Data wpisu: 31.07.2023

Temat miesiąca: Social Proof Marketing w praktyce

Social Proof Marketing to taktyka, która pozwala uwiarygodnić markę przedsiębiorstwa. Jej celem jest przekonanie nowych klientów do zakupu produktu czy usługi poprzez pokazanie im, że inni już to zrobili i są zadowoleni ze swojej decyzji. W naszym artykule wyjaśniamy, jak wykorzystać Social Proof Marketing w praktyce.

Czym dokładnie jest Social Proof Marketing?

Social Proof Marketing (polska nazwa to „społeczny dowód słuszności”) polega na przekonaniu nowych klientów do zakupu poprzez zwiększenie wiarygodności oferty. Dokonuje się tego przy pomocy opinii innych klientów, ale nie tylko – również osób powszechnie znanych czy mających wpływ na swoich odbiorców, które rekomendują wybór oferty konkretnej marki.

Taktyka bazuje na doskonale znanym zjawisku psychologicznym, które od lat jest wykorzystywane w działaniach marketingowych i sprzedażowych. Chodzi o to, że chętniej podejmujemy decyzję o zakupie na podstawie opinii innych. Oczywiście działa to również w drugą stronę: nie wydamy pieniędzy na coś, co według innych ludzi jest złe, wadliwe, niesmaczne, nieatrakcyjne itd.

Dawniej źródłem „społecznych dowodów słuszności” były osoby z naszego bliskiego otoczenia, a więc znajomi, sąsiedzi, członkowie rodziny itd. Dziś kierujemy się głównie opiniami obcych ludzi, które znaleźliśmy w Internecie.

Dokonanie zakupu w oparciu o czyjeś opinie jest bardzo wygodne, ponieważ w pewnym stopniu przerzuca odpowiedzialność na innych – jeśli zakup okaże się nietrafiony, to sami przed sobą możemy uzasadnić błędną decyzję sugerowaniem się opiniami znalezionymi w sieci. Dodatkowo takie recenzje zwalniają nas – podświadomie – z konieczności przeprowadzenia własnego researchu.

Social Proof Marketing ma coraz większy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów

Choć wydaje się, że kierowanie się opiniami innych przy wyborze produktów i usług jest co najmniej nierozsądne, to jednak większość z nas tak właśnie robi. Wynika to z dwóch przyczyn:

  1. Brakuje nam czasu na rzetelne przeanalizowanie danej oferty.
  2. Nawet gdy zabieramy się za research przed zakupem, to w pewnym momencie wpadamy w pułapkę przesytu informacyjnego i ostatecznie, z frustracji i dla zaoszczędzenia czasu, determinujemy wybór znalezionymi opiniami na temat danego produktu czy usługi.

Opinie znalezione w sieci bardzo ułatwiają wybór i przyspieszają proces zakupowy. Szczególne dotyczy to produktów, których nie możemy obejrzeć na żywo oraz ofert marek, z którymi wcześniej nie mieliśmy do czynienia.

Metody wykorzystania tej taktyki w działaniach marketingowych własnej marki

Istnieją dziesiątki sposobów wykorzystania Social Proof Marketingu. Są one dostępne dla każdej marki, która buduje zasięgi w sieci i chce uwiarygodnić swój wizerunek. Poniżej wymieniamy te najpopularniejsze metody:

  • Opinie o produktach zamieszczone na stronie sprzedażowej (np. w stronie firmowej);
  • Testymoniale, czyli krótkie recenzje klientów, którzy już skorzystali z usług marki (najczęściej publikowane na stronie internetowej przedsiębiorstwa);
  • Opinie o marce w mediach społecznościowych;
  • Opinie w Google Maps (świetne narzędzie zwłaszcza dla biznesów działających lokalnie, jak restauracje czy sklepy stacjonarne);
  • Historia marki (szczególnie skuteczne narzędzie w przypadku biznesów z długą historią, które mogą się pochwalić różnymi sukcesami);
  • Podkreślenie zasięgu marki, na przykład w formie liczb (wysokość zatrudnienia, działalność na X rynkach w Europie itd.);
  • „Zaufali nam”, „Współpracujemy z” – czyli komunikowanie współpracy marki z powszechnie znanymi, lubianymi czy po prostu robiącymi duże wrażenie markami (Apple, Microsoft, BMW etc.);
  • Opinie ekspertów, publikowane na blogu - na przykład w formie testów, analiz itd.;
  • Rekomendacje influencerów, ludzi znanych i lubianych (np. unboxing produktu na popularnym kanale YouTube);
  • Płatne współprace z gwiazdami, influencerami;
  • Case Study, czyli zaprezentowanie produktu/usługi w realnym zastosowaniu;
  • Wideoprezentacja, wideoinstrukcja;

Formą Social Proof Marketingu może być również budowanie eksperckiego wizerunku marki własnymi siłami, poprzez np. publikowanie wysokiej jakości artykułów poradnikowych, udzielanie wywiadów mediom branżowym czy polemizowanie w mediach społecznościowych.

Kłamstwo ma krótkie nogi

Decydując się na wykorzystanie taktyki Social Proof Marketingu w marketingu własnej marki należy pamiętać o naczelnej zasadzie: nie oszukujemy potencjalnych klientów. Zamieszczane opinie i inne społeczne dowody słuszności muszą być rzetelne i zgodne z prawdą.

Powoływanie się na zmyślone opinie, współpracę z markami, które nic o tym nie wiedzą czy udostępnianie do testów innych produktów niż te, które później trafiają do klientów, to działania krótkowzroczne, mogące przynieść chwilowe sukcesy sprzedażowe, natomiast ostatecznie godzące w wizerunek marki i podważające jej wiarygodność.  


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry