Data wpisu: 14.01.2021

Page Experience Signals: zbliża się ważna aktualizacja algorytmu Google

Google co jakiś czas wprowadza pewne zmiany w swoim algorytmie wyszukiwania, aby maksymalnie dostosować działanie tego narzędzia do zachowania użytkowników wyszukiwarki. W większości przypadków są to kosmetyczne modyfikacje, ale teraz czeka nas coś znacznie większego. W maju 2021 roku Google wprowadzi Page Experience Signals. Ta aktualizacja algorytmu może mocno namieszać w wynikach wyszukiwania, a docelowo zmusić właścicieli stron do jeszcze lepszego zadbania o ich jakość i użyteczność.

Nowy, bardzo ważny czynnik rankingowy Google

Page Experience Signals nie będzie nowym algorytmem, ale dodatkowym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Google zamierza wykorzystać go do tego, aby polecać użytkownikom te witryny, które zapewniają najlepsze doświadczenia zarówno na poziomie technicznym, jak i wizualnym.

Google zdradziło, jakie kryteria będą brane pod uwagę przez Page Experience Signals przy ocenianiu użyteczności strony internetowej. Zbiorczo określa się je jako Core Web Vitals. Są to:

  • LCP – Largest Contentful Paint, czyli po prostu czas wczytywania się największego elementu strony internetowej;
  • FID – First Input Delay, czyli czas, jaki mija od startu ładowania do pierwszej interakcji;
  • CLS – Cumulative Layout Shift, czyli stabilność wizualna strony (np. brak pustych pól ekranu, niedziałających elementów graficznych etc.);

Ponadto Page Experience Signals będzie uwzględniać takie cechy strony, jak protokół HTTPS, szybkość wczytywania się witryny, responsywność, brak reklam, które zasłaniają treści na stronie, a także użyteczność i funkcjonalność mobilnej wersji witryny.

Kolejna duża zmiana kładąca nacisk na jakość strony internetowej

Google jest bardzo konsekwentne, jeśli chodzi o zmuszanie właścicieli stron internetowych do stałego podnoszenia ich jakości. Celem jest zapewnienie użytkownikowi jak najlepszych doświadczeń z odwiedzenia witryny poleconej przez wyszukiwarkę na gruncie treści, aspektów wizualnych i technicznych.

Ten trend utrzymuje się od dobrych kilkunastu miesięcy. Przypomnijmy, że tylko w 2020 roku Google przeprowadziło cztery duże aktualizacje algorytmu, które położyły dużo większy nacisk na unikalność i wartościowość treści opublikowanych na stronie, jak również na ich widoczność, czytelność oraz prawidłowe linkowanie do witryny z zaufanych źródeł.

Można tutaj wspomnieć chociażby o aktualizacji Core Update z maja 2020 roku, wprowadzającej zasadę premiowania stron, do których prowadziły mocne linki zewnętrzne, np. z artykułów sponsorowanych opublikowanych na renomowanych portalach.

To odpowiedni czas, by przygotować firmową stronę internetową na majową aktualizację algorytmu

Na ten moment nie znamy realnej skali oddziaływania Page Experience Signals na wyniki wyszukiwania. Google jednak nie zwykło tak szczegółowo informować o modyfikacji algorytmu, gdy nie ma to większego wpływu na jego biznes. Możemy więc domyślać się, że po aktualizacji nastąpią spore roszady w wyszukiwarce, przynajmniej na samym początku.

Jak przygotować na to swoją firmową stronę internetową? Podstawą jest przeanalizowanie jej pod kątem Core Web Vitals, choć z doświadczenia wiemy, że strony wypełnione dużą ilością wartościowej treści / grafiką - nie są w stanie osiągnąć czasu ładowania rekomendowanego przez Google (pisaliśmy już o tym na blogu).

Radzimy więc skupić się na uporządkowaniu strony startowej oraz poprawieniu nawigacji, aby użytkownik po wejściu na witrynę mógł bardzo szybko odnaleźć interesujące go elementy i zakładki. Czytelne menu, rozbudowana stopka, duże odległości pomiędzy kluczowymi elementami layoutu, hasłowe treści na stronie głównej, prosty formularz kontaktowy – to tylko kilka zmian, które warto wprowadzić.

Przeczytaj też, jak UX strony internetowej wpływa na SEO.

Oczywiście nadal fundamentalne znaczenie ma rozbudowa treści. Stawiamy na unikalność, która w dalszym ciągu będzie bardzo mocno premiowana przez algorytm. Własne opracowania, artykuły specjalistyczne, raporty, badania, ekskluzywny content – tego nie może zabraknąć na firmowej stronie www, która ma zawalczyć o wysokie pozycje w Google w 2021 roku.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry