Data wpisu: 30.03.2016

SEM lub SEO – na czym polega różnica i co będzie lepsze dla Twojej firmy?

Strony internetowe dla firm powstają w różnych celach, ale zawsze mają wspólny mianownik: ich właściciele chcą, aby witryna była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania (na czołowych pozycjach), a przez to chętnie odwiedzana przez potencjalnych klientów. Aby to osiągnąć trzeba zainwestować w działania poprawiające pozycję strony i kierujące na nią ruch z różnych źródeł. Zapominając o tanim i nieskutecznym pozycjonowaniu zostają nam praktycznie tylko dwa wyjścia: SEM lub SEO. Czym się różnią? Co będzie lepsze dla Twojej firmy?

SEM – gdy zależy Ci na natychmiastowych efektach

W polskich realiach SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, to przede wszystkim płatne kampanie linków sponsorowanych. Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę jakąś frazę (np. mechanik Kraków), na pierwszych pozycjach oraz z boku strony wyświetlą Ci się wyniki oznaczone żółtym paskiem z napisem Reklama. To właśnie linki sponsorowane, za których wyświetlanie się płaci.

SEM ma wiele wariantów, jednak w praktyce póki co sprowadza się tylko do kampanii AdWords. Jest to bardzo dobry sposób na szybkie zdobycie ruchu na stronie.

Uruchamiając kampanię reklamową określa się jej budżet (dzienny) i płaci tylko za efekty, czyli za każde kliknięcie w link prowadzący do naszej strony. Google samo ocenia, którym użytkownikom warto wyświetlać linki sponsorowane (na podstawie ich zapytań oraz wcześniejszych zachowań). Rozwinięciem AdWords jest kampania banerowa – wówczas rolę linka przejmuje reklama graficzna wyświetlająca się w okienkach na stronach www.

SEO – gdy chcesz efektów długofalowych

Nowoczesne i jedyne skuteczne SEO, to przede wszystkim inwestowanie w dobrej jakości treść na stronie www i w źródłach zewnętrznych. Nie licz na to, że jakaś firma powstawia w różnych miejscach tysiąc linków prowadzących do Twojej strony, weźmie za to 79 złotych, a Ty będziesz królem wyszukiwarki. To tak już nie działa i bardzo dobrze.

Przez SEO musisz więc rozumieć walkę o jak największy ruch odesłany na stronę z organicznych wyników wyszukiwania, a nie płatnych linków. Chodzi o to, aby potencjalni klienci trafiali do Ciebie, bo wyszukiwarka podała im adres Twojej witryny jako potencjalnie najlepiej odpowiadający ich zapytaniu. Jak to osiągnąć?

Podstawa to treść na stronie. Jeśli będzie słaba, bezwartościowa i pełna błędów, Google może nawet uznać taką witrynę za śmietnik. To samo dotyczy kopiowania contentu z innych stron (double content), co często kończy się nałożeniem na witrynę filtra.

Drugim krokiem jest regularne dodawanie świeżych, merytorycznych i wartościowych dla czytelników treści – najlepiej na blogu firmowym. Jego prowadzenie jest dość czasochłonne, dlatego szukając specjalistów od SEO zainteresuj się przede wszystkim ofertą agencji content marketingowych i copywriterskich.

Trzeci krok to publikowanie świetnego contentu w mediach zewnętrznych – na wartościowych portalach tematycznych czy innych blogach. Nazywamy to dystrybucją. Jeśli Google zanotuje, że na takiej popularnej stronie znalazł się wiarygodny link odsyłający do Twojej witryny, na pewno poprawi pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

W takim razie SEM czy SEO?

Wszystko zależy od oczekiwań i planów biznesowych. Optymalnie jest inwestować w dobrej jakości SEO, a jednocześnie prowadzić kampanię linków sponsorowanych. Jeśli jednak nie masz na to budżetu i musisz się na coś zdecydować, wówczas polecamy SEO. Jest to rozwiązanie, które nie przyniesie natychmiastowych efektów, ale będą one trwałe, a sama inwestycja w dłuższej perspektywie okaże się znacznie tańsza.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry