Data wpisu: 07.09.2020

Nie rezygnuj z tradycyjnych formatów reklamy zewnętrznej. Przegląd najlepszych rozwiązań

Tradycyjna reklama zewnętrzna, czyli taka, którą w branży nazywamy reklamą outdoorową, rokrocznie traci na znaczeniu. Powodem jest oczywiście ekspansja Internetu – szczególnie mniejsze firmy preferują reklamowanie się online, bo jest ono tańsze, łatwiej dostępne, a uruchomienie kampanii reklamowej może nastąpić właściwie od ręki. Mimo to nadal spora część tortu reklamowego należy do formatów zewnętrznych. Co ciekawe, nie są one wybierane tylko przez duże i majętne firmy kierujące swoją ofertę do starszej grupy docelowej.

Tradycyjne formaty reklamy zewnętrznej nadal mogą być atrakcyjną opcją dla przedsiębiorstw, w tym tych, które dopiero budują swoje marki i walczą o rozpoznawalność. W naszym artykule znajdziesz przegląd dostępnych rozwiązań, z akcentem na te, które okazują się najskuteczniejsze. Zaczynajmy.

Ulotki

Kojarzą się nam głównie z pizzeriami i firmami pożyczkowymi, ale śmiało można je wykorzystywać w kampanii reklamowej firmy z praktycznie dowolnej branży. Zaletą ulotek jest to, że możemy je kolportować wśród klientów na różne sposoby: od wręczania na ulicy, przez wrzucanie do skrzynek, aż po zostawienie za wycieraczką zaparkowanego samochodu. Jest to klasyk reklamy bezpośredniej.

Zalety ulotek:

  • Niski koszt reklamy – druk 1000 sztuk w formacie A5 nie powinien przekroczyć 250-300 złotych. Trzeba jeszcze doliczyć koszt projektu graficznego
  • Duży zasięg;
  • Ulotka może być jednocześnie kuponem rabatowym, co z dużym prawdopodobieństwem wpłynie na decyzję zakupową klienta;
  • Możliwość szybkiego zmodyfikowania kampanii w razie potrzeby – na przykład wyprodukowania nowej partii ulotek, gdy firma zorganizuje nową promocję;

Wady ulotek:

  • W zasadzie brak możliwości targetowania reklamy – ulotki w większości trafiają do przypadkowych osób, niekoniecznie zainteresowanych daną usługą czy produktem;
  • Siłą rzeczy niska skuteczność reklamy (większość ulotek i tak wyląduje w koszu);
  • Ulotka jest uważana za tani format reklamowy, co nie zawsze będzie korespondować z wizerunkiem firmy;

Dla kogo?

  1. Firmy działające przede wszystkim lokalnie.
  2. Firmy, które oferują niedrogie i popularne usługi lub produkty (nie są markami Premium).
  3. Firmy, którym zależy na szybkim dotarciu do jak największej grupy konsumentów.
  4. Firmy, które nie mają sprecyzowanej grupy docelowej.

Billboardy

Przez wielu znienawidzone, przez innych uwielbiane – i w tej drugiej grupie znajdują się głównie firmy, którym reklama na billboardzie bardzo pomogła w dotarciu do klientów. Faktem jest, że w Polsce mamy poważny problem z nadmiarem takich nośników, ale skoro już są, to dlaczego nie mielibyśmy z nich korzystać? Reklama na billboardzie nie jest zarezerwowana tylko dla dużych firm. Również mniejsze biznesy mogą w ten sposób promować swoją ofertę, najlepiej lokalnie, zyskując to, co stanowi największą siłę tych nośników: widoczność.

Zalety billboardów:

  • Są świetnie widoczne, co musi przełożyć się na wzrost rozpoznawalności promowanej marki;
  • Właściwie brak ograniczeń w zakresie dotarcia do konsumentów – z treścią na billboardzie mogą się zapoznać tak setki, jak i dziesiątki tysięcy osób;
  • Billboardy zwykle są umieszczone w atrakcyjnych i obleganych punktach miast, a także przy drogach o dużym natężeniu ruchu;

Wady billboardów:

  • Dość wysoki koszt promocji – koszt wynajęcia billboardu statycznego 2x2 m to około 1500-1800 złotych netto miesięcznie, w zależności od lokalizacji;
  • W zasadzie brak możliwości zmierzenia skuteczności reklamy;
  • Nie ma szans, żeby dotrzeć z takim przekazem tylko do określonej grupy docelowej;

Dla kogo?

  1. Dla firm, które chcą szybko dotrzeć do bardzo dużej grupy konsumenckiej.
  2. Dla firm, które chcą osiągnąć efekt WOW i zrobić duże wrażenie nie tylko na klientach, ale też partnerach biznesowych.
  3. Dla firm, które chcą wypromować konkretny produkt lub usługę.

Ekran LED

Popularność takich ekranów sukcesywnie maleje, a jeszcze kilka lat temu wydawało się, że wyprą one z rynku tradycyjne billboardy. Na przeszkodzie stanęło kilka rzeczy, przede wszystkim wysoki koszt wykonania/zakupu ekranu, konieczność stałego serwisowania (częste awarie) oraz trudności ze znalezieniem terenu pod posadowienie tego nośnika reklamy. Mimo to w wielu miejscowościach nadal można wykupić reklamę na ekranie LED.

Nie zapominajmy również o tym, że takie ekrany występują w znacznie mniejszym formacie i są montowane np. w środkach komunikacji publicznej. To bardzo ciekawe rozwiązanie, bo umożliwiające dotarcie do dużej grupy konsumenckiej.

Zalety ekranów LED:

  • Duży zasięg reklamy;
  • Atrakcyjna forma dla odbiorcy;
  • Możliwość błyskawicznego uruchomienia kampanii marketingowej i jej modyfikowania w razie potrzeby;
  • Całkiem atrakcyjny koszt (kilkaset złotych miesięcznie w zależności od rodzaju ekranu i miejsca ekspozycji);

Wady ekranów LED:

  • Nie ma szans, żeby zbadać skuteczność reklamy (same dane na temat np. liczby przewiezionych pasażerów nic nam nie powiedzą);
  • Reklamy są wyświetlane w pętli, co oznacza, że nigdy nie wiemy, czy klient z grupy docelowej akurat w danym momencie zobaczy nasz spot;
  • Odbiorcy często widzą reklamę w momencie, w którym nie mogą np. spisać sobie adresu strony czy numeru telefonu – zanim sięgną po długopis, reklama zniknie;
  • Wysokie ryzyko awarii nośnika, co od razu przerwie kampanię – a zadośćuczynienie zaproponowane przez wydawcę nie pokryje potencjalnej utraty klientów;

Dla kogo?

  1. Firm promujących się przede wszystkim lokalnie.
  2. Firm, które chcą przetestować ten format reklamy, nie ponosząc przy tym dużego ryzyka finansowego (jest to dość tanie rozwiązanie).
  3. Firm, które są w stanie zaprezentować swoją ofertę przy pomocy krótkiego i bardzo atrakcyjnego spotu.
  4. Firm, których nie stać na reklamę na billboardzie, ale jednocześnie koniecznie chcących promować się na nośnikach zewnętrznych.

Czy warto inwestować w reklamę outdoorową?

Wszystko zależy od tego, czy ma ona stanowić jedyną formę promocji marki, czy też być elementem większej kampanii 360 stopni. W tym drugim przypadku tradycyjna reklama zewnętrzna ma jak najbardziej sens, ponieważ właściwie gwarantuje dotarcie ze swoim przekazem do bardzo dużej grupy konsumenckiej. Jest to korzystne nawet wtedy, gdy większość tej grupy będą tworzyć osoby niezainteresowane ofertą firmy. Zawsze przecież istnieje realna szansa, że kiedyś się to zmieni, a przynajmniej marka zyska już rozpoznawalność.

Jeśli natomiast w firmie trwają dyskusje nad tym, czy postawić tylko na reklamę outdoorową czy tylko internetową, to mimo wszystko szala powinna przechylić się na stronę tej drugiej, ponieważ reklama online, przy zachowaniu podobnego budżetu, daje nam znacznie szersze pole do popisu w zakresie wyboru narzędzi oraz przede wszystkim targetowania przekazu marketingowego.  


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry