Marketing edukacyjny to stosunkowo mało znany termin, przez który można rozumieć albo promowanie marki przedsiębiorstwa wśród uczniów i studentów (przyszłych klientów oraz pracowników), albo edukowanie klientów i tym samym zyskanie ich zaufania do kompetencji przedsiębiorstwa. W naszym artykule skupimy się na tej drugiej strategii, która w długim terminie może przynieść znakomite rezultaty wizerunkowe, a docelowo także sprzedażowe.
Marketing edukacyjny to działania, które pozwalają promować markę przedsiębiorstwa poprzez edukowanie klientów. Ta strategia pozwala docierać do klientów z profesjonalnym, fachowym, wręcz eksperckim, a przy tym nienachalnym przekazem.
Jedną z podstawowych zalet marketingu edukacyjnego jest to, że w oczach klientów nie ma on znamion reklamy. Klient, który zetknął się z wartościowym przekazem marki, odnosi z tego tytułu konkretne korzyści – pogłębia swoją wiedzę, pozyskuje nowe informacje, rozwiązuje jakiś problem itd. Towarzyszą mu więc pozytywne emocje, co przekłada się na dobre doświadczenie z kontaktu z marką i tym samym na jej łatwiejsze zapamiętanie oraz nabranie do niej zaufania.
Marketing edukacyjny jest nierozerwalnie związany z content marketingiem, dlatego można tutaj wskazać wiele wspólnych narzędzi. Do najważniejszych z nich zaliczamy:
Marketing edukacyjny to propozycja, którą powinna rozważyć każda firma „na dorobku”, która nie ma jeszcze rozpoznawalnej marki w branży i przez to nie budzi zaufania klientów. Jest to również podstawowa strategia budowania zasięgu firmy w Internecie, w tym pozycjonowania strony internetowej.
Sięgnięcie po marketing edukacyjny szczególnie polecamy:
Z naszego doświadczenia wynika, że po około pół roku od rozpoczęcia kampanii wyraźnie poprawia się widoczność strony klienta w wyszukiwarce. Po roku domena cieszy się już renomą w ocenie algorytmu wyszukiwarki. Po około dwóch latach Google rekomenduje swoim użytkownikom artykuły opublikowane na stronie klienta, cytując ich fragmenty w ramach tzw. „zero-click searches” (czyli wyświetla je na stronie wyników wyszukiwania, co diametralnie zwiększa szansę na odwiedzenie strony internetowej przez użytkownika).
Efekty wizerunkowe pojawiają się niejako „przy okazji” i mają związek z tym, że marka przedsiębiorstwa funkcjonuje w pozytywnym kontekście, towarzysząc klientowi w poszukiwaniu wiarygodnych informacji, udzielając mu porad i dając odpowiedzi na konkretne pytania, co pozwala rozwiązać jego problemy.
Pamiętajmy natomiast, że tempo pojawiania się pozytywnych efektów kampanii marketingu edukacyjnego jest ściśle uzależnione od:
Marketing edukacyjny nie jest jedną z tych strategii, które z miejsca przynoszą spektakularne rezultaty sprzedażowe. Wprost przeciwnie: pozytywne efekty edukowania klientów zauważysz co najmniej dopiero po kilkunastu miesiącach.
Nie zmienia to natomiast faktu, że marketing edukacyjny może przynieść szereg korzyści przedsiębiorstwu wykorzystującemu tę strategię. Oto najważniejsze z nich:
Decydując się na wykorzystanie marketingu edukacyjnego w działaniach promujących markę przedsiębiorstwa należy zadbać o systematyczność, przyjmując odległy horyzont inwestycyjny. Bardzo często jest tak, że przedsiębiorcy najpierw podchodzą do tego pomysłu entuzjastycznie, po czym szybko tracą zapał, gdy kolejny miesiąc np. pisania bloga nie przynosi żadnych namacalnych efektów.
Sugerujemy, aby nawet nie zaczynać z marketingiem edukacyjnym bez wcześniejszego opracowania planu publikacji. Mamy na myśli przyjęcie założenia, że strategia będzie realizowana np. przez minimum dwa czy trzy lata, w zależności od budżetu, jakim dysponuje przedsiębiorca.
Mając taki plan o wiele łatwiej jest nie ulegać pokusie przerwania procesu edukowania klientów pod pretekstem np. zbyt wolnego przyrostu liczby osób odwiedzających stronę firmy. Owszem, można, a nawet trzeba wprowadzać pewne modyfikacje w strategii, natomiast nie z miesiąca na miesiąc. Efekty zmian w działaniach z obszaru content marketingu będą widoczne dopiero po minimum pół roku od ich wprowadzenia, stąd jeszcze raz podkreślamy: jeśli nie masz cierpliwości i oczekujesz rezultatów tu i teraz, to marketing edukacyjny nie jest dla Ciebie.
Marketing edukacyjny na pewno nie jest prostą strategią dotarcia do klientów. Wymaga sumienności, systematycznych nakładów finansowych, pogodzenia się z tym, że efekty nie przyjdą od razu, a zwrot z inwestycji może nastąpić nawet dopiero po kilku latach.
Stąd radzimy, aby traktować marketing edukacyjny jako jedną ze strategii marketingowych przedsiębiorstwa, ale przy tym kluczową. Jej podstawową zaletą jest to, że przynosi trwałe rezultaty, również już po ograniczeniu intensywności kampanii. To jedyna forma marketingu, której ślady nie znikają po zaprzestaniu finansowania i nawet wtedy w dalszym ciągu działają na korzyść przedsiębiorstwa.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.