Branding, czyli budowanie rozpoznawalnej, atrakcyjnej marki, to złożony i długotrwały proces. Składają się na niego różne elementy, nie tylko marketingowe, ale też stricte biznesowe. Ważnym, a jednocześnie nagminnie lekceważonym składnikiem brandingu jest wartościowa treść, która odgrywa wręcz kluczową rolę w budowaniu marki, pozwalając komunikować jej wartości i akcentować odmienność na tle konkurencji. Treść pisana stanowi nieodzowną część kompleksowej strategii marketingowej, przyciągając uwagę odbiorców, budując zaufanie do marki i wzmacniając jej pozycję rynkową.
Wiele marek chcących zainwestować w dobrą treść i content marketing nie do końca wie, jak się za to zabrać. W naszym poradniku omawiamy 9 podstawowych taktyk skutecznego wykorzystania treści w procesie brandingu.
Każda treść publikowana przez markę musi dokładnie odzwierciedlać jej charakter. Wiedząc, jaki biznes budujemy i do kogo adresujemy ofertę, możemy opracować spójną komunikację, co jest warunkiem zdobycia zaufania odbiorców. Marka nie może komunikować się z klientami w sposób chaotyczny, ponieważ stałaby się niewiarygodna.
Przykładowo: natrafiając na treści Apple od razu można rozpoznać, że mamy do czynienia z marką technologiczną, która skraca dystans, pozostając jednak profesjonalną.
Punktem wyjścia jest zatem wypracowanie stylu komunikacji, który dobrze oddaje wartości marki. Zalecamy stworzenie szablonu komunikacji szczegółowo opisującego, jakich zwrotów należy używać w treści, jaki przybrać ton wypowiedzi, czy zwracać się do odbiorców bezpośrednio czy w formie grzecznościowej etc.
Opowiadanie historii to świetny, niezawodny sposób na zdobycie uwagi odbiorcy i zaangażowanie go w życie marki. Dobry storytelling ułatwia zbudowanie emocjonalnej więzi z potencjalnym klientem. Warto zatem inwestować w treści, które kreują świat marki, dodając jej autentyczności.
Tutaj sztandarowym przykładem będzie marka Nike, która w swojej komunikacji konsekwentnie używa storytellingu, skupiając się na podkreślaniu, że historie sukcesu jej ambasadorów (sportowców) są nierozerwalnie związane z produktami marki.
Ważną taktyką wykorzystania treści w brandingu jest tworzenie materiałów, które mają realną wartość dla odbiorców. To zasadnicza różnica między reklamą a content marketingiem. Ten drugi skupia się na treściach edukacyjnych, które pozwalają kreować ekspercki wizerunek marki i stopniowo wzmacniać jej branżową pozycję.
Walor edukacyjny można nadać dowolnym treściom, od artykułów blogowych, przez artykuły sponsorowane, aż po e-booki, instrukcje czy opisy produktów i usług.
W procesie brandingu wykorzystujemy wyłącznie autorskie, w pełni unikalne treści. Oczywiście, że trudno jest wciąż opracowywać tematy np. artykułów, które nie zostały jeszcze poruszone przez konkurencję czy nie funkcjonują w przestrzeni Internetu, natomiast śmiało można rzucać na nie nowe spojrzenie. Unikalne treści nie tylko budują zaufanie do marki, ale są też świetnie odbierane przez algorytm wyszukiwarki, co przekłada się na korzyści dla pozycjonowania strony www marki.
Bardzo ważne jest dostosowanie treści do potrzeb i preferencji odbiorców marki. W zalewie tekstów wygenerowanych przez AI, spersonalizowane treści mocno się wyróżnią, zwiększając atrakcyjność marki.
Personalizacja może polegać na tworzeniu treści, które nawiązują do konkretnych problemów potencjalnych klientów. Jeśli np. regularnie otrzymujesz zapytania o cenę produktu, a z jakiegoś powodu nie możesz jej podać wprost na stronie internetowej, to aż prosi się o stworzenie serii artykułów poradnikowych na firmowym blogu z wyjaśnieniem, co wpływa na cenę, jak ją wstępnie oszacować itd. Później możesz odsyłać klientów do tych artykułów, upraszczając obsługę i dając klientom konkretne, satysfakcjonujące ich rozwiązanie.
Treść, która wspiera branding marki, musi sprzyjać budowaniu relacji z odbiorcami. Dobrze jest otrzymywać informację zwrotną od klientów, czy np. dany artykułów odpowiedział na wszystkie ich pytania, a jeśli nie, to jakie jeszcze mają wątpliwości. Do takiej interakcji świetnie nadają się media społecznościowe. Warto publikować w nich krótkie, angażujące treści, a także wykorzystywać jako kanał dystrybucji bardziej rozbudowanej treści, po prostu odsyłając użytkowników np. na blog firmowy.
Marki nie muszą ograniczać się do publikowania treści tylko na swojej stronie internetowej czy w mediach zewnętrznych. Świetnym sposobem na poszerzenie grona odbiorców jest stworzenie własnego kanału dystrybucji. Może to być np. grupa na Facebooku poświęcona tematyce związanej z działalnością marki (np. firma zajmująca się detailingiem samochodów tworzy grupę dla pasjonatów motoryzacji), choć lepszym pomysłem będzie stworzenie własnego portalu tematycznego.
Uruchomienie takiego portalu nie musi kosztować majątku, a pozwoli zbudować społeczność wokół przedmiotu działalności marki, umożliwiając jej stałe ugruntowywanie pozycji rynkowej i kreowanie eksperckiego wizerunku.
Sprawdź, jak łatwo możesz uruchomić własny portal tematyczny.
Można, a wręcz warto to połączyć ze storytellingiem. Dużo łatwiej przychodzi nam utożsamiać się z innymi ludźmi, dlatego wszystkie czołowe marki na świecie mają swoich ambasadorów. Nie potrzebujesz jednak inwestować w influencer marketing, aby nadać „twarz” swojej marce – wykorzystaj do tego własny zespół, prezentując jego kompetencje.
Wystarczy pamiętać o tym, aby w treściach tworzonych na potrzeby brandingu przemycać informacje o konkretnych ludziach stojących za marką. Może to być np. wywiad z głównym technologiem czy po prostu podpisanie artykułu na blogu imieniem i nazwiskiem autora, który jest jednocześnie osobą związaną z marką.
Treści tworzone na potrzeby brandingu powinny być wartościowe i atrakcyjne, ale to wcale nie stoi na przeszkodzie, aby były także łatwe do znalezienia w Internecie. Koniecznością jest ich poprawne zoptymalizowanie pod kątem słów kluczowych związanych z działalnością Twojej marki. Jeśli tych słów jest sporo, to chcąc uniknąć efektu ich nadmiernego zagęszczenia, co odbija się na jakości tekstu, warto tworzyć dłuższe, wyczerpujące artykuły – Google bardzo je lubi i docenia w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu treści Twojej marki będą lepiej widoczne, a ich oddziaływanie na odbiorców mocniejsze.
Treści odgrywają nieocenioną rolę w procesie brandingu. Język pozostaje podstawowym narzędziem komunikacji, dlatego nie da się prezentować oferty, wartości czy dowolnych przymiotów marki z pominięciem treści pisanej.
Wbrew temu, co próbują udowodnić np. agencje specjalizujące się w influencer marketingu, treść nie trąci anachronizmem w dobie kultury obrazków i shortów. Wprost przeciwnie: rozbudowana, wartościowa treść staje się dziś ekskluzywnym instrumentem kreowania wizerunku marki.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.