SEO to coś, z czym prędzej czy później musi się zetknąć każdy właściciel strony internetowej, któremu zależy na jej dobrej widoczności w Google i jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Jest to cały zbiór technik zarówno programistycznych, jak i pisarskich zmierzających do tego, aby strona była jak najczęściej polecana użytkownikom wyszukiwarki po wpisaniu przez nich określonych słów kluczowych w polu wyszukiwania.
Najważniejsze dla każdej strategii SEO jest wskazanie odpowiednich keywordsów, czyli właśnie słów kluczowych, przy pomocy których konsumenci mogą szukać oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Jak wybrać takie słowa kluczowe, jeśli na tym etapie nie chcesz jeszcze korzystać z kompleksowej obsługi agencji marketingowej? Mamy dla Ciebie kilka cennych wskazówek.
Podziel je również na kilka najważniejszych kategorii, od tych najbardziej ogólnych, aż po szczegółowe. Jeśli na przykład Twoja firma oferuje wykonywanie mebli kuchennych na wymiar, to grupy tematów mogą wyglądać następująco:
Grupa I – stolarstwo
Grupa II – meble kuchenne
Grupa III – usługa montażu
Grupa IV – projektowanie
Oczywiście te słowa kluczowe są przykładowe. Dobór konkretnych słów powinien być uzależniony od ich popularności, co możesz sprawdzić chociażby przy użyciu Google Trends. Podziel sobie kategorie słów kluczowych ze względu na ich ważność dla Twojego biznesu i częstość wyszukiwania i na tej podstawie zacznij używać ich na stronie internetowej firmy, zarówno w tekstach marketingowych, jak i poradnikowych (koniecznie prowadź blog edukacyjny!).
W tym celu po prostu wejdź do panelu Google Analytics, w którym znajdziesz taką informację. Dowiesz się, przez jakie słowa kluczowe użytkownicy trafiają na Twoją stronę, co może być z jednej strony inspirujące, a z drugiej zaskakujące. Trzymając się powyższego przykładu: jeśli pozyskujesz spory ruch na frazę „jak zrobić samemu meble kuchenne”, to nie jest to zbyt korzystne dla Twojego biznesu, ponieważ szansa na to, że osoby szukające odpowiedzi na to pytanie chcą zatrudnić profesjonalną firmę meblową są raczej nikłe.
Możesz natomiast wykorzystać tę frazę w celach edukacyjnych, czyli np. stworzyć artykuł, w którym wyjaśniasz, dlaczego samodzielne wykonanie mebli kuchennych jest złym pomysłem.
To bardzo ważny aspekt, który jednocześnie jest regularnie lekceważony przez niektóre agencje reklamowe. Trzeba pamiętać, że samo pozyskanie ruchu dzięki frazom kluczowym nic nam nie daje, jeśli nie idzie za tym konwersja. Dlatego warto podejść do sprawy zdroworozsądkowo i na starcie wykluczyć ze strategii pozycjonowania te słowa kluczowe, których mogą używać osoby spoza Twojej grupy docelowej – nawet jeśli w ten sposób świadomie rezygnujemy z potencjalnie sporego ruchu.
Spójrz: co daje Ci pozyskanie użytkowników, którzy trafią na stronę firmy wykonującej meble kuchenne po frazie „kuchnia z Ikea”? Niewiele. Owszem, może się zdarzyć, że część spośród tych osób przeczyta Twój artykuł obnażający niską jakość mebli z marketu, ale to tylko margines. Bardziej prawdopodobne jest, że Twoją stronę pozycjonowaną na tę frazę zacznie odwiedzać mnóstwo osób, które i tak nie zamówią mebli na wymiar, ponieważ te z Ikea się im podobają i szukają tylko inspiracji czy wskazówek dotyczących doboru poszczególnych elementów zestawu. Nie dość, że nie zyskasz nic z biznesowego punktu widzenia, to jeszcze na Twojej stronie może wystąpić problem bardzo wysokiego współczynnika odrzuceń, co ma negatywny wpływ na reputację witryny i tym samym jej pozycję w Google.
Obecnie standardem jest już to, aby nie ograniczać się tylko do „sztywnych” fraz. Dużo lepszą strategią jest sięganie po takie słowa kluczowe, które stanowią element pytania zadawanego przez użytkowników wyszukiwarce. Oczywiście trzeba na nie udzielić odpowiedzi na stronie, na przykład w formie artykułu na blogu.
Zamiast więc mordować się z pozycjonowaniem strony na bardzo konkurencyjną frazę „meble kuchenne” lepiej będzie skupić się na frazie np. „jakie meble kuchenne dla osoby na wózku” – jest konkretna, niszowa, a to pozwoli Ci dotrzeć do klientów, którzy mają sprecyzowane potrzeby.
W poszukiwaniu takich nieoczywistych słów kluczowych czy fraz typu long tail (z długim ogonem, czyli bardziej rozbudowanych) pomoże Ci Google. Jedyne, co musisz zrobić, to wpisać początek jakiejś frazy z opracowanej wcześniej listy i zjechać na dół strony wyszukiwania – tam Google zawsze podaje alternatywne frazy spośród tych, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników.
Możesz również pójść na skróty i po prostu poszukać odpowiednich słów kluczowych przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi online. Jest to dobra opcja zwłaszcza na etapie tworzenia grup słów kluczowych, o czym wspomnieliśmy na samym początku tego artykułu.
Jeśli chodzi o polecane, sprawdzone narzędzia, to warto tutaj wymienić chociażby:
Pamiętaj również, aby stosować słowa kluczowe na stronie docelowej w sposób oszczędny, inteligentny i w otoczeniu wartościowej treści. Tylko wtedy będą one stanowić rzeczywisty dopalacz dla pozycjonowania i zaczną stopniowo generować ruch organiczny na witrynie.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.