, że częściowo techniki optymalizacji stosowane w kampanii pozycjonowania w Google mogą być skuteczne także na YouTube.

Oto najważniejsze zasady optymalizacji kanału i poszczególnych filmów, które pozwalają myśleć o zbudowaniu dobrych zasięgów na platformie YouTube.

Wybór grupy docelowej

Obecnie bardzo trudno jest osiągnąć sukces na YouTube proponując widzom wtórny, ogólnikowy przekaz. Na topie jest specjalizacja. Nawet jeśli prowadzisz biznes o mocno niszowym charakterze, to nie próbuj tworzyć contentu „dla wszystkich” – skup się raczej na treściach adresowanych do osób rzeczywiście zainteresowanych przedmiotem Twojej działalności.

Planowanie treści

Szukając pomysłów na filmy staraj się odpowiadać na potrzeby ich odbiorców. To tak jak z artykułami na blogu firmowym – warto tworzyć content poradnikowy, rzeczywiście przydatny, sprawdzając wcześniej, czego szukają Twoi potencjalni widzowie. To przyczyni się do poprawy ruchu, konwersji i zaangażowania.

Kontroluj statystyki

Platforma YouTube oferuje wiele przydatnych narzędzi analitycznych. Warto regularnie śledzić statystyki wyświetleń i subskrypcji, ale nie po to, by zaspokoić swoje ego, ale w celu sprawdzenia, jakie rodzaje filmów powodują istotny wzrost ruchu na kanale.

Analiza słów kluczowych

Strategia SEO na YouTube wymaga opracowania listy słów kluczowych, na które będziemy pozycjonować filmy i cały kanał. Jak to zrobić? Sprawdzenie aktualnych trendów związanych z Twoją branżą jest bardzo łatwe – wystarczy użyć do tego wyszukiwarki YouTube.

W pasku wyszukiwania wpisujemy początek jakiejś frazy, np. meble (jeśli masz zakład stolarski) i sprawdzamy sugestie wyszukiwarki.

W ten sposób stworzysz długą listę słów kluczowych, które można wykorzystać w tytułach, opisach i tagach filmów.

Optymalizacja filmów

Optymalizacja filmów na YouTube to konieczność. Można to porównać do optymalizacji strony internetowej, która ma znaleźć się wysoko w rankingu Google na interesujące nas frazy.

Im lepiej zoptymalizowane filmy, tym lepiej będą one widoczne dla potencjalnych widzów i tym większa szansa na stosunkowo szybkie zbudowanie popularnego w swojej niszy kanału. Oczywiście ostatecznie jest to uzależnione od jakości contentu.

Optymalizacja filmów na YouTube w praktyce polega na testowaniu różnych rozwiązań, czyli tworzeniu filmów o różnej długości, dodawaniu napisów, tzw. timelapsów, unikaniu lub epatowaniu konkretnym słownictwem, dodawaniu podkładu muzycznego, czołówki, napisów końcowych itd. Tych elementów, które mogą decydować o tym, że algorytm uzna film za wartościowy, jest mnóstwo.

Podsumowanie

Marketing wideo, a tym jest ekspansja marki na YouTube, to jedna z najtrudniejszych, najbardziej czasochłonnych i kosztownych części marketingu cyfrowego. Nie można się za to zabierać „na pół gwizdka”.

Solidny kanał może być zarówno głównym narzędziem komunikacji marki, jak i jednym z jej elementów, co trzeba ustalić na samym początku przygody z YouTube.

Pamiętajmy natomiast, że ostatecznie i tak liczy się wartościowy, atrakcyjny content. Jeśli nie masz pomysłu na jego tworzenie, to najpierw go znajdź, a dopiero później zacznij opracowywać strategię obecności marki na YouTube.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry