Data wpisu: 10.03.2021

Kto może zareklamować Twoją firmę za darmo?

Z pewnością ciśnie Ci się na usta pytanie: jak to za darmo? Przecież nie ma nic za darmo! A jednak. Świat reklamy bywa dość przewrotny i spokojnie można w nim znaleźć narzędzia pozwalające wypromować markę bez ponoszenia praktycznie żadnych kosztów marketingowych. Trzeba tylko wiedzieć, do kogo się zgłosić. Istnieją takie grupy odbiorców marki, które chętnie będą pełnić funkcję jej ambasadorów i nie oczekując za to wynagrodzenia. Opisujemy je w naszym poradniku.

Zadowoleni klienci

To największy skarb Twojej marki! Zadowolony klient zawsze chętnie zarekomenduje ofertę swoim znajomym czy rodzinie, a nawet osobom, których w ogóle nie zna – chociażby wykorzystując do tego media społecznościowe. Wyobraźmy sobie, że klient dokonuje zakupu  w firmie X, zostaje świetnie obsłużony, a do tego dostaje jeszcze jakiś mały gratis w postaci na przykład gadżetu reklamowego. Jak sądzisz: będzie chciał kupić coś w tej firmie ponownie? To praktycznie pewne. Dodatkowo poleci markę innym osobom, również publikując pochwalny wpis na Facebooku czy wspominając o swoim pozytywnym doświadczeniu podczas imprezy rodzinnej.

Czyli: firma nie poniosła żadnego istotnego kosztu, po prostu zrobiła to, czego oczekiwał od niej klient, spełniając jego potrzeby z nawiązką. Pozyskała wiernego klienta oraz ambasadora marki.

Potencjalni klienci

Potencjalni, czyli tacy, którzy jeszcze nie są Twoimi klientami, ale mieli już kontakt z marką i świadomie lub nie zostali jej ambasadorami. Ten mechanizm można świetnie wykorzystać w Internecie, zwłaszcza prowadząc nawet prostą i tanią kampanię content marketingową.

Prosty przykład: publikujesz znakomity tekst na firmowym blogu, który odpowiada na wiele pytań zadawanych sobie przez przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Artykuł linkujesz na profilu marki na Facebooku. I się zaczęło. Kolejni użytkownicy udostępniają link, w naturalny sposób zwiększając zasięg marki. Ty nie wydajesz na to ani złotówki, bo przecież nie musisz płacić za reklamę na portalu. W ten sposób tworzy się swego rodzaju łańcuszek poleceń, choć żadne z jego ogniw jeszcze nie jest Twoim klientem.

Media

Jeśli to dobrze rozegrasz, media zrobią Ci świetną reklamę zupełnie za darmo. Zwłaszcza te lokalne są bardzo żądne fajnych tematów, które można ciekawie przedstawić na łamach prasy, na portalu czy na antenie.

Media lubią akcje charytatywne, konferencje na temat planowanego zwiększenia zatrudnienia, tzw. opening events, czyli imprezy otwarcia nowych siedzib czy linii technologicznych. Kochają też innowacje, dlatego czasami wystarczy tylko sprytnie opakować jakiś produkt, by natychmiast zyskać zainteresowanie mediów, a tym samym ogromnej grupy potencjalnych klientów. Zobacz, jak robi to chociażby Tesla (oczywiście zachowując wszelkie proporcje).

Pamiętaj jednak, że darmowa reklama realizowana przez te grupy odbiorców może nie być wystarczająca. Jeśli masz mało rozpoznawalną markę, działasz w trudnej branży, a Twój model biznesowy jest daleki od idealnego, prawdopodobnie i tak nie unikniesz inwestycji w marketing. Będziesz jednak mógł znacząco ograniczyć te wydatki, mając już solidne zaplecze w postaci darmowych ambasadorów.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry