Data wpisu: 29.10.2022

Początki z wideo marketingiem. Jak zwiększyć zasięg swoich filmów? Podstawowe wskazówki SEO dla YouTube

Wideo marketing to coraz popularniejsza strategia budowania pozycji marki. Czy wiesz, że przeciętny Polak poświęca ponad 40 minut dziennie na oglądanie filmów na YouTube? Ta platforma bez wątpienia jest atrakcyjnym kanałem komunikacji z konsumentami, którego potencjał może wykorzystać również Twoja marka biznesowa.

Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że zaistnienie na YouTube nie jest wcale proste. Wymaga poświęcenia dużej ilości czasu na tworzenie wysokiej jakości contentu wideo, a także zadbania o zwiększenie zasięgów swoich filmów. Tutaj niezbędne jest stosowanie się do podstawowych zasad SEO na YouTube, które po kolei omawiamy w naszym poradniku.

Komu można polecić zainwestowanie w wideo marketing?

Wielu przedsiębiorców boi się wideo marketingu. Panuje powszechne przekonanie, że jest to strategia bardzo kosztowna, czasochłonna, wymagająca dużego zaangażowania. Podkreślamy zatem, że wcale nie trzeba traktować wideo marketingu w kategorii podstawowego sposobu komunikacji z klientami. Filmy publikowane na YouTube mogą stanowić narzędzie uzupełniające i poszerzające grupę docelową marki, z akcentem na osoby młode.

Inwestycja w wideo marketing to bardzo ciekawa propozycja dla marek, które:

Jakie filmy marketingowe mają szansę zyskać popularność na YouTube? 

Jeśli sądzisz, że YouTube to zbiorowisko różnej maści patologii, głupiego contentu dla nierozgarniętych odbiorców i treści na poziomie przedszkola, to masz spore zaległości. Obecnie na tej platformie można znaleźć mnóstwo wartościowych filmów, również tworzonych przez Twoją konkurencję. YouTube to kanał komunikacji służący również prezentowaniu oferty i kompetencji marki w danym obszarze.

Z punktu widzenia korzyści wizerunkowych czy szerzej marketingowych, sens ma tworzenie filmów:

  • poradnikowych,
  • objaśniających (tzw. explaining content),
  • publicystycznych,
  • eksperymentatorskich,
  • porównawczych (zestawianie ze sobą różnych produktów czy usług),
  • demaskatorskich (obalanie mitów),
  • rozrywkowych, ale osadzonych w realiach biznesowych (np. skierowanych do potencjalnych pracowników, co wspiera strategię employer branding).

Wideo marketing może być realizowany z wykorzystaniem zupełnie różnych form wyrazu, natomiast cel jest zawsze ten sam – zwiększenie zasięgu marki, świadomości jej istnienia oraz zdobycie zaufania klientów. Dobrze zrealizowane filmy na YouTube doskonale wspierają takie działania.

Tę część artykułu podsumujemy krótko: w wideo marketingu na YouTube najważniejsza jest dobra jakość produkcji i pomysł na zaprezentowanie marki. Niewiele nam jednak z tego przyjdzie, jeśli filmy będą oglądać tylko znajomi i pracownicy. Dlatego teraz poznaj najważniejsze zasady dobrego SEO na YouTube, których wdrożenie ułatwi Ci stworzenie popularnego – przynajmniej w swojej kategorii tematycznej – kanału.

Słowa kluczowe w nazwie pliku wideo

Zacznijmy od absolutnej podstawy. Po zmontowaniu filmu nie zapomnij o zmianie nazwy pliku, który zostanie przesłany na YouTube. W nazwie umieść słowa kluczowe odnoszące się do treści filmu, co ułatwi wyszukiwarce YouTube prawidłowe przypisanie contentu do określonej kategorii i polecanie go odbiorcom.

Jeśli np. stworzyłeś kanał z poradnikami hydraulicznymi, to możesz nazwać plik wideo np. „jak zamontować syfon pod zlewem.MOV”.

Nie zapomnij o słowach kluczowych w tytule wideo

Oczywiście tytuł przede wszystkim musi być atrakcyjny dla odbiorców, ponieważ stanowi jeden z dwóch najważniejszych elementów przyciągających do filmu. Na początku trzeba jednak zadbać również o zwrócenie uwagi robotów wyszukiwarki YouTube, co wymaga dodawania słów kluczowych odnoszących się do treści filmu.

Co prawda badania wykazały, że nie ma ścisłego związku między rankingiem filmu a liczbą słów kluczowych w tytule, natomiast na pewno zoptymalizowanie tytułu pod kątem SEO może pomóc w dotarciu do większej grupy odbiorców.

Opis filmu

YouTube pozwala stworzyć opis filmu o długości do 1000 znaków. Możesz wykorzystać całą dostępną przestrzeń do tego, aby zawrzeć w opisie kilka czy kilkanaście słów kluczowych – uważaj jednak, aby z tym nie przesadzić, ponieważ Twój film może zostać uznany za SPAM. Treść opisu musi być naturalna, poprawna językowo i rzeczywiście odnosić się do tematu filmu.

Z drugiej strony pamiętaj, że użytkownik zobaczy tylko pierwsze dwie-trzy linijki tekstu – aby zapoznać się z resztą opisu musi go rozwinąć. Dlatego zadbaj o to, aby pierwsze około 100 znaków było super atrakcyjne dla odbiorców, np. umieść w nich jakieś CTA czy najważniejszy link.

Korzystaj z tagów

Tagi służą oznaczeniu filmu tak, aby widzowie mogli się od razu zorientować, jaka jest jego tematyka. Im więcej tagów i im bardziej są one precyzyjne, tym mniejsze ryzyko, że film zaczną oglądać osoby kompletnie nim niezainteresowane (szybkie wyłączenie filmu obniża jego ranking).

Pamiętaj również, aby nie zaśmiecać opisu zbyt dużą liczbą tagów o szerokiej tematyce, ponieważ YouTube może za to ukarać film i utrudnić jego odnalezienie przez zainteresowanych użytkowników.

Przypisz film do odpowiedniej kategorii

Bezpośrednio po przesłaniu filmu na YouTube możesz przypisać go do konkretnych kategorii w „Ustawieniach zaawansowanych”. Zastanów się, w jakich kategoriach widzowie mogą szukać podejmowanych tematów. Na przykład wspomniane poradniki hydrauliczne pasują zarówno do kategorii „Budownictwo”, jak i „Dom” czy „Instalacje”, „DIY”, „Majsterkowanie” etc.

Zadbaj o oryginalną miniaturę filmu

Miniaturka to drugi – obok tytułu – element mający przyciągnąć widzów do obejrzenia filmu. Zamiast korzystać z gotowych szablonów YouTube, zadbaj o autorskie, unikalne i bardzo atrakcyjne miniaturki. Zalecane jest używanie obrazów o wymiarach 1280x720 pikseli (16:9) w formacie .jpg, .gif, .bmp lub .png o wielkości do 2 MB.

Przypnij komentarz

Przypięcie komentarza twórcy wideo/przedstawiciela marki to sprytny zabieg, który może wywołać dyskusję pod filmem. Najtrudniej jest zdobyć pierwszy komentarz, ponieważ większość ludzi nie lubi wychodzić przed szereg. Przypięty komentarz, najlepiej z jakimś pytaniem zadanym oglądającym, może ośmielić widzów do zabrania głosu, dania kciuka w górę, a może nawet zasubskrybowania kanału (choć na to akurat największy wpływ ma jakość contentu).

Liczba komentarzy jest czynnikiem rankingowym na YouTube, dlatego warto starać się o ich pozyskiwanie.

Hasztagi

Hasztagi pomagają odnaleźć konkretny content na YouTube, a przy tym mogą wspierać markę przedsiębiorstwa praktykującego wideo marketing. Hasztag z nazwą marki umieszczony nad tytułem filmu uwiarygadnia treść, zachęcając do zapoznania się z materiałem. Przy pomocy hasztagów możesz też zwiększyć zasięg filmów w mediach społecznościowych.

Lista odtwarzania (gdy kanał się rozwinie)

Tworzenie list odtwarzania ma sens w momencie, gdy na kanale pojawi się już co najmniej kilkanaście filmów o różnej tematyce, które będzie można połączyć w osobne listy. Zwiększy to szansę na to, że osoba, która zapozna się z jednym filmem, od razu obejrzy kilka następnych. Wzrośnie liczba wyświetleń kanału, a tym samym poprawi się ranking popularnych filmów.

Podsumowanie

Dobry, kreatywny pomysł, solidne wykonanie, ekspercka wiedza i wiarygodność oraz stosowanie się do zasad SEO na YouTube – to podstawowy i zawsze działający się przepis na sukcesywny wideo marketing na największej platformie wideo w Internecie.

Z naszej strony radzimy również bardzo dokładnie przemyśleć pomysł „wejścia na YouTube”. Regularne tworzenie wartościowego contentu wideo jest czasochłonne, a kanał leżący odłogiem może przynieść marce więcej strat wizerunkowych niż pożytku.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry