Strona internetowa dla firmy nie jest kartonem mleka. Nie można po prostu pójść do sklepu i wybrać sobie z półki tę, która najbardziej nam się podoba. Jeśli ma to być produkt oryginalny i profesjonalny, to wcześniej czeka nas kilka wieczorów spędzonych na obmyślaniu tego, jak miałaby ona ostatecznie wyglądać. Zanim więc poprosicie o ofertę w agencji reklamowej, zastanówcie się nad 4 najważniejszymi kwestiami.
Dobry plan, lepsze wykonanie
Agencja, której zlecimy założenie strony firmowej, zrealizuje praktycznie każdy projekt. Nie będzie jednak odpowiadać za skuteczność witryny, jeśli klient uprze się przy rozwiązaniach nie do końca przemyślanych. Dlatego zawsze warto zmusić się do wysiłku i spędzić kilka godzin nad prostym szablonem. Zadać sobie podstawowe pytania, określić pożądane odpowiedzi, wypisać najważniejsze dla nas oczekiwania.
Wykonawca przed przystąpieniem do realizacji i tak zawsze poprosi nas o sporządzenie krótkiego briefu, dlatego wszystko, co uda nam się ustalić jeszcze przed podpisaniem umowy, będzie na późniejszym etapie bardzo pomocne. To nasza strona, która ma pracować na nasz sukces. Nie bagatelizujmy tego.
Kluczowe znaczenie przed realizacją strony www mają 4 podstawowe kwestie:
- Co chcę osiągnąć poprzez budowę strony? – to wcale nie jest takie oczywiste. Strona firmowa może bowiem pełnić funkcję zwykłej wizytówki z danymi kontaktowymi i krótkim przeglądem oferty. Może jednak być także interaktywną platformą dla klientów, sklepem online, a przede wszystkim świetnym narzędziem wsparcia sprzedaży kluczowego produktu.
- Jaki mam budżet? – nie wolno go oczywiście zbyt mocno ograniczać. Jeśli nie mamy funduszy na budowę profesjonalnej strony, lepiej je uzbierajmy i wówczas pomyślmy o zleceniu stworzenia witryny. Zła, tandetna strona może przynieść gorsze efekty niż jej brak.
- Czy mam pozostałe elementy identyfikacji wizualnej? – wielu przedsiębiorców zapomina o tym, że strona jest jednym z ich zewnętrznych szyldów. Dlatego decydując się na budowę strony może warto pomyśleć o zleceniu usługi kompleksowej, tzn. polegającej na stworzeniu logo, profesjonalnej stopki mailowej, papieru firmowego? Komunikacja w Internecie musi być spójna. Jeśli więc dysponujemy już logiem, ale nie przystaje ono jakościowo do wyglądu strony, warto rozważyć jego zmianę/modernizację.
- Do kogo adresuję stronę? – bywa, że przedsiębiorca działa w bardzo zamkniętej branży i strona nie będzie służyć celom reklamowym, a jedynie wizerunkowym. Wówczas stawiamy na chłodny profesjonalizm, bez wyszukanych elementów graficznych i interaktywnych. Jeśli natomiast witryna ma przyciągać nowych klientów i być dobrze odbierana przez wyszukiwarkę (co zwiększa zasięg reklamowy), wówczas należy pomyśleć o jej doskonałym zoptymalizowaniu, responsywności (poprawnym wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych) oraz przyjazności dla wyszukiwarki (m.in. dobre teksty). Ważny jest tzw. layout, czyli wygląd strony. Jeśli adresujemy ją do młodszych użytkowników sięgniemy po inne elementy niż w przypadku poważnych kontrahentów. To wszystko także wpływa na cenę usługi.
Jeśli sami tak naprawdę nie wiemy, czego oczekujemy po firmowej stronie www, możemy poprosić o zestaw podpowiedzi ze strony wybranej przez nas agencji reklamowej. Specjaliści doskonale orientują się w zachowaniach różnych grup docelowych, znają środowisko i specyfikę Internetu, dlatego mogą nakierować nas na rozwiązania pożądane z punktu widzenia naszego biznesowego interesu.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive