Obsługa ze strony jednej agencji marketingowej to bardzo wygodne i na dłuższą metę korzystne rozwiązanie dla właściciela marki. Daje pewność, że wszystkie elementy kampanii będą ze sobą spójne, że zachowany zostanie ton i sposób komunikacji, że autorzy kampanii dokładnie poznają markę i zrozumieją jej wartości. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie natomiast sprawy z tego, ile osób bywa zaangażowanych w realizację strategii marketingowej. Agencja to nie żaden bezosobowy twór, ale zespół wielu specjalistów w różnych dziedzinach marketingu. Przedstawiamy ich w naszym poradniku.
Account Manager/Project Manager
Obie nazwy stanowiska są stosowane zamiennie, choć jeszcze do niedawna rozdzielano rolę Account Managera i Project Managera. Obecnie, szczególnie w mniejszych agencjach, ta sama osoba odpowiada za szeroko rozumiany kontakt pomiędzy klientem a agencją.
Zadaniem tego specjalisty jest zrozumienie potrzeb klienta i przełożenie ich na język zrozumiały dla wszystkich osób odpowiedzialnych za realizację projektu. Account Manager lub Project Manager osobiście nadzoruje wdrażanie strategii marketingowej, koordynuje działania zespołu, zarządza budżetem i terminami.
To z tym specjalistą kontaktuje się klient agencji, dzięki czemu może mu bezpośrednio zgłaszać wszelkie uwagi, wątpliwości, zadawać pytania i liczyć na rzeczową, zrozumiałą odpowiedź.
Analityk marketingowy
To stanowisko, z jakim można się spotkać zwłaszcza w większych agencjach, odpowiedzialnych za kompleksową obsługę kampanii marketingowych, od opracowania strategii, przez wdrożenie, aż po rozliczenie efektów.
Analityk tworzy i wdraża strategię marketingową na podstawie celów wskazanych przez klienta. Jego zadaniem jest analiza konkurencji, grupy docelowej, sytuacji rynkowej oraz – na podstawie wyciągniętych wniosków – opracowanie długoterminowego planu marketingowego dla konkretnego klienta.
Zakres obowiązków analityka marketingowego jest jednak znacznie szerszy. Do jego kluczowych zadań należy analizowanie najważniejszych wskaźników marketingowych, takich jak ruch na stronie, wskaźniki konwersji, ROI z kampanii reklamowych i inne.
Specjalista SEO i SEM
To bardzo ważne stanowisko w każdej agencji specjalizującej się w marketingu internetowym. Obecnie fundamentem większości kampanii online jest dążenie do wypracowania jak najlepszej pozycji strony klienta w wyszukiwarce na najważniejsze frazy, a także szybkie zwiększenie widoczności marki w sieci.
Specjalista SEO osobiście odpowiada za widoczność organiczną marki (czyli za pozyskiwanie bezpłatnego ruchu prosto z wyszukiwarki) do czego potrzebna jest analiza słów kluczowych, optymalizacja treści i przeprowadzenie audytu SEO.
Specjalista zajmuje się strategią SEM, czyli pozyskiwaniem płatnego ruchu np. w ramach kampanii Google Ads. Ekspert optymalizuje budżety reklamowe, tworzy reklamy i analizuje wyniki, aby uzyskać jak najlepszy zwrot z inwestycji dla klienta agencji.
Content Manager
Żartobliwie określa się go mianem „szarej eminencji” w agencji marketingowej. Teoretycznie nie wykonuje wysoko specjalistycznej pracy, natomiast bez jego zaangażowania nie da się zrealizować żadnej sensownej kampanii.
Content Manager odpowiada za tworzenie treści marketingowych, takich jak artykuły na bloga, opisy produktów, posty w mediach społecznościowych, teksty reklamowe itd. Treści te muszą być zgodne ze strategią marki i zoptymalizowane pod kątem SEO.
Dawniej w agencjach tworzono również stanowiska copywriterów, natomiast dziś częściej rozszerza się ich kompetencje także o dostarczanie treści edukacyjnych i SEO, nie tylko tych stricte sprzedażowych.
Social Media Manager
To bardzo ważne stanowisko. Specjalista w tym obszarze odpowiada za zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych, tworząc treści angażujące odbiorców, planując kampanie, w tym płatne, a także monitorując uzyskiwane wyniki.
Grafik
Choć wymieniamy go dopiero teraz, to jest zupełnie oczywiste, że trudno byłoby sobie wyobrazić bez niego działanie jakiejkolwiek sensownej agencji marketingowej. Nie, grafika nie da się zastąpić narzędziami AI!
Grafik odpowiada za projektowanie elementów wizualnych na potrzeby kampanii i kreowania wizerunku marki, takich jak banery, infografiki, posty w mediach społecznościowych, layouty stron internetowych i wszelkiego rodzaju materiały reklamowe. Jego prace muszą być zgodne z tożsamością marki.
Web Designer
Potocznie i zbyt nonszalancko nazywany programistą. Odpowiada za kluczowe prace związane z powstawaniem stron internetowych, sklepów online czy aplikacji. To dzięki jego pracy marka ma gdzie zaprezentować swoją ofertę klientom w wirtualnym środowisku.
W większości agencji Web Designer zajmuje się także kwestiami związanymi z UX (User Experience) i UI (User Interface), czyli odpowiada za projektowanie stron i aplikacji w taki sposób, aby korzystanie z nich było maksymalnie intuicyjne i zapewniało użytkownikom wyłącznie pozytywne doświadczenia. Są jednak agencje, zwłaszcza te większe, w których tworzy się osobne stanowiska dla specjalistów zajmujących się szeroko rozumianym zwiększaniem konwersji poprzez optymalizację ścieżki klienta.
Zrobił nam się z tego mały tłum, prawda? Najtrudniejsze w funkcjonowaniu agencji jest koordynowanie pracami wszystkich tych specjalistów, aby ich kompetencje wzajemnie się uzupełniały, a projekt został zrealizowany zgodnie z obraną strategią i oczywiście oddany w terminie. Każdy dokłada tutaj swoją cegiełkę do sukcesu marki klienta.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.