Na szczęście zdarza się to coraz rzadziej, ale nadal raz na jakiś czas trafi się nam klient, który jest święcie przekonany, że proces projektowania i wdrażania strony internetowej to bułka z masłem. Tacy klienci do tego stopnia trywializują pracę specjalistów, że oczekują realizacji w ciągu kilku dni. Ba, zdarzają i takie asy, które pytają, czy strona może być gotowa z soboty na niedzielę! Takie bzdurne pomysły biorą się z tego, że większość osób spoza naszej branży nie ma pojęcia, jak wygląda tworzenie profesjonalnej witryny. Nie wiedzą nawet, że nad ich stronami nie pracuje jeden smutny i aspołeczny informatyk, ale cały zespół ludzi.
Ten mądry frazeologizm świetnie pasuje do procesu tworzenia strony internetowej. W profesjonalnej agencji reklamowej zawsze bierze w nim udział kilka osób, w dodatku specjalizujących się w różnych dziedzinach. Nad pracami czuwa opiekun projektu, który pełni rolę łącznika między klientem a wykonawcami. Po prostu przekłada język techniczny na „ludzki” i odwrotnie.
Taki podział obowiązków jest niezbędny z prostej przyczyny. Strona internetowa musi spełniać kilka warunków decydujących o tym, że jest skuteczna. Są to: efektowny wygląd, funkcjonalność i bardzo dobra treść.
Jeśli stronę od początku do końca tworzyłby programista, na pewno byłaby ona funkcjonalna, ale niekoniecznie ładna i wypełniona atrakcyjnymi tekstami i raczej moglibyśmy zapomnieć o topowym poziomie UX (user expierience). Copywriter pewnie nawet nie umiałby zaimplementować szablonu strony, więc temat jest z góry spalony.
Absurd? A jednak! Zwykle jest tak, że jeśli doskonale się na czymś znasz, trudno jest Ci przyjąć, że ktoś inny może tego nie rozumieć. Z tego powodu rodzice miewają duże problemy z nauczeniem dziecka jazdy na rowerze czy tabliczki mnożenia. Skoro coś jest „takie proste”, to jak można tego nie wiedzieć/nie widzieć/nie pojmować?
W tę pułapkę bardzo łatwo mogą wpaść osoby zajmujące się projektowaniem stron internetowych, a już szczególnie klienci, którzy zlecają produkcję witryny. Nigdy nie można tutaj zakładać, że odbiorca strony myśli tak samo i spodziewa się pewnych rozwiązań. Oczekiwania użytkownika witryny mogą być zgoła inne od tego, co wyobraża sobie programista, grafik, a w końcu zleceniodawca.
Wszystko to składa się na prosty wniosek: nad profesjonalną stroną internetową musi pracować zespół wzajemnie uzupełniających się specjalistów. Na koniec stronę musi jeszcze przetestować osoba, która myśli jak klient i ma brief w małym palcu. Jeśli więc ktoś obiecuje Ci dostarczenie gotowej strony w ciągu kilku dni, albo kłamie, albo przedstawi Ci produkt w 99% szablonowy. Obie opcje nie powinny Cię interesować.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.