Data wpisu: 08.01.2024

Temat miesiąca: Audyt bloga firmowego. Co (prawdopodobnie) robisz źle?

Blog firmowy to podstawowy kanał komunikacji marki z klientami i świetne narzędzie pozycjonowania, jednak tylko wtedy, gdy jest prowadzony zgodnie z fundamentalnymi zasadami (regularność publikacji, unikalność tekstów, duża wartość merytoryczna artykułów). Trzeba to powiedzieć jasno: większość blogów firmowych istnieje wyłącznie dla celów pozycjonowania witryny i w żaden sposób nie przyczynia się do poprawy wizerunku marki.

Skoro czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie masz podobne obserwacje i chcesz zmienić sposób prowadzenia swojego bloga. Na dobry początek warto przeprowadzić audyt bloga firmowego, który pozwoli Ci ocenić, co i w jakim zakresie robisz źle. Kilka wskazówek znajdziesz w naszym poradniku.

Częstotliwość publikacji

Pierwszą rzeczą, jaką należy sprawdzić w ramach audytu, jest to, jak często nowe artykuły pojawiają się na Twoim firmowym blogu. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy za prowadzenie bloga są odpowiedzialni konkretni pracownicy – można w ten sposób zweryfikować, jak bardzo przykładają się do powierzonych im obowiązków.

Jeśli datownik wskazuje, że ostatni artykuł został opublikowany np. rok temu, to już możesz mieć pewność, że blog nie spełnia elementarnej funkcji – nie wspiera wizerunku Twojej marki biznesowej, a wręcz jej szkodzi (tak rzadkie publikacje mogą sugerować, że w firmie dzieje się coś złego, że zawiesiła działalność etc.).

Regularność

Jeśli ostatni artykuł na blogu jest stosunkowo świeży, to warto określić częstotliwość publikacji. Wiele firm nie przykłada do tego odpowiedniej wagi, godząc się na tworzenie nowych artykułów od czasu do czasu, bez żadnego z góry określonego planu. To częsty błąd.

Chcąc prowadzić blog musisz wiedzieć, kiedy i z jaką częstotliwością będą pojawiać się na nim nowe wpisy – na przykład w każdy czwartek. Służy to nie tylko zachowaniu regularności, ale też sprzyja poważnemu traktowaniu bloga jako narzędzia marketingu.

Dobór tematów

Ważnym elementem audytu bloga jest przeanalizowanie podejmowanych na nim tematów. Sprawdź, czy nie są to tylko bezpieczne evergreeny i artykuły o niczym, ale także unikalne treści, które nie pojawiają się na blogach konkurencji.

Blog firmowy nie służy naśladownictwu, ale wyznaczaniu własnych standardów komunikacji z klientami. To Twoje treści powinny być inspiracją dla innych firm z branży, nie odwrotnie.

Wyczerpująca treść

Zasada jest prosta: jeśli nie masz czasu na pisanie bloga, to musisz mieć pieniądze na zlecanie tego profesjonalistom. W każdym innym scenariuszu blog prędzej czy później stanie się farsą i wtedy lepiej w ogóle z niego zrezygnować, niż narażać markę na problemy wizerunkowe.

Pisanie artykułów na kolanie, byle tylko coś opublikować, kompletnie mija się z celem. Lepiej zmniejszyć częstotliwość publikacji, natomiast dostarczać wyczerpujące, eksperckie treści, które rzeczywiście dogłębnie omawiają jakiś problem, a nie tylko delikatnie o niego zahaczają.

Przydatność artykułów

Częstym nieporozumieniem jest to, że właściciele blogów firmowych prowadzą je z bliżej nieokreślonego powodu. Zapominamy, że bloga pisze się dla czytelników, a nie dla sztucznej inteligencji.

Gdy uświadomimy sobie, że dany artykuł rzeczywiście ktoś przeczyta i na jego podstawie wyrobi sobie opinię o marce, to perspektywa diametralnie się zmienia, podobnie jak sama treść.

W ramach audytu upewnij się, czy na Twoim blogu firmowym są artykuły wnoszące coś nowego do stanu wiedzy czytelników, czy nie wprowadzają w błąd, czy nie podważają eksperckości autora/marki, czy faktycznie rozwiązują jakieś problemy klientów etc.

Podsumowanie

Samo przeprowadzenie audytu bloga firmowego oczywiście nic nie znaczy, jeśli konsekwencją tego nie będzie opracowanie listy zaleceń, które przyczynią się do zwiększenia udziału bloga w strategii marketingowej Twojej firmy.

Najważniejsze jest to, aby przestać traktować blog wyłącznie w kategoriach narzędzia SEO, a przełożyć akcent na tworzenie artykułów, które pokażą ekspercką twarz marki, przyczynią się do uświadamiania klientów oraz będą budować zaufanie do oferty firmy.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry