Co prawda pierwsza fala fascynacji narzędziami AI, zwłaszcza chatbotami, wyraźnie opadła, ale nie miejmy złudzeń: ich udział w naszym codziennym życiu będzie coraz większy. Zasadne staje się już pytanie nie czy, ale kiedy chatboty staną się realną alternatywą dla wyszukiwarki Google. Ta prognoza wymusza zmianę w podejściu do SEO. Obecnie nie możemy już skupiać się tylko na pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Lekceważenie tematu SEO w chatbotach AI jest bardzo ryzykowne i może spowodować przegapienie ogromnej szansy na wyprzedzenie konkurencji w tym newralgicznym obszarze marketingu internetowego.
Kluczowego znaczenia nabiera dziś uzupełnienie strategii marketingowej o optymalizowanie treści pod kątem właśnie chatbotów AI, o czym więcej przeczytasz w naszym poradniku.
Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Chatboty AI, takie jak ChatGPT czy Google Bard, są z nami od kilku lat, a prawdziwy boom na takie narzędzia wybuchł dopiero w 2022 roku. Pomimo tak krótkiego stażu już teraz odgrywają one ważną rolę w dostarczaniu nam informacji. Używamy ich nie tylko dla ułatwienia sobie pracy, ale też do uzyskiwania szybkich, kompleksowych i skondensowanych odpowiedzi na różne pytania.
O tym, że chatboty w końcu wyprzedzą wyszukiwarkę Google, zadecyduje wygoda. Są to narzędzia szybsze, łatwiejsze w obsłudze i idealnie wpisujące się w powszechny trend szukania gotowych rozwiązań, bez potrzeby nadmiernego zaangażowania intelektualnego. Pisząc wprost: jako społeczeństwo strasznie się rozleniwiliśmy. Przeciętny Polak w całym 2024 roku przeczytał… pół książki. Nie ma zatem podstaw, aby sądzić, że nagle się zreflektujemy i zaczniemy poświęcać czas na żmudne wyszukiwanie informacji w Google, skoro możemy je otrzymać od ręki dzięki chatbotom.
Zresztą samo Google ma pełną świadomość tego, że jego dominująca, monopolistyczna pozycja jako źródła informacji w Internecie jest mocno zagrożona właśnie przez AI. Nieprzypadkowo gigant z Mountain View stworzył własnego chatbota – Bard – i zaimplementował go w wyszukiwarce oraz ekosystemie Android.
Z przełomowymi trendami jest tak, że początkowo się je bagatelizuje. I z dokładnie takim schematem mamy do czynienia w kontekście SEO w chatbotach AI. Obecnie nadal mało firm inwestuje w takie działania, skupiając się na wyszukiwarce Google. Sytuacja zmieni się w momencie, gdy chatboty – zgodnie z naszą predykcją – staną się dominującymi źródłami informacji. Wówczas zmiana strategii SEO będzie nie tylko trudniejsza, ale też droższa. Warto więc wykorzystać obecne okno.
Optymalizacja treści pod kątem AI ma na celu przede wszystkim sprawienie, aby to Twoja firma i Twoje usługi były uwzględniane w odpowiedziach udzielanych przez chatboty.
Przeprowadź prosty test i zapytaj darmową wersję ChataGPT o wskazanie TOP 10 marek działających w Twojej branży. Prawdopodobnie na liście nie znajdzie się Twoja firma. Powód? Chat nie wie o jej istnieniu lub nie uwzględnia jej z uwagi na zbyt ograniczony zasięg marki w sieci. Można i warto to zmienić poprzez działania SEO, czyli dostosowanie tworzonych treści do algorytmów sztucznej inteligencji, które przetwarzają i wybierają informacje według konkretnego klucza.
Chatboty AI są najprostszymi narzędziami z kategorii tzw. sztucznej inteligencji – choć z samą inteligencją nie mają wiele wspólnego. To nic innego jak aplikacje, które bazują na technologii uczenia maszynowego, czerpiąc wiedzę z powszechnie dostępnych zbiorów danych – głównie wyszukiwarki Google.
Działanie chatbota można obrazowo porównać do osoby, która ma niebywałą umiejętność błyskawicznego przeglądania całej zawartości Internetu i tworzenia treści na podstawie znalezionych informacji. „Wiedza”, jaką dzieli się z nami chatbot, nie pochodzi od niego i nie wykracza poza to, co bylibyśmy w stanie znaleźć samodzielnie w Google – tylko zajęłoby nam to znacznie więcej czasu.
Oczywiście chatboty nie podają nam pierwszych-lepszych informacji. Istotą działania takich generatorów jest to, że potrafią wyselekcjonować wartościowe treści, kierując się kilkoma zasadniczymi kryteriami:
Oczywiście trudno jest w krótkim czasie prześcignąć liderów branży i sprawić, że np. młoda marka odzieżowa będzie promowana przez chatbot na równi z Nike, Adidasem czy Chanel. Są na to znacznie większe szanse w przypadku marek działających w jakiejś niszy czy mających unikalny produkt, jak i tych, które stawiają na pozyskiwanie klienta lokalnego (np. użytkownik chatbota prosi o wskazanie 10 polecanych restauracji w Otwocku).
Aby Twoja marka lub tworzone przez nią treści były uwzględniane przez chatboty AI, musisz zacząć od optymalizacji strony internetowej, dbając o jej dobrą widoczność w Google. Zrób to poprzez:
Najważniejsze jest natomiast tworzenie wartościowych treści, które z czasem mogą zostać zauważone przez chatboty AI i uwzględnione w odpowiedziach udzielanych użytkownikom. Algorytm tzw. sztucznej inteligencji nie potrafi obiektywnie ocenić jakości treści, bazując na konkretnym schemacie weryfikacji. Bierze pod uwagę takie kwestie, jak:
Bardzo ważnym kryterium branym pod uwagę przez chatboty jest także autorytet domeny. Tego typu aplikacje nie potrafią ocenić, czy dana marka cieszy się zaufaniem, czy jest rozpoznawalna itd. Podejmują decyzję w oparciu o autorytet domeny, stąd częściej rekomendują odpowiedzi ze stron o długiej historii, bezpiecznych (HTTPS obowiązkowo!), zawierających sporo linków prowadzących do wiarygodnych źródeł i oczywiście takich, do których linkuje się z innych zaufanych stron. Istotne jest zatem dbanie o budowanie zaplecza linków, chociażby przy wykorzystaniu artykułów sponsorowanych.
Jeśli natomiast kierujesz swoją ofertę głównie na rynek lokalny, to bezwzględnie zadbaj o stworzenie wizytówki w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu chatboty mogą lepiej identyfikować Twoją firmę jako lokalnego dostawcę. Ważne jest przy tym zoptymalizowanie wizytówki, czyli zaktualizowanie danych kontaktowych, dodanie zdjęć, aktualizowanie cennika/menu, odpowiadanie na opinie klientów oraz pozyskiwanie jak największej liczby opinii.
Na koniec wspomnijmy również o aktywności marki w różnych kanałach komunikacji online. Chatboty uznają za wiarygodną tę markę, która funkcjonuje w przestrzeni Internetu również poza firmową stroną www, czyli np. na portalach branżowych (artykuły sponsorowane), na YouTube (filmy poradnikowe, wywiady) czy w mediach społecznościowych.
Rozumiejąc, w jaki sposób chatboty AI wybierają treści, na podstawie których generują odpowiedzi dla użytkowników, możesz stosunkowo łatwo dostosować swoje działania SEO pod kątem algorytmu. Wymaga to sumienności, sporych nakładów pracy i przede wszystkim inwestycji w jakościową treść, co znacząco zwiększy szansę na to, że chatboty AI będą rekomendować Twoje usługi swoim użytkownikom, a Twoim potencjalnym klientom.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.