Data wpisu: 04.12.2021

Podstawy web designu. Czym jest white space?

Chcąc zamówić stronę internetową dla swojej firmy czy organizacji warto być na bieżąco z obowiązującymi trendami. Niektóre z nich są niezmienne od lat i do tej kategorii z pewnością zaliczymy white space. Co to takiego? Jaką spełnia funkcję na stronie internetowej i jakie przynosi korzyści? Wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika.

Co to jest white space?

White space (inaczej biała przestrzeń lub przestrzeń negatywna), to po prostu pusta przestrzeń utworzona pomiędzy elementami projektu strony internetowej – ale nie tylko, ponieważ pojęcie white space funkcjonuje również w projektowaniu logo, reklam, opakowań etc.

White space to forma tła dla poszczególnych elementów graficznych i pole, w którym nie można umieścić nic innego. Obszar ten ma umożliwić skupienie wzroku na kluczowej formie graficznej, którą może być np. logo marki, zdjęcie główne czy chociażby przycisk CTA na stronie internetowej.

To warto wiedzieć

Sztandarowym przykładem zastosowania white space jest strona główna wyszukiwarki Google, gdzie logo i pole wyszukiwarki otacza wielka przestrzeń bieli, niezagospodarowana innymi elementami.

Dzięki zastosowaniu przestrzeni negatywnej główny obiekt jest lepiej wyeksponowany, na czym zyskuje zarówno kompozycja, jak i skuteczność przekazu – jest to szczególnie ważne w przypadku stron sprzedażowych oraz wizerunkowych, których celem jest zwiększenie świadomości marki.

Rodzaje white space

Biała przestrzeń może mieć różny zakres, czyli powierzchnię, zależnie od potrzeb i charakteru danego projektu. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje white space, czyli:

1. White space mikro – tutaj przestrzeń negatywna jest stosowana przede wszystkim w celu zwiększenia odległości między fragmentami tekstu, na przykład w formie interlinii (w typografii nazywamy to światłem). Dzięki temu tekst jest przyjaźniejszy w odbiorze, użytkownik chętniej go przeczyta i lepiej zrozumie oraz łatwiej zapamięta.

2. White space makro – tutaj stosujemy już znacznie większe przestrzenie między poszczególnymi elementami graficznymi, na przykład zostawiamy white space między menu strony a nagłówkiem, tekstem a przyciskiem CTA, zdjęciem a stopką etc.

Zalety stosowania white space

Współczesny web design musi być ukierunkowany już nie tylko na estetykę, ale przede wszystkim użyteczność strony internetowej. White space idealnie wpisuje się w ten postulat, ponieważ stosując przestrzeń negatywną osiągamy kilka ważnych celów:

  • poprawia się czytelność strony internetowej,
     
  • odbiorca od razu trafia na kluczowe elementy strony i skupia na nich swój wzrok,
     
  • lepiej eksponujemy te elementy, które prowadzą do konwersji (np. przyciski CTA, formularz kontaktowy),
     
  • strona sprawia wrażenie uporządkowanej, schludnej,
     
  • zatrzymujemy użytkownika na stronie, ponieważ nie ma on poczucia chaosu i natłoku treści,
     
  • grupujemy kluczowe informacje, co jest szczególnie ważne w przypadku stron firm o mocno rozbudowanej ofercie.
     

Jak widać biała przestrzeń pełni szalenie ważną funkcję w praktycznie każdym projekcie graficznym, z akcentem na layout strony internetowej. Warto o tym pamiętać przed zarzuceniem grafikowi, że np. marnuje wolne miejsce i nie ma pomysłu na jego wykorzystanie.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry