Data wpisu: 07.03.2022

Google Ads. Reklama PPC. Poznaj jej zalety i wady

Rozpoczęcie kampanii marketingowej w Internecie z pozoru jest proste, ale schody zaczynają się już na etapie wybierania odpowiednich narzędzi. Nagle okazuje się, że na stole jest tyle opcji, że trudno się na coś zdecydować. Wielu przedsiębiorców stawia na płatne formaty reklamy, oczekując bardzo szybkich efektów w postaci zwiększenia sprzedaży. Jednym z najpopularniejszych wyborów jest reklama PPC. Na czym to polega? Jakie są korzyści z takiej reklamy? Czy ma ona wady, które należy wziąć pod uwagę? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Czym jest reklama PPC?

PPC, czyli pay-per-click to reklama w wyszukiwarce Google, którą zaliczamy do kategorii strategii marketingu płatnego (SEM). Zasada jest bardzo prosta: reklamodawca płaci wydawcy internetowemu za każde kliknięcie w wyemitowaną reklamę. Tym wydawcą najczęściej jest Google, ponieważ zdecydowanie najpopularniejszym formatem reklamy PPC jest Google Ads, czyli po prostu linki sponsorowane wyświetlane nad i pod wynikami organicznymi.

W modelu PPC chodzi o to, aby reklamodawca mógł kontrolować swój budżet reklamowy. Płaci tylko wtedy, gdy następuje interakcja odbiorcy z reklamą (konwersja), co oczywiście nie oznacza, że osoba, która kliknie w reklamę automatycznie stanie się klientem. Może się jednak zainteresować daną ofertą, wchodząc do tzw. lejka sprzedażowego.

Reklama PPC to bardzo dobry sposób na to, aby znaleźć dla siebie miejsce na konkurencyjnym rynku i wyróżnić się na tle innych firm oferujących podobne lub takie same produkty/usługi. Warunkiem jest jednak stworzenie atrakcyjnego, sugestywnego przekazu reklamowego oraz precyzyjne skierowane reklamy do ściśle określonej grupy docelowej marki.

Najważniejsze zalety reklamy PPC

Reklama PPC to bardzo kusząca opcja, zwłaszcza dla raczkujących marek, które chcą szybko dać się poznać konsumentom, a przy tym muszą zacząć zwiększać sprzedaż, by móc zachować konkurencyjność i po prostu utrzymać się na powierzchni.

Tutaj przechodzimy do pierwszej, kluczowej dla przedsiębiorców zalety PPC, czyli szybkich rezultatów. W praktyce dobrze napisana i skierowana reklama może przynieść wymierne efekty nawet po kilku godzinach od jej uruchomienia.

Kolejną zaletą, już czysto techniczną, jest to, że reklamy PPC stanowią doskonałe wsparcie dla kampanii SEO, a wręcz mogą być dla niej alternatywą. Wynika to z kontrowersyjnej polityki Google, które umieszcza płatne reklamy powyżej organicznych wyników wyszukiwania. Tymczasem statystyki pokazują, że już ponad 60 proc. wszystkich kliknięć w Google dotyczy właśnie płatnych linków.

Bardzo ważną korzyścią wynikającą z reklamy PPC jest to, że marka może precyzyjnie skierować przekaz reklamowy do grupy docelowej. Takich możliwości nie daje nam SEO czy content marketing. W panelu Google Ads jesteśmy w stanie określić nawet wiek, miejsce zamieszkania czy zainteresowania odbiorców. To ogromny handicap, zwiększający efektywność reklamy.

Warto również wspomnieć o tym, że praktycznie żadne inne narzędzie marketingu online nie daje nam tak szerokich możliwości w zakresie przetestowania skuteczności reklamy. W modelu PPC można np. wyemitować dwie reklamy jednocześnie i sprawdzić, która nie tylko lepiej się klika, ale też pozwala pozyskiwać więcej klientów.

Reklamie PPC daleko do ideału

Jeśli po dotarciu do tego momentu jesteś już przekonany, że musisz zaraz uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową w modelu PPC, to lepiej się wstrzymaj. To narzędzie ma także wady – i to bardzo istotne.

Pierwszą z nich jest bardzo wysoki koszt kampanii. W tym modelu płacisz za każde kliknięcie, nawet jeśli nie idzie za nim pozyskanie klienta. Dlatego bardzo ważne jest umiejętne zaplanowanie kampanii, aby nie doszło do sytuacji, w której np. wyczerpiesz miesięczny budżet w ciągu kilku dni. Pamiętaj również, że koszt kampanii drastycznie wzrośnie wtedy, gdy działasz w konkurencyjnej branży i kierujesz reklamę na popularne słowa kluczowe.

Z wysokim kosztem wiąże się kolejna wada reklamy PPC, czyli niska marża na reklamowanym produkcie. Chodzi o to, że pozyskanie klienta kosztuje tak dużo, iż realnie obniża Twój zysk ze sprzedaży. Pod tym względem reklama PPC jest jedną z najmniej opłacalnych, a już szczególnie w porównaniu z SEO i content marketingiem.

Trzeba także wspomnieć o tym, że reklama PPC przynosi rezultaty wyłącznie wtedy, gdy kampania jest aktywna. Czyli: w momencie zaprzestania jej finansowania Twoje reklamy od razu znikają z wyszukiwarki. Jeśli nie zadbałeś o SEO i inne organiczne działania marketingowe, to po Twojej marce nie zostanie nawet ślad.

Jak widzisz reklama PPC to bardzo atrakcyjne narzędzie marketingu online. Nie popełnij jednak typowego dla wielu firm błędu, jakim jest postawienie wszystkiego na jedną kartę. Linki sponsorowane rzeczywiście działają, natomiast należy je traktować w kategorii elementu szerszej strategii marketingowej, a nie jej fundamentu. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że korzyści z reklamy PPC osiągasz tylko wtedy, gdy finansujesz emisję – po zaprzestaniu inwestycji jej efekty rozpływają się w powietrzu.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry