Strona internetowa dla fotografa – czym powinna się charakteryzować?

Data wpisu: 11.09.2017
Zdjęcie główne #1337 - Strona internetowa dla fotografa – czym powinna się charakteryzować?

Fotografia to bardzo wdzięczna dziedzina, która świetnie odnajduje się w świecie Internetu. Zawodowy fotograf ma ogromne pole do popisu w zakresie promowania swoich usług w sieci. Niezbędna jest mu jednak do tego witryna internetowa, będąca z jednej strony wizytówką jego twórczości, a z drugiej miejscem nawiązywania pierwszego kontaktu z klientami. Czym powinna się charakteryzować dobra strona internetowa dla fotografa?

Przejrzysty i zaawansowany system CMS

Strony fotografów to w głównej mierze portfolio ich twórczości. Piękne, profesjonalne zdjęcia są tym, co przyciąga klientów i świadczy o talencie wykonawcy. Trudno sobie wyobrazić, aby ktokolwiek zatrudnił fotografa bez wcześniejszego zapoznania się z jego pracami.

Portfolio musi być jednak na bieżąco aktualizowane, bo przecież zmieniają się trendy, fotograf się rozwija i wciąż w jego kolekcji przybywa zdjęć, którymi chciałby się pochwalić. Dlatego podstawową cechą dobrej strony internetowej dla fotografa jest łatwy w obsłudze system CMS. Z jego poziomu twórca może publikować zdjęcia, zmieniać galerię i tworzyć nowe podstrony, aby ułatwić użytkownikom nawigację.

Szybkie działanie

Pod tym względem strona dla fotografa stawia duże wymagania producentowi witryny. Jak wiadomo na szybkość działania strony w głównej mierze wpływa jej zawartość, a więc przede wszystkim zdjęcia. Im jest ich więcej, tym trudniej osiągnąć efekt błyskawicznego ładowania się witryny. Konieczne jest zatem skompresowanie fotografii, ale bez negatywnego wpływu na ich jakość.

Jest to szczególnie ważne w kontekście tego, że coraz więcej osób korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Z punktu widzenia użytkownika smartfona czy tabletu bardzo istotne jest, aby strona ładowała się szybko i nie pobierała zbyt wielu danych, bo to wpływa na wysokość rachunków za transfer. Dlatego strona koniecznie musi zostać zbudowana w technologii responsywnej, a więc być idealnie dopasowana do wymagań małych ekranów i w gruncie rzeczy dość powolnych urządzeń mobilnych.

Przyciski do mediów społecznościowych

Każdy profesjonalny fotograf promuje dziś swoją twórczość w mediach społecznościowych, dlatego na stronie nie może zabraknąć odpowiednich przycisków, dzięki którym osoba odwiedzająca witrynę łatwo przejdzie np. do galerii na Instagramie czy Pinterest, czy do profilu twórcy na Facebooku.

Takie przyciski bardzo ułatwiają nawigację i co ważne – budują wiarygodność fotografa. Skoro prowadzi on swoje profile w social media, to znaczy, że ma się czym pochwalić i chce opowiedzieć o sobie nieco więcej.

Blog

Wielu fotografów błędnie zakłada, że klientów interesują tylko zdjęcia, dlatego poprzestają na rozbudowanej galerii, zapominając jednocześnie, że to właśnie atrakcyjna treść jest kluczowym elementem wpływającym na dobrą pozycję strony w wyszukiwarce.

Poza tym blog, na którym fotograf dzieli się tajnikami swojej pracy, udziela porad (np. „Jak przygotować się do sesji ślubnej?”) pozwala mu zapracować na pozycję eksperta w swoim fachu, co jest bardzo ważne z punktu widzenia zaufania klienta.

Formularz kontaktowy

Klienci chcą mieć różne opcje nawiązania kontaktu z fotografem – nie wszyscy lubią dzwonić, zwłaszcza w sytuacji, gdy wykonawca często pracuje w terenie i zwyczajnie może nie mieć czasu na udzielenie wyczerpującej odpowiedzi. Dlatego na stronie koniecznie musi się znaleźć przejrzysty i krótki formularz kontaktowy dla zainteresowanych klientów.

Prostota

Najlepsze strony fotografów nie są przesycone ogromną liczbą zdjęć. Traktuj swoją witrynę jako wystawę, na której prezentujesz tylko co, czym naprawdę możesz się pochwalić. Podziel fotografie na kategorie, np. ślub, rodzinne, artystyczne, sportowe itd. To ułatwi użytkownikom życie, a ponadto sprawi, że pierwsze wrażenie będzie o wiele lepsze.

Rada

Wybierz 2-3 Twoje najlepsze zdjęcia i poproś wykonawcę witryny, aby umieścił je na stronie głównej np. w formie slidera. To będzie to, czym od razu przykujesz uwagę użytkowników.

Napisz coś o sobie

Nie musi to być przepastny elaborat. Wystarczy dosłownie kilka zdań, które pozwolą ocenić, kim jesteś, w czym się specjalizujesz i dlaczego warto Ci zaufać. Większość odwiedzających strony internetowe zaczyna od zakładki „O firmie”, dlatego zadbaj, aby była to mocna pozycja Twojej witryny.

Dobrze zaprojektowana i wdrożona strona internetowa na pewno wpłynie na Twoją popularność w branży i zagwarantuje Ci więcej zleceń. Oczywiście równolegle musisz prowadzić działania promujące witrynę, m.in. prowadząc blog, udzielając się w mediach społecznościowych czy wykupując kampanię AdWords.

Autor wpisu: Soluma

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.