Data wpisu: 11.12.2023

Marketing edukacyjny: czym jest i dlaczego warto wykorzystać tę strategię?

Marketing edukacyjny to stosunkowo mało znany termin, przez który można rozumieć albo promowanie marki przedsiębiorstwa wśród uczniów i studentów (przyszłych klientów oraz pracowników), albo edukowanie klientów i tym samym zyskanie ich zaufania do kompetencji przedsiębiorstwa. W naszym artykule skupimy się na tej drugiej strategii, która w długim terminie może przynieść znakomite rezultaty wizerunkowe, a docelowo także sprzedażowe.

Co należy rozumieć przez marketing edukacyjny?

Marketing edukacyjny to działania, które pozwalają promować markę przedsiębiorstwa poprzez edukowanie klientów. Ta strategia pozwala docierać do klientów z profesjonalnym, fachowym, wręcz eksperckim, a przy tym nienachalnym przekazem.

Jedną z podstawowych zalet marketingu edukacyjnego jest to, że w oczach klientów nie ma on znamion reklamy. Klient, który zetknął się z wartościowym przekazem marki, odnosi z tego tytułu konkretne korzyści – pogłębia swoją wiedzę, pozyskuje nowe informacje, rozwiązuje jakiś problem itd. Towarzyszą mu więc pozytywne emocje, co przekłada się na dobre doświadczenie z kontaktu z marką i tym samym na jej łatwiejsze zapamiętanie oraz nabranie do niej zaufania.

Formy marketingu edukacyjnego

Marketing edukacyjny jest nierozerwalnie związany z content marketingiem, dlatego można tutaj wskazać wiele wspólnych narzędzi. Do najważniejszych z nich zaliczamy:

  • Artykuły eksperckie publikowane na firmowym blogu;
  • Merytoryczne artykuły poradnikowe publikowane w formule tekstów sponsorowanych;
  • Wywiady dla mediów branżowych i ogólnopolskich (newsowe, jak i sponsorowane);
  • Cykle poradnikowe w mediach społecznościowych;
  • Kanał edukacyjny na YouTube i TikToku;
  • Bezpłatne e-booki (rozdawane np. za zapisanie się do newslettera);
  • Newsletter z aktualnościami z branży;
  • Szczegółowe, rozbudowane opisy produktów i usług;
  • Szkolenia i webinary online, jak i organizowane stacjonarnie;
  • Bezpłatne doradztwo dla klientów, np. w formie pomocy w doborze odpowiedniego produktu/usługi;

Dla kogo może to być szczególnie korzystna strategia?

Marketing edukacyjny to propozycja, którą powinna rozważyć każda firma „na dorobku”, która nie ma jeszcze rozpoznawalnej marki w branży i przez to nie budzi zaufania klientów. Jest to również podstawowa strategia budowania zasięgu firmy w Internecie, w tym pozycjonowania strony internetowej.

Sięgnięcie po marketing edukacyjny szczególnie polecamy:

  • Przedsiębiorstwom działającym w branżach specjalistycznych, kierujących swoją ofertę do ekspertów lub przynajmniej osób mających jakąś wiedzę w danym temacie (tutaj dobrym przykładem będzie branża motoryzacyjna – z marketingu edukacyjnego masowo korzystają chociażby producenci olejów silnikowych, części zamiennych, dodatków uszlachetniających etc.).
  • Przedsiębiorstwom, które nie chcą budować swojej przewagi konkurencyjnej na niskich cenach, ale wiarygodności, jakości i zaufaniu klientów.
  • Przedsiębiorstwom, które wprowadzają na rynek nowe, w tym innowacyjne produkty i chcą wykazać ich zalety, zwiększając świadomość ich istnienia w grupie docelowej.
  • Przedsiębiorstwom, które wchodzą na „zabetonowany” rynek i chcą wyróżnić się na tle konkurencji zupełnie nową jakością komunikacji z klientami.
  • Firmom, które nie mają środków na przeprowadzenie spektakularnej kampanii marketingowej i muszą małymi krokami budować swoją markę.

Kiedy można się spodziewać pierwszych efektów?

Z naszego doświadczenia wynika, że po około pół roku od rozpoczęcia kampanii wyraźnie poprawia się widoczność strony klienta w wyszukiwarce. Po roku domena cieszy się już renomą w ocenie algorytmu wyszukiwarki. Po około dwóch latach Google rekomenduje swoim użytkownikom artykuły opublikowane na stronie klienta, cytując ich fragmenty w ramach tzw. „zero-click searches” (czyli wyświetla je na stronie wyników wyszukiwania, co diametralnie zwiększa szansę na odwiedzenie strony internetowej przez użytkownika).

Efekty wizerunkowe pojawiają się niejako „przy okazji” i mają związek z tym, że marka przedsiębiorstwa funkcjonuje w pozytywnym kontekście, towarzysząc klientowi w poszukiwaniu wiarygodnych informacji, udzielając mu porad i dając odpowiedzi na konkretne pytania, co pozwala rozwiązać jego problemy.

Pamiętajmy natomiast, że tempo pojawiania się pozytywnych efektów kampanii marketingu edukacyjnego jest ściśle uzależnione od:

  • Częstotliwości publikacji;
  • Jakości treści;
  • Unikalności podejmowanych tematów;
  • Miejsc dystrybucji treści (powinny to być zarówno portale ogólnopolskie, jak i tematyczne, kierowane do osób o konkretnych zainteresowaniach);

Najważniejsze korzyści z marketingu edukacyjnego

Marketing edukacyjny nie jest jedną z tych strategii, które z miejsca przynoszą spektakularne rezultaty sprzedażowe. Wprost przeciwnie: pozytywne efekty edukowania klientów zauważysz co najmniej dopiero po kilkunastu miesiącach.

Nie zmienia to natomiast faktu, że marketing edukacyjny może przynieść szereg korzyści przedsiębiorstwu wykorzystującemu tę strategię. Oto najważniejsze z nich:

  • Wzrost zaufania do marki, która konsekwentnie udowadnia swoje kompetencje;
  • Uatrakcyjnienie wizerunku marki przedsiębiorstwa poprzez działania, które nie mają znamion taniej reklamy, ale są postrzegane przez klientów jako wartościowe;
  • Sukcesywne budowanie eksperckiej pozycji marki w branży;
  • Uproszczenie i przyspieszenie obsługi klienta (wyedukowany klient nie zadaje podstawowych pytań, jest od razu zdecydowany na zakup produktu lub usługi, jeśli marka zadbała o szczegółową specyfikację i wiarygodne przedstawienie korzyści);
  • Mniejsze ryzyko tracenia czasu i środków na obsługę klienta, który i tak ostatecznie nie zdecyduje się na zakup;
  • Uwiarygodnienie oferty i samej marki, dzięki czemu klienci będą bardziej skłonni np. do wnoszenia opłaty z góry;
  • Stałe zwiększanie rozpoznawalności marki przedsiębiorstwa w grupie docelowej, ale też wśród branżowej konkurencji (co może się przełożyć na ułatwione zawieranie umów partnerskich, pozyskiwanie kontrahentów, inwestorów etc.);
  • Wsparcie dla pozycjonowania – marketing edukacyjny może, a wręcz powinien być kluczowym elementem kampanii SEO;

Pamiętaj o systematyczności

Decydując się na wykorzystanie marketingu edukacyjnego w działaniach promujących markę przedsiębiorstwa należy zadbać o systematyczność, przyjmując odległy horyzont inwestycyjny. Bardzo często jest tak, że przedsiębiorcy najpierw podchodzą do tego pomysłu entuzjastycznie, po czym szybko tracą zapał, gdy kolejny miesiąc np. pisania bloga nie przynosi żadnych namacalnych efektów.

Sugerujemy, aby nawet nie zaczynać z marketingiem edukacyjnym bez wcześniejszego opracowania planu publikacji. Mamy na myśli przyjęcie założenia, że strategia będzie realizowana np. przez minimum dwa czy trzy lata, w zależności od budżetu, jakim dysponuje przedsiębiorca.

Mając taki plan o wiele łatwiej jest nie ulegać pokusie przerwania procesu edukowania klientów pod pretekstem np. zbyt wolnego przyrostu liczby osób odwiedzających stronę firmy. Owszem, można, a nawet trzeba wprowadzać pewne modyfikacje w strategii, natomiast nie z miesiąca na miesiąc. Efekty zmian w działaniach z obszaru content marketingu będą widoczne dopiero po minimum pół roku od ich wprowadzenia, stąd jeszcze raz podkreślamy: jeśli nie masz cierpliwości i oczekujesz rezultatów tu i teraz, to marketing edukacyjny nie jest dla Ciebie.

Podsumowanie

Marketing edukacyjny na pewno nie jest prostą strategią dotarcia do klientów. Wymaga sumienności, systematycznych nakładów finansowych, pogodzenia się z tym, że efekty nie przyjdą od razu, a zwrot z inwestycji może nastąpić nawet dopiero po kilku latach.

Stąd radzimy, aby traktować marketing edukacyjny jako jedną ze strategii marketingowych przedsiębiorstwa, ale przy tym kluczową. Jej podstawową zaletą jest to, że przynosi trwałe rezultaty, również już po ograniczeniu intensywności kampanii. To jedyna forma marketingu, której ślady nie znikają po zaprzestaniu finansowania i nawet wtedy w dalszym ciągu działają na korzyść przedsiębiorstwa.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry