Banery reklamowe są formatem reklamy niemal tak starym, jak sam Internet. Były powszechnie używane już w latach 90., a ich klikalność wynosiła wówczas nawet 80%. Dziś oczywiście jest zupełnie inaczej. Większość internautów banery drażnią. Nadal może to być jednak bardzo skuteczne narzędzie promocji. Pod warunkiem, że sam baner będzie stworzony zgodnie z oczekiwaniami użytkowników i podstawowymi zasadami graficznymi. O czym należy pamiętać? Oto 5 najważniejszych rad.
- Im prościej, tym lepiej – banery internetowe nie mogą być przekombinowane. Wówczas ginie przekaz, a przeciętny internauta zdąży zamknąć okno, zanim w ogóle spojrzy na treść. W dodatku zbyt „ciężki” baner powoduje wolne otwieranie i działanie strony, co także jest bardzo drażniące. Stawiamy więc na prosty przekaz, czytelność, ascetyzm graficzny. Pamiętaj, że najważniejszy jest nagłówek – to on ma być wyeksponowany.
- Spójność ze stroną docelową – internauta, który klika w baner, chce mieć pewność, że po przejściu na stronę docelową znajdzie na niej podobny przekaz. Dlatego zarówno kolorystyka, jak i typografia tego formatu reklamy, powinna być w 100% spójna z tym, co znajduje się na stronie. Jeśli baner prezentuje np. nowy model butów, to po kliknięciu użytkownik musi być przekierowany do strony z tymi właśnie butami.
- Call to action – popularne CTA ma największe znaczenie dla skuteczności baneru reklamowego. Użytkownik musi zostać zachęcony do kliknięcia, a nic nie robi tego lepiej niż wezwanie do działania. Przycisk CTA musi być doskonale widoczny i to wokół niego należy zbudować całą strukturę graficzną. Ważne jest również samo hasło – pisz prosto, dobitnie, kieruj przekaz bezpośrednio do klienta: „Kliknij!”, „Sprawdź!”, „Kup!” itd.
- Odpowiednia dystrybucja – skuteczny baner reklamowy musi zostać umieszczony na stronie, którą odwiedzają potencjalni klienci. Nikt przecież nie kliknie w reklamę wędek, jeśli akurat spędza czas na portalu poświęconym rajdom samochodowym. W dobie AdWords i remarketingu udaje się ograniczyć takie przypadki, jednak wydawca reklamy także musi dokładnie opracować strategię jej dystrybucji z uwzględnieniem zachowań grupy docelowej.
- Coś nowego – większość banerów reklamowych wygląda tak samo. Grafika + przycisk CTA. Może warto sięgnąć po coś nieoczywistego? Nie chodzi o kombinowanie, ale np. zastosowanie interesującego motywu graficznego. Najlepsze są pozytywne skojarzenia, dlatego należy zadbać, aby baner nie straszył użytkowników i nie atakował ich zbyt agresywną grafiką.
Dobrze zaprojektowany graficznie baner zawsze osiągnie przynajmniej przyzwoite wyniki klikalności. Nie będzie traktowany przez użytkowników jako zło i element przeszkadzający w odbiorze treści umieszczonych na stronie. Stanie się efektywnym narzędziem reklamy.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive