Data wpisu: 29.12.2022

Temat miesiąca. Jak opracować plan marketingowy na 2023 rok?

Na pewno wiesz, że działanie po omacku to przepis na biznesową porażkę. Ta zasada sprawdza się również w marketingu. Jeśli podejmujesz przypadkowe działania mające na celu wypromowanie Twojej marki, to nigdy nie osiągniesz oczekiwanych rezultatów, przepalisz budżet na bezsensowne procesy i nie będziesz mieć kontroli nad kampanią.

Aby uniknąć podobnego scenariusza należy opracować konkretny plan marketingowy. Ponieważ jesteśmy u progu nowego roku i w wielu firmach jest to spokojniejszy czas (z uwagi na świąteczno-noworoczne urlopy), to warto znaleźć chwilę na samodzielne stworzenie takiego planu. Wykorzystaj do tego nasze wskazówki.

Zacznij od analizy SWOT

Analiza SWOT to nic innego jak rzetelne określenie mocnych i słabszych stron swojej oferty, a także szans oraz zagrożeń, jakie czekają na rynku. To podstawa, jeśli chcesz opracować sensowny plan marketingowy na 2023 rok.

Przeprowadzając analizę SWOT nie skupiaj się tylko na swoim biznesie, który przecież nie funkcjonuje w próżni. Zwróć uwagę na działania konkurencji. Zastanów się, w czym jej produkty i usługi są lepsze, a w czym gorsze od Twoich? Co możesz zaoferować klientom, czego nie zapewnia konkurencja? W ten sposób od ręki znajdziesz unikalną przewagę konkurencyjną, wyróżnik marki, wokół czego warto zbudować całą komunikację marketingową.

Zdefiniowanie grupy docelowej

Tworząc plan marketingowy musisz wiedzieć, do kogo adresujesz swoją ofertę. Dzięki temu jesteś w stanie precyzyjnie dopasować np. język i formę komunikacji. Zupełnie innych narzędzi marketingowych używamy w stosunku do seniorów, innych w przypadku młodzieży itd.

Na tym etapie radzimy skupić się na opracowaniu persony, czyli osobowości kupującego. Pomyśl, kim jest Twój klient, jakie cechy produktu mają dla niego kluczowe znaczenie, jaki jest jego status majątkowy, gdzie mieszka, ile ma lat, jakie uniwersalne wartości wyznaje itd. Im więcej szczegółów złoży się na obraz persony Twojego klienta, tym lepiej.

Rada

Informacje na temat przedstawicieli Twojej grupy docelowej możesz czerpać np. z Google Analytics (statystyki odwiedzin strony), z listy zamówień, a także z obserwacji działań marketingowych podejmowanych przez bezpośrednią konkurencję.

Określ cele kampanii

Plan marketingowy nie powstaje w celach hobbystycznych. Potrzebujesz go, aby unaocznić sobie korzyści, jakie możesz osiągnąć dzięki wdrożeniu konkretnych działań w obszarze marketingu. Pomyśl, jakie cele są dla Ciebie kluczowe. Może to być np.:

Pamiętaj, że wyznaczane cele muszą być: konkretne, mierzalne i określone w czasie, zgodnie z zasadą ustalania celów SMART. Nie ma sensu porywać się z motyką na słońce i wmawiać sobie, że jesteś w stanie w ciągu 12 miesięcy osiągnąć pozycję branżowego lidera, skoro są to tylko fantazje, niemające żadnego uzasadnienia w posiadanym budżecie czy zapleczu techniczno-intelektualnym przedsiębiorstwa.

Wyznacz realne terminy wdrożenia poszczególnych etapów kampanii

Każdy plan ma sens wyłącznie wtedy, gdy jesteśmy w stanie go zrealizować. Aby nie dopuścić do typowej dla działań marketingowych prokrastynacji (czyli wiecznego odkładania na później), już na tym etapie wskaż terminy, w których chcesz osiągnąć zamierzone cele.

Planujesz stworzenie nowej strony internetowej? Biorąc pod uwagę terminy obowiązujące w agencjach interaktywnych, możesz oczekiwać, że witryna będzie gotowa w przeciągu 1-1,5 miesiąca. Chcesz zacząć przygodę z blogowaniem? Opracowanie kilkunastu artykułów na start to kwestia 2-3 tygodni. Przykłady można mnożyć.  

Ustal swój budżet

Plan marketingowy musi uwzględniać możliwości finansowe Twojego przedsiębiorstwa. Nie sztuką jest wyznaczyć sobie super ambitne cele, których nie da się później osiągnąć z powodu braku funduszy.

Jeśli nie wiesz, ile może kosztować realizacja konkretnych planów (np. produkcja strony www, uruchomienie portalu tematycznego, publikacja serii artykułów sponsorowanych, pozycjonowanie itd.), to nie wahaj się napisać maila do kilku agencji marketingowych z prośbą o wycenę. Pozwoli Ci to poznać realne koszty wdrożenia wstępnie przyjętych rozwiązań.

Na koniec jeszcze jedna wskazówka

Zastanów się nad wybraniem partnera odpowiedzialnego za realizację planu marketingowego. Jeśli marketing leży daleko poza zakresem Twoich kompetencji, nie narzekasz też na nadmiar wolnego czasu i nie możesz sobie pozwolić na stworzenie wewnętrznego działu marketingu, to rozsądnie będzie nawiązać współpracę z agencją oferującą kompleksową obsługę marketingową.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry