Data wpisu: 05.09.2022

Marketing dla JDG – przegląd najskuteczniejszych narzędzi

Spośród ponad 2,5 miliona przedsiębiorstw w Polsce około 90% to jednoosobowe działalności gospodarcze. To one stanowią krwioobieg polskiej gospodarki. Wśród JDG nie brakuje firm, w których pracuje tylko jedna osoba – właściciel. Samodzielne prowadzenie działalności jest ciężkim kawałkiem chleba i w pewnym momencie może się przerodzić jedynie w alternatywę dla etatu. Aby do tego nie dopuścić i dać sobie szansę na rozwój, przedsiębiorca powinien zainwestować w konkretne działania marketingowe. W naszym artykule znajdziesz przegląd narzędzi marketingu dedykowanych JDG, które są dostępne nawet na przeciętną kieszeń.

Blog firmowy

To narzędzie nie powinno być rozpatrywane w kategorii propozycji, ale wręcz konieczności. Mając JDG i pracując we własnej firmie w pojedynkę musisz zacząć od zbudowania eksperckiego wizerunku. Dzięki temu zyskasz bezcenne zaufanie ze strony klientów. Nie stoi za Tobą żadna powszechnie rozpoznawalna marka, dlatego „wąskim gardłem” Twojego biznesu jest nieufność. Udowodnij klientom, że wiesz, jak świadczyć konkretne usługi. Eksperckie artykuły poradnikowe na blogu prędzej czy później poprawią również widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google, ściągając na nią cenny ruch organiczny – to najlepsza metoda na tanie pozycjonowanie.

Artykuły sponsorowane

W małym biznesie pełnią dokładnie tę samą funkcję co artykuły na firmowym blogu. Ich podstawowym celem jest zyskanie zasięgu w Internecie i dotarcie do potencjalnych klientów z atrakcyjnym, wartościowym czy wręcz eksperckim przekazem. Dodatkowo zyskasz mocne linki zewnętrzne, co jest kluczowym elementem kampanii SEO.

Social media

Trudno o bardziej oczywistą propozycję dla JDG. Media społecznościowe wciąż dają gwarancję uzyskania sporego zasięgu w Internecie. W dodatku można je prowadzić samodzielnie, praktycznie bez żadnych dodatkowych kosztów. Nie jest to natomiast samograj: sukces w mediach społecznościowych zależy od prawidłowego dobrania kanałów komunikacji z klientami pod kątem charakteru marki, przedmiotu jej działalności, a także tego, jak dużo czasu przedsiębiorca może poświęcić na prowadzenie swoich profili.

Atrakcyjna strona internetowa

W zasadzie powinniśmy byli od tego zacząć. Wiemy, że wielu początkujących przedsiębiorców, zwłaszcza samozatrudnionych, rezygnuje z posiadania własnej strony internetowej na rzecz np. darmowej wizytówki w Google czy strony na Facebooku. Nie warto jednak szukać tutaj oszczędności.

Po pierwsze: inwestując we własną stronę www od razu zyskujesz narzędzie, wokół którego możesz budować pierwszą kampanię marketingową w sieci. Po drugie: nie łudź się, że rezygnujesz ze strony tylko na jakiś czas. Jeśli nie zamówisz jej od razu, to później będzie Ci tylko trudniej podjąć decyzję o jej wykonaniu.

Portale kariery 

Jeśli jeszcze nie masz profili na portalach typu LinkedIN, to warto szybko nadrobić zaległości. Zwłaszcza zakładając, że chcesz rozwijać swoją działalność gospodarczą wokół konsekwentnie wzmacnianej marki osobistej branżowego eksperta. Treści kolportowane za pośrednictwem portalu kariery, na przykład merytoryczne wpisy na blogu, będą trafiać do osób mogących zweryfikować Twoje kwalifikacje. Jeśli ta weryfikacja przebiegnie pomyślnie, to spodziewaj się propozycji współpracy ze strony innych branżowych podmiotów.

Webinary

Zorganizowanie webinaru może się wydawać szalenie trudnym zadaniem, ale to tylko pozory. Jeśli jesteś specjalistą i masz coś ciekawego czy ważnego do przekazania swoim klientom, to zaproś ich do udziału w bezpłatnym webinarze. Zyskasz w ten sposób świetną okazję do zaprezentowania swoich kompetencji zawodowych, a tym samym do wzmocnienia marki osobistej, co jest fundamentem marketingu JDG.

YouTube

Coraz więcej właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych planuje wzmocnić swój marketing obecnością na platformie YouTube. To rzeczywiście może być świetny kanał komunikacji z klientami, budowania zasięgów i kreowania eksperckiego wizerunku, o ile masz dobry pomysł na wyróżnienie się, czas na kręcenie i montowanie filmów oraz dużo zapału. YouTube jest niestety bardzo angażujący i zdecydowana większość kanałów zostaje porzucona po kilku czy kilkunastu filmikach. Dobrze się zastanów, czy na pewno możesz się w to zaangażować, aby jednocześnie nie zaniedbywać blogowania czy prowadzenia profili w mediach społecznościowych.

Zaletą wymienionych narzędzi jest również to, że żadne z nich nie nadwyręży Twojego budżetu marketingowego. Zwłaszcza, że początkowo możesz wdrożyć prostą kampanię np. content marketingową we własnym zakresie, nie ponosząc z tego tytułu żadnych kosztów (poza czasem).

Najważniejsze jest to, aby mając JDG nie rezygnować z budowania rozpoznawalnej, atrakcyjnej marki. Zastanów się, czy chcesz iść w kierunku stworzenia silnej marki osobistej, czy może zbudować markę biznesową w ramach strategii sukcesywnego rozwoju przedsiębiorstwa (zwiększanie zatrudnienia, poszerzanie pola działania, wprowadzanie nowych produktów i usług do oferty).

Na dobry początek dobrze jest więc przejść trudny etap pozycjonowania marki na rynku, co bardzo ułatwi Ci dobranie poszczególnych narzędzi marketingowych i wyznaczenie sobie celu, w którym będzie podążać Twoja JDG.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry