Data wpisu: 07.08.2021

User-Generated Content – co to jest i dlaczego warto to wykorzystać w swojej strategii marketingowej?

Dobrze wiesz, że bez wartościowego contentu trudno jest prowadzić skuteczne działania marketingowe w sieci. Być może jednak nie zdajesz sobie sprawy z tego, że za tworzenie treści nie muszą być odpowiedzialni tylko Twoi pracownicy i wynajęta agencja content marketingowa. Content może pochodzić także bezpośrednio od klientów i wzbogacać zawartość Twojej strony internetowej czy w firmowych social media.  

W branży takie zjawisko nazywamy User-Generated Content, czyli w skrócie UGC. Na czym to dokładnie polega? Jakie są przykłady UGC i dlaczego właściwie warto wykorzystywać to narzędzie w swojej strategii marketingowej? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Czym jest User-Generated Content?

To nic innego, jak treści generowane przez użytkowników jakieś wirtualnego medium. Może to być strona internetowa firmy, jej wizytówka w usłudze Google Moja Firma, social media, blogi, portale, kanał na YouTube etc.

Za UGC uznaje się dowolną treść wygenerowaną przez użytkownika, czyli niepochodzącą bezpośrednio od właściciela strony czy obsługującej go agencji. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń, ponieważ dziś kryteria bycia contentem spełnia właściwie każdy ślad, jaki zostawiamy po sobie w Internecie – czy to pisany, czy mówiony, czy graficzny.

Idea User-Generated Content jest osadzona na fakcie, iż wszyscy użytkownicy Internetu są twórcami treści. Warto zatem wykorzystać ich aktywność dla dobra marki, z którą się w jakiś sposób utożsamiają, lubią ją czy po prostu mieli z nią choćby chwilowy kontakt.

Czy wiesz, że…

codziennie na Facebooku publikuje się ponad 350 milionów zdjęć (na Instagramie 95 milionów), a na Twitterze dodaje ponad 500 milionów tweetów? To obrazuje, z jak wielkim zalewem contentu generowanego przez użytkowników mamy do czynienia.

User-Generated Content nie jest jednak wyłącznie sposobem na wzbogacanie treści w serwisach należących do marki. Przede wszystkim jest to element strategii mającej na celu uatrakcyjnienie wizerunku marki, zdobycie zaufania użytkowników oraz pozyskanie darmowego, bardzo wartościowego ruchu organicznego.

Przykłady UGC – sam możesz zawalczyć o takie treści

Jak już wspomnieliśmy User-Generated Content to w zasadzie każdy rodzaj treści, która pochodzi bezpośrednio od użytkownika. Mogą to być chociażby:

  • Posty, zdjęcia, relacje, video, memy, emoji czy zwykłe komentarze na profilu marki w mediach społecznościowych;
  • Dyskusje w komentarzach pod wpisami na blogu marki czy promującymi ją artykułami sponsorowanymi na portalach internetowych;
  • Opinie kupujących pod produktami oferowanymi w sklepie internetowym;
  • Rozbudowane recenzje produktów, w tym opublikowane na blogach influencerskich;
  • Unboxingi;
  • Opinie o marce pod wizytówką w Google Moja Firma;
  • Wzmianki o marce w dyskusjach na forach tematycznych;
  • Opinie o pracodawcy na portalach typu GoWork;
  • Testy produktów, porównania, zestawienia, rankingi;
  • Virale, np. przeróbki reklam, pastiszowe odwołania do marki w twórczości własnej influencerów etc.;

Jak widać użytkownicy mają spore pole do popisu w zakresie promowania marki w Internecie - nie zawsze świadomego. Nie wszyscy przecież zdają sobie sprawę z tego, że publikując jakąkolwiek wzmiankę np. o produkcie czy po prostu komentując post stworzony przez markę de facto przyczyniają się do jej popularyzacji.

Daj klientom przestrzeń do współtworzenia contentu

Wiele marek nadal się przed tym broni, ponieważ – nierzadko słusznie – obawiają się, że niskiej jakości content osłabi wartość marketingową ich wirtualnych mediów. Pod uwagę trzeba również brać wysokie ryzyko pojawienia się contentu, który wprost godzi w wizerunek marki, na przykład poprzez jej krytykę, oczernianie, hejtowanie czy rozsiewanie kłamstw na jej temat. Dlatego podstawą strategii wykorzystania UGC jest stałe monitorowanie Internetu w poszukiwaniu wszelkich informacji o marce.

Jak zachęcić klientów do tworzenia contentu wspierającego wizerunek marki i popularyzującego go w Internecie? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów:

  1. Wprost motywuj użytkowników Twoich mediów i klientów do zostawienia śladu swojej obecności – tworząc wpis na blog zakończ go apelem o zostawienie komentarza, twórz również treści, które same w sobie zachęcają do wzięcia udziału w dyskusji (np. są kontrowersyjne czy wymagające uzupełnienia). Jeśli chodzi o klientów i ich opinie, to możesz po prostu zwracać się z prośbą o podzielenie się recenzją w Internecie, najlepiej ze wskazaniem konkretnego miejsca, w którym można to zrobić (np. link do wizytówki w Google Moja Firma).
     
  2. Stosuj ułatwienia – dobrym przykładem będzie tutaj stworzenie hasztagu marki, który jest łatwy do zapamiętania i atrakcyjnie brzmiący. Dzięki niemu użytkownicy będą dużo chętniej wspominać o marce w swoich relacjach, postach i recenzjach. Chwytliwy hasztag może stać się jednym z ważniejszych elementów brandingu, towarzyszącym głównej nazwie marki czy zastępującym typowy slogan.
     
  3. Zorganizuj konkurs – to sprawdzony sposób na zaktywizowanie użytkowników firmowych mediów społecznościowych. Konkurs na „najlepszy komentarz” czy „najciekawsze zdjęcie z produktem marki” zawsze fajnie działa, szybko zwiększa ilość generowanego contentu, a przy okazji pozwala zbudować społeczność wokół marki.
     
  4. Sam bądź aktywny w Internecie – nie ma mowy o tym, aby użytkownicy i klienci z własnej inicjatywy tworzyli content nawiązujący do marki, jeśli ta sama nie dba o swoją widoczność w sieci. Dlatego radzimy zacząć od opracowania strategii content marketingowej, która pozwoli uporządkować twórczość marki i dotrzeć z nią do tej grupy odbiorców, w której znajdują się potencjalni klienci.
     

Korzyści z User-Generated Content

Dzięki User-Generated Content nie musisz już tak bardzo dbać o stałą i częstą aktualizację treści, ponieważ użytkownicy robią to za Ciebie. Oczywiście nie oznacza to możliwości całkowitego zaniedbania np. firmowego bloga czy profilu na Facebooku, ale jednak szybko zauważysz, że dzięki użytkownikom Twoje media żyją nawet wtedy, gdy przez jakiś czas nie dostarczasz na nie autorskiego contentu (np. z powodu przerwy urlopowej czy braku weny).

User-Generated Content jest również bardzo ważnym narzędziem SEO. Dzięki temu, że użytkownicy wspominają o marce, udostępniają jej treści i chętnie je komentują, w naturalny sposób zwiększa się zasięg marki nie tylko w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim w Google.

Najważniejszą zaletą treści tworzonych przez użytkowników jest ich autentyczność. Dzięki temu media należące do marki stają się wiarygodniejsze i nie są odbierane przez potencjalnych klientów tylko w kategorii reklamowej. Aktywizują ich, stają się platformą nawiązywania bliskich relacji z marką, a to ma bezpośrednie przełożenie na jej popularyzację oraz w konsekwencji na wyniki sprzedażowe.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry